کمدی کودک و نوجوان رویداد آنلاین
چیدمان
تیوال | دیوار
S3 : 22:30:35 | com/org
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
درود بر هنرمند خوب میهنم، خانم رها فریدی
چی چکا قصه شب روایت تنهایی است، قصه ی موسیقی است، عشق است و ترانه و شعر. بی تعصب نزدیک شدن به چهره ی شاعر ‌ترانه خوان جنوب و به زیبایی نشان دادن پیوند جوانان امروز با موسیقی ابراهیم منصفی، هنر ستودنی کارگردان فیلم است. پرهیز از قهرمان سازی جهان سومی و تکریم و تجلیل خالی از نقد، نکته ایست که خانم رها فریدی به آن دقت کافی داشته است. از سوی دیگر، تصویرگری لایه های مختلف شخصیتی ابراهیم منصفی با چینش هوشمندانه ی مصاحبه ها انجام شده، طوری که خط کلی داستان حفظ می شود و مستند بیوگرافی را از تبدیل شدن به مشتی سکانس مصاحبه های بی ربط نجات می دهد.
قصه ی پر غصه ی زندگی ابراهیم منصفی، غم تنهایی و نداری او، سوز ترانه های عاشقانه اش، تصویر چهره ی رنج کشیده و افسون شده ی اعتیادش، همه و همه، به زیبایی، در فیلم چی چکا قصه شب جا گرفته اند.
امتیاز مثبت دیگر فیلم، نماندن در گذشته است: کارگردان به امروز و کودکان و جوانان امروز نقب می زند. از شیطنت معصومانه کودکان فیلم می گیرد و ترانه خوانی جوانان را کنار دریا و داخل قایق نشانمان می دهد، تو گویی که هر یک از اینها ابراهیم منصفی آینده می توانند باشند و یا تصویر زنده ی گذشته ی او هستند.
فیلم به شدت با محیط پیرامونی پیوند خورده است؛ پیوندی که دریچه ای باز می کند به شناخت بهتر شاعر دیروز و جوانان امروز. جنوب، بندر، کوچه های تنگ، لب آب و ساحل، موج و دریا، قایق و‌ لنج، آفتاب داغ و خنکای سایه، سختی کار و امرار معاش در این محیط داغ و گرم، شخصیت آدم های جنوب را می سازد، سختشان می کند و در عین حال، نرم و واله ... دیدن ادامه ›› و عاشق، به سان ابراهیم منصفی.
فیلم در عین بومی بودن و‌ شخصی بودن، انسانی و جهانی است. هم ذات پنداری یا دست کم، احساس نزدیکی با روح حساس و بلندپرواز شاعر عاشق و شکست خورده ای که در بلندای زندگی، تنها معلم بودن بی چشمداشتش، شعر و ترانه اش و صداقت صدای پر سوزش را به مردم بخشیده و جز غم نان و تنهایی و بلای اعتیاد چیزی نگرفته به واسطه ی هنر کارگردان رخ می دهد و از همین رو، سپاسگزار وی هستم.
محمد مجللی، امیر مسعود و سپهر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
اریک قاراسمیان
درباره فیلم‌تئاتر سیزیف i
خیلی دوست داشتم این اجرارو تک تک خاطرات اون روزی که دیدمش اومد جلو چشمم با دیدن دوباره فیلم اجرا! هرچند که اون لذت زنده دیدن و نفس نفس زدن بازیگر ها رو نداشت ولی فوق العاده بود!
سپهر و امیر مسعود این را خواندند
سید حامد حسینیان، محمد برهمنی و نورا احمدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
گروه همیاری
درباره نمایش کوریولانوس i
خرید اینترنتی بلیت این نمایش از شنبه ۲۸ تیرماه ساعت ۱۲ ظهر (با ۵۰٪ تخفیف برای درک شرایط کرونا) آغاز می‌شود.
علی ژیان این را دوست دارد
همیاری محترم
با ۵۰ درصد تخفیف برای درک شرایط کرونا یعنی چی
۳۵ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
یاللعجب! اینکه یک سری اکانت چندروزه از یک نمایش به‌خصوص به عنوان بهترین نمایش عمرشان یاد می‌کنند، آن‌هم در روزهایی که بیشتر دوستان حرفه‌ای تئاتربین از ترس بیماری جرأت رفتن به سالن‌های نمایش را ندارند برای من عجیب است یا همان داستان تکراری نخ‌نمای قبلی است؟ شما تا حالا کجا بودید؟
داشتن کنار زمین گرم می‌کردن 😉
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
به آگاهی می رساند با توجه به لغو اجرای نمایش «فقرات بی ستون» در تاریخ ۲۸ تیر، تمامی خریداران با حفظ همان کدپیگیری و صندلی به روز شنبه ۱۸ مرداد جا به جا شدند.
محمد لهاک این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
سلام خیلی نمایش عالی بود واقعا دمتون گرم از همه تشکر میکنم کارگردانای عزیز بازیگرای عالی و گروه موسیقی مخصوصا استاد روستا نازنین
همیشه بدرخشین 🥰🥰🥰
محمد لهاک این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
گروه همیاری
درباره فیلم‌تئاتر سیزیف i
امکان خرید و تماشای آنلاین این فیلم تئاتر از پنج شنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۲:۰۰ در تیوال آغاز می شود.
Namayeshi ke vaghean 2sal barash zahmat keshide shode va harfe emruze jameeye mast 👌👌🌹🌹
پویا فلاح این را خواند
محمد لهاک این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
من این نمایش سال گذشته در سالن تئاتر مستقل دیدم وبسیار لذت بردم یک اجراى مدرن که با حال و هواى امروزمان خیلى نزدیکه توصیه میکنم ببینید ✌️✌️
پویا فلاح این را خواند
سحر سالک این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
اثری بسیار جذاب در فرم و محتوا،کارگردانی،موسیقی،و بازی ها که به شدت مشتاق تماشای دوباره ی این اثر هستم👌🏻👌🏻
پویا فلاح این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
انتقاد روح‌الله جعفری از ممیزی پوستر هیولاخوانی؛
اعمال سانسور در تئاتر به بالاترین درجه رسیده/ برای کوچک‌ترین جزء یک اثر باید از هزارتوی شورای نظارت عبور کرد

روح‌الله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و...
انتقاد روح‌الله جعفری از ممیزی پوستر هیولاخوانی؛
اعمال سانسور در تئاتر به بالاترین درجه رسیده/ برای کوچک‌ترین جزء یک اثر باید از هزارتوی شورای نظارت عبور کرد

روح‌الله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقه‌ای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.

روح‌الله جعفری که قرار بود نمایش «هیولاخوانی» را فروردین و اردیبهشت ۹۹ بر اساس متنی از نغمه ثمینی در تالار حافظ اجرا کند، از تعویق این اجرا تا عادی شدن شرایط خبر داد و از اعمال نظر سلیقه‌ای شورای ارزشیابی و نظارت بر کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک تئاتر همچون «پوستر» گفت.

جعفری در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه گروه تئاتر گیتی «هیولاخوانی» را تا پیش از شیوع و گسترش کرونا در جامعه، به مدت سه ماه تمرین کرد و ... دیدن ادامه ›› قرار بود این نمایش فروردین و اردیبهشت ۹۹ در تالار حافظ اجرا شود، گفت: روند کارهای آماده‌سازی این نمایش، ازجمله طراحی لباس، صحنه، نور، پوستر و بروشور و... انجام شده بود که به دلیل شیوع بیماری، همچون سایر نمایش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیگر متوقف شد.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به سانسور این اثر خاطرنشان کرد: برای کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک اثر نمایشی باید از هزارتوی شورای نظارت و ارزشیابی عبور کرد.

جعفری با یادی از وعده رئیس‌جمهور در دوره انتخابات مبنی بر «دولت فرهنگی» به جای «فرهنگِ دولتی»، گفت: با گذشت بیش از هفت سال از دو دوره‌ای که ایشان بر مسند قوه مجریه است می‌توان با صراحت گفت که هیچ‌ تلاشی برای عملیاتی کردن آنچه که در این زمینه اعلام شده بود، ندارد.

او خاطرنشان کرد: نتیجه روی آوردن به سانسور و اعمال حداکثری آن، چیزی جز فرهنگ امنیتی نیست. بارها گفته و باز می‌گویم که یکی از راه‌های برون‌رفت از انسداد فرهنگی ایجاد شده، روی آوردن به فرهنگ برقراری دیالوگ و به رسمیت شناختن حداکثری مردم و زیرمجموعه آن یعنی خانواده فرهنگ و هنر است. تا زمانی که این مهم به وقوع نپیوندد، نمی‌توان گشایشی برای برون‌رفت از این انسداد فرهنگی متصور شد.

سرپرست گروه تئاتر گیتی تصریح کرد: در حال حاضر، اعمال سانسور در عرصه هنرهای نمایشی به بالاترین درجه‌ای که می‌توان برای آن متصور شد، رسیده است و برای کوچک‌ترین جزء از ارکان شکل‌دهنده یک اثر نمایشی باید از هزارتوی شورای نظارت و ارزشیابی عبور کرد.

جعفری ادامه داد: در این مسیر،‌ قانون نانوشته حرف اول را می‌زند و دست اعضای شورا را بازمی‌گذارد تا به‌طور سلیقه‌ای با یک اثر نمایشی روبه‌رو شوند. اعمال سلیقه ارجح بر قانون شده است و آنکه در این بین بیشترین آسیب را متحمل می‌شود، هنرمند است.

او با ذکر مثالی به‌عنوان «مشتِ نمونه خروار» گفت: این پوستر خلاقانه، برای اجرای نمایش «هیولاخوانی» در بهمن سال گذشته به وسیله امیر رجبی طراحی شد. برای گرفتن مجوز لازمه آن بارها و بارها چه به‌صورت حضوری و چه تلفنی به اداره‌کل هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت مراجعه کردم. اما بعد از زمان طاقت‌فرسا و زیادی که برای دریافت مجوز پوستر گذاشتم، اعلام کردند که به این پوستر مجوز نمی‌دهند.

این کارگردان و پژوهشگر تئاتر با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه «امیدوارم روزی فرا برسد که بدون چنین برخوردهایی، تاب تحمل شنیدن و شنیده شدن صداهای مختلف را داشته باشیم.» گفت: هنرمند راستین از جنس مردم است و برای مردم فعالیت می‌کند و البته منتی هم بر سر آنها نمی‌گذارد؛ چراکه اگر مردم نباشند، هنرِ مردمیِ هنرمند هم معنایی ندارد.

جعفری همچنین با اشاره به اینکه با عادی شدن نسبی شرایط، لیست کامل عوامل نمایش «هیولاخوانی» اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: حفظ جان و سلامتی مردم و گروه اجرایی در اولویت است و امیدوارم به زودی شرایطی فراهم شود تا بتوانیم این اجرا را در بستر مناسبش برای مخاطب اجرا کنیم
سحر سالک
درباره نمایش کوریولانوس i
این نمایش برای سومین بار روی صحنه میره 💪🏽کسایی که ندیدن بیان ببینن منتظرتونیم 🌸
پویا فلاح این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
«ـ نازلی! بهار خنده زد و ارغوان شکفت.

در خانه، زیر پنجره گل داد یاس پیر.

دست از گمان بدار!

با مرگ نحس پنجه میفکن!

بودن به از نبود شدن، خاصه در بهار . . .»



نازلی سخن نگفت؛

سرافراز

دندان خشم بر جگر خسته بست و رفت . . .





«ـ نازلی! سخن بگو!

مرغ ... دیدن ادامه ›› سکوت، جوجة مرگی فجیع را

در آشیان به بیضه نشسته ست!»



نازلی سخن نگفت؛

چو خورشید

از تیرگی برآمد و در خون نشست و رفت . . .



نازلی سخن نگفت

نازلی ستاره بود

یک دم درین ظلام درخشید و جست و رفت . . .



نازلی سخن نگفت

نازلی بنفشه بود

گل داد و

مژده داد: «زمستان شکست!»

و

رفت . . .
میشا آشتیانی
درباره فیلم‌تئاتر سیزیف i
من ندیدم فیلم‌تئاترو که. لطفا مجدد بزارید برای خرید
گروه همیاری و پویا فلاح این را خواندند
محمد مجللی این را دوست دارد
فیلم تئاترش هنوز پخش نشده
امکان خرید و تماشای آنلاین این فیلم تئاتر از پنج شنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۲:۰۰ در تیوال آغاز می شود.
گروه همیاری
امکان خرید و تماشای آنلاین این فیلم تئاتر از پنج شنبه ۲۶ تیر ساعت ۱۲:۰۰ در تیوال آغاز می شود.
جان من زندگی در تئاتر هم منتشر کنین
مردم از انتظار :(
۲۳ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
دریاچه چورت
دریاچه «چورت» یا دریاچهٔ «میانشه» در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در جنگل‌های بکر و زیبای روستای چورت در بخش چهاردانگه ...
دیدن ادامه ››

دریاچه «چورت» یا دریاچهٔ «میانشه» در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در جنگل‌های بکر و زیبای روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار و در ارتفاع ۱۰۳۴ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است.

عکس:کیوان جعفری / خبرنگاران



دریاچه چورت | عکس دریاچه چورت | عکس دریاچه چورت | عکس دریاچه چورت | عکس ... دیدن همه عکس‌ها ››
پیرو اعلام مجموعه محترم مولوی، اجرای نمایش های این سالن تا روز سه‌شنبه هفته آینده (۳۱ تیر) لغو شده و مجموعه تعطیل است.
پیرو اعلام مجموعه محترم مولوی، اجرای نمایش های این سالن تا روز سه‌شنبه هفته آینده (۳۱ تیر) لغو شده و مجموعه تعطیل است.
پویا فلاح این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
علی موذنی فیلمنامه «پنج گرم» را می‌نویسد | عکس
علی موذنی فیلمنامه «پنج گرم» را می‌نویسد
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این داستان نویس، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس درباره فعالیت جدید خود در سینمای ایران گفت: طرح فیلمنامۀ «پنج گرم» را به بنیاد ...
دیدن ادامه ››

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این داستان نویس، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس درباره فعالیت جدید خود در سینمای ایران گفت: طرح فیلمنامۀ «پنج گرم» را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه داده‌ام و در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه هستم. امیدوارم تا پایان این ماه بتوانم ورژن اول را به آخر برسانم.
او درباره روند نگارش این فیلمنامه که با مضمون آخرالزمانی نوشته می‌شود، گفت: به تجربه می‌دانم که موقع نوشتن فیلمنامه تابع طرحی که ابتدا در ذهن داشته‌ام، نخواهم بود. طرح، خطوط کلی را مشخص می‌کند. موقع نوشتن است که شخصیت‌ها و وقایع، لایه‌های پنهان خود را عیان می‌کنند و مسیری دیگر را رقم می‌زنند که نویسنده موقع طراحی اولیه، کمترین اشرافی نسبت به آن‌ها نداشته است و اصولا جذابیت و لذت نوشتن در همین غافلگیری‌هایی است که پیش می‌آید.
وی در ادامه افزود: اعتراف می‌کنم که موقع طراحی «پنج گرم» فکر نمی‌کردم نوشتن فیلمنامه‌اش این‌قدر چالش‌برانگیز باشد و این‌قدر انرژی بگیرد. یک نمونه‌اش ساعت‌ها گپ و گفت با چند پزشک برای آشنایی با موقعیت‌های کاری و روانی شخصیت پزشک فیلمنامه است. مطمئنم  دوستان پزشکم به ستوه آمده‌اند و دنبال راه فرارند...
علی مؤذنی علاوه بر فعالیت در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه، کارگردانی تله فیلم‌هایی چون «تفتیش»، «هفتاد و سومین تن»، «آپارتمان»، «یک گوشۀ پاک و پر نور»، «یک پله پایین تر»، «انتقام» و...  را در کارنامۀ خود دارد. از جمله آثار او که با اقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شده‌اند و جوایزی را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به رمان‌های «احضاریه» (رمان برگزیده عاشورایی)، «ظهور» (رمان برگزیده در سال ۷۸)، «ملاقات در شب آفتابی» (برنده جایزه کتاب سال ۷۶)، «دلاویزتر از سبز» (یکی از آثار برتر مراسم بیست سال داستان‌نویسی) و «ارتباط ایرانی» (رمان تحسین شده از طرف شورای نویسندگان روسیه) اشاره کرد.

برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
حضور گروه پازل بند در فیلم سینمایی «گُل به خودی» | عکس
حضور گروه پازل بند در فیلم سینمایی «گُل به خودی»
علی رهبری و آرین بهاری خوانندگان گروه پازل اولین حضور سینمایی خود را بعنوان بازیگر در «گُل به خودی» تجربه می کنند.به گزارش مشاور رسانه ای پروژه، فیلمبرداری «گُل به خودی» ...
دیدن ادامه ››

علی رهبری و آرین بهاری خوانندگان گروه پازل اولین حضور سینمایی خود را بعنوان بازیگر در «گُل به خودی» تجربه می کنند.
به گزارش مشاور رسانه ای پروژه، فیلمبرداری «گُل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه کنندگی  علی قائم مقامی در تهران ادامه دارد.
این فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته می شود و گروه پازل علاوه بر حضور علی رهبری و آرین بهاری بعنوان بازیگران فیلم،ساخت موسیقی متن را نیز بر عهده دارند. همچنین یکی از قطعات جدید این گروه در «گُل به خودی» رونمایی می شود.
فیلمنامه این اثر نوشته مشترک احمد تجری و لاله قهرمانی است و فضایی عروسکی موزیکال دارد. داستان «گُل به خودی» قصه آمال و آرزوهای تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی و جذاب می شوند.
ابوالفضل رجبی، رایان سرلک ، ال آی بشارت و آرینا تجری با معرفی محمدرضا علی نیا بازیگران کودک این فیلم سینمایی هستند.
فیلمبرداری «گُل به خودی» به نیمه رسیده و تاکنون شقایق فراهانی، شادی عزیزی، ستاره حسینی، مهسا ایرانیان و غزاله اکرمی جلوی دوربین علی رنجبر رفته اند.
دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان: احمد تجری ، مدیر فیلمبرداری : علی رنجبر، طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، نویسندگان: احمد تجری، لاله قهرمانی، صدابردار: امیر شاهوردی، طراح صحنه و لباس: ثنا نوروز بیگی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: فرزاد ظریفی، جانشین تولید: محسن روزبهانی، منشی صحنه: لیلا مربی، سرمایه گذاران: فریبا عزیزی، علی قائم مقامی، احمد تجری، مدیر تدارکات: برزو تقی نژاد، تصویربردار پشت صحنه: زهرا مشکانی، عکاس: مهدی حیدری، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، تهیه کننده: علی قائم مقامی

celine و پویا فلاح این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
سلطان: سلطان این مرز و‌بوم منم بهم‌نمیاد؟
قلی: چرا اتفاقا خیلی ام بهتون میاد، اصلا میخوام بدونم چه اشکالی داره سلطان یه مرز و بوم زن باشه! کاش وکیل و‌ وزیر ‌‌نماینده شم زن باشن
امیر مسعود این را خواند
Hanieh Dehghan و پویا فلاح این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید


تمامی الفاظ جهان رادر اختیار داشتیم و
آن نگفتیم که به کار آید
چرا که تنها یک سخن
یک سخن در میانه نبود:
آزادی!
ما نگفتیم
تو تصورش کن!

احمد شاملو


پ.ن: آیا نسبت به زندان‌بانانِ خود، نوعی سندروم استکهلم گرفته ایم؟
والا حقیقتش بنده سندروم استکهلم رو منتفی می‌دونم! ما سراسر نفرتیم و نخواستن، منتها کاری که به مرگمون منجر نشه از دستمون بر نمیاد...
میم
اگه از شخص من می‌پرسید، من اون کتاب رو دست کم ۱۰ سال پیش خووندم و الان چیز زیادی درباره ی سایر انسانها یادم نیست، ولی هر سه گزینه ی دیگه به نظرم مقصر هستن، نه فقط یکی شون. جدای از این، چه سوال ...
سوال کلی بود و برای هر کسی که بخونه و دوست داشته باشه جوابی بده با بهش فکر کنه.

سایر انسانها اونایی بودن که از مزارع دیگه میومدن و مستقیم به خونه ی خوکها می رفتن، بازی می کردن، می نوشیدند، معامله می کردن تا نهایتا خوکها شبیه اونها شدن.
عمری دگر بباید بعد از وفات ما را
کاین عمر طی نمودیم اندر امیدواری
۲۳ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
نشست نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با صنف تماشاخانه های خصوصی | عکس
به میزبانی پردیس تئاتر شهرزاد
نشست نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با صنف تماشاخانه های خصوصی
باید نقش و سهم هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیماگر تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود چیزی به نام تئاتر نخواهیم داشتدکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در نشست با هییئت مدیره صنف ...
دیدن ادامه ››

باید نقش و سهم هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیم
اگر تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود چیزی به نام تئاتر نخواهیم داشت

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در نشست با هییئت مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی بر لزوم نقش و سهم هنر و به خصوص تئاتر در ستاد ملی کرونا تأکید کرد. منتظری با اشاره به اهمیت ارتباط اهالی فرهنگ و هنر با کمیسیون فرهنگی مجلس، بر لزوم حمایت از هنرمندان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی،نشست هم‌اندیشی مدیران تماشاخانه‌های خصوصی به منظور تشریح مشکلات تماشاخانه های خصوصی، با حضور  دکتر غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به دعوت پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.

منتظری با ارج‌گذاری به حضور مدیران تماشاخانه های خصوصی و نقش بزرگشان در حمایت از تئاتر، گفت: واقعیت اینست که یک رابطه معناداری بین اوقات فراغت و حوادث سیاسی اجتماعی وجود دارد. وقتی جامعه  دچار یک سری مشکلات٬ دغدغه ها و چالش ها می شود اوقات فراغت که سینما،تئاتر و موسیقی هم زیر شاخه ی آن قرار می گیرد،  از سبد اولویت جامعه هدف بطور طبیعی خارج می شود. برای حل این مشکلات باید نوع نگاه متولیان نسبت به حوزه فرهنگ و هنر تغییر کند.  باید بپذیریم که فرهنگ نماد بالندگی و رشد و توسعه ی جامعه است ولی در عمل اینگونه نیست و فقط در کلام فرهنگ چنین جایگاهی دارد.

وی در ادامه افزود: باورم براین است که در بین عناصر تشکیل دهنده ی فرهنگ با شکوهترین٬ جذاب ترین و تماشایی ترینش هنر است. وقتی هنر را از فرهنگ بگیریم خیلی تماشایی نیست.این اولین نکته ای است که حالا ما در کمیسیون فرهنگی به آن می پردازیم. اینکه که چه باید کرد که نوع نگاه عوض شود.چون بین منزلت و نوع نگاه رابطه معناداری وجود دارد.

باید نقش و سهم هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیم
منتظری در همین زمینه تصریح کرد: در کمیسیون فرهنگی بحث تعیین اولویت ها را مطرح کردیم و  برای نخستین بار است که  در کمیسیون فرهنگی این موضوع مطرح می شود  که ما باید نقش و سهم فرهنگ و هنر را در ستاد ملی کرونا مشخص کنیم و متاسفانه تا امروز از این موضوع غافل بودیم.حتی مصوبه کمیسیون شد که ما پیشنهاد بدهیم که رییس کمیسیون فرهنگی عضو ستاد ملی کرونا شود و از ظرفیت های فرهنگی و هنری برای مدیریت این پروژه استفاده شود و هم اهالی هنر در منابع فراوانی که به کرونا اختصاص پیدا می کند نقش و سهم فرهنگ و هنر مشخص شود.و اگر در صحن مجلس هم تصویب شود یک روزنه امید است برای دغدغه ها و مشکلات هنرمندان در زمان کرونا و بیشتر پسا کرونا که به نظر من جدی تر است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به آسیب هنرمندان و سالن های خصوصی تئاتر افزود: بحث دیگری که در کمیسیون مطرح شده آسیب ها و خسارت هایی است که هنرمندان و مدیران تماشاخانه های خصوصی در این شرایط می بینند. این را فعلا طرح مسئله شده و هنوز کمیسیون وارد شور نشده چون هنوز کمیته های تخصصی شکل نگرفته اند و روز گذشته محور و خطوط کلی کمیته ها مشخص شد و زمانی که کمیته ها شکل بگیرند یکی از دغدغه های کمیته فرهنگ و هنر و رسانهء ما همین مباحث حمایت از هنرمندان خواهد بود چه به شکل عمومی چه به شکل اختصاصی.
وی در پایان متذکر شد: این خط کلی بود که خواستیم شما به عنوان اعضای هیئت مدیره صنف تماشاخانه ها خصوصی در جریان باشید در جریان باشید و در ارائه راهکار به متولیان این امر کمک کنید.

تماشاخانه های خصوصی بخش یزرگی از تئاتر ایران هستند
در ادامه این نشست، شاهین چگینی رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران درباره وضعیت فعلی تماشاخانه خصوصی و روند فعالیت آن‌ها با توجه به شرایط کرونایی موجود و نبود حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما این مسیر را کامل طی کردیم.. مجموع صندلی های تماشاخانه های خصوصی ۲۸۵۶ درسطح  تهران است که این یعنی بیش از پنجاه درصد از مجموع صندلی های تئاتر و  بیشتر از ظرفیت بخش دولتی.

چگینی در ادامه افزود: در تماشاخانه های خصوصی ۲۰۰ نفر پرسنل مستقیم وجود دارد که به عنوان کارمند و مسئول فنی با این مجموعه ها همکاری می کنند.۲۴۱۹ هنرمند تنها در یک ماه با تماشاخانه های خصوصی درگیری کاری داشتند که به واسطه ویروس کرونا کلیه اجراها تعطیل شد. ما تمام این موارد را اطلاع رسانی کردیم و متذکر شدیم که تماشاخانه های خصوصی بخش یزرگی از تئاتر ایران است و تعداد زیادی از هنرمندان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنف در ارتباط هستند. با برآورد ریالی خسارات اسفند ماه مشخص است که بعد از چند ماه تعطیلی تماشاخانه های خصوصی در چه وضعیتی به لحاظ اقتصادی قرار دارند.

رئیس انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی ایران در پایان افزود: صنف تماشاخانه های ایران ،گزارش میزان خسارت و پیشنهادات لازم به منزل برون رفت از شرایط فعلی را به کمسیون فرهنگی وقت مجلس ارسال کرد و کمسیون فرهنگی به پیوست نامه را به وزیر محترم ارشاد ارسال کردند که در آن به وزیر پیشنهاد دادیم که در اولویت نخست وام بلاعوض برای تماشاخانه های زیان دیده در نظر گرفته شود صرفا به منظور روشن نگه داشتن چراغ سالن ها و در اولویت دوم به منظور تداوم کار سالن ها پس از بازگشایی اماکن عمومی ، وام کم بهره بلند مدت در نظر گرفته شود.ولی متاسفانه  تا به امروز به هیچکدام از این نامه ها پاسخ داده نشده  و هیچ اتفاقی هم نیفتاده به غیر از همان یک ظرف آب ژاول که به صنف ما دادند .

تمام تماشاخانه‌های خصوصی  بدهکاری سنگین دارند
محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد نیز گفت: ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم ولی وضعیت اصلاً مناسب نیست. در حال حاضر تمام تماشاخانه‌ها بدهکاری سنگین دارند. ما امیدواریم با توجه به اینکه آقای منتظری پیش از این مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اند، دلسوزانه در این وادی اقدام کنند.

دشتگلی در ادامه افزود: در این شرایط دو کلید واژه دلجویی و مساعدت به‌عنوان مطالبه اصلی هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی از مسئولان و متولیان امر هنر در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی به شمار می‌رود.وی تصریح کرد: به‌هرحال آسیب‌ها و زیان‌های مالی در این بین مقوله‌ای خواهد بود که چه در نگاه کوتاه‌مدت و چه در نگاه بلندمدت گریبان گروه‌های نمایشی، تک‌تک هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی را خواهد گرفت و عبور از این پیچ و بحران بدون هیچ تردیدی تنها با یاری و مساعدت مسئولان بدنه فرهنگ و هنر کشورمان امکان‌پذیر است.

اگر تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود چیزی به نام تئاتر نخواهیم داشت
مهدی کوهیان رئیس شورای داوری انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران نیز در همین زمینه  متذکر شد: بحث کرونا هنوز به پایان نرسیده ،اگر امروز بگویند که کرونا تمام شده !در بعضی حوزه ها و مثل فرهنگ و هنر  حداقل دوسال طول میکشد مردم اعتماد بکنند و حاضر شوند که به سالن های تئاتر و سینما بیایند. الان زمانی است که باید مثل سلامت از حوزه ی هنر حراست کنند.زیرا فرهنگ و هنر یک امر عمومی است و دولت باید به آن سوبسید بدهد.

وی در همین زمینه افزود: از آبان ماه تاکنون کوچکترین نا امنی و بحرانی  که در کشور اتفاق افتاده اولین ترکشش را سینما و تآتر خورده است.وقتی که بالاخره نا امنی در خیابان است مردم اجازه نمی دهند فرزندانشان  یا خود و خانواده شان به سینما و تآتر بیایند پس ما اول تعطیل می شویم .مجموعه ی  این عوامل باعث شده که آینده ای  بسیار بسیار مبهم و افق ناروشنی داشته باشیم و من فکر میکنم در سالی که اتفاقا سال جهش تولید نامگذاری شده اولین چیزهایی که با مشکل روبه رو شده تولیدات فرهنگی هنری است.

اگر در یکی دو ماه آینده یک تصمیم ضربتی و عاجل گرفته نشود من فکر نمی کنم در دوسال آینده چیزی به نام تئاتر و سینما در کشور داشته باشیم.یعنی افق به قدری مبهم میشود که کم کم این نیروها که منتظر ما نمی مانند میروند شغل دیگری پیدا می کنند و جذب بازار دیگری می شوند و یا در حوزه فرهنگ و هنر فرار مغزها را شاهد خواهیم بود. این می طلبد که واقعا  با یک نگاه بلند و بزرگ  روبه جلو  شمابه عنوان نماینده مردم پیگیری کنید و هم دولت ورود کند و هم نهادهای دیگری که در این زمینه می توانند تصمیم گیر باشند.

 

برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
درود بر همه ی کپی کاران خاموش
دیشب تصادفا به فیلمی برخوردم به نام Flatliners سال ۱۹۹۰ که دنباله ای هم دارد در سال ۲۰۱۷.
بر من مخاطب عام، حرجی نیست که پس از سالی متوجه این موضوع شدم؛ تعجب می کنم از دست اندر کاران سینمای هنر و تجربه!
شهرهای مختلف ایران میزبان نمایش‌های خیابانی می‌شوند | عکس
شهرهای مختلف ایران میزبان نمایش‌های خیابانی می‌شوند
با انتشار فراخوان «خیابان تئاتر ایران» شهرهای مختلف ایران میزبان نمایش‌های خیابانی می‌شوند  برنامه «خیابان تئاتر ایران» در پی برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی ...
دیدن ادامه ››

با انتشار فراخوان «خیابان تئاتر ایران»

شهرهای مختلف ایران میزبان نمایش‌های خیابانی می‌شوند

 برنامه «خیابان تئاتر ایران» در پی برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایش‌های خارج از صحنه‌های مرسوم، برگزار می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، اداره‌کل هنرهای نمایشی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با همراهی انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، برنامه  «خیابان تئاتر ایران» را برگزار می‌کنند.

این برنامه در راستای حمایت از آثار هنرمندان تئاتر کشور با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایش‌های خارج از صحنه‌های مرسوم در سه بخشِ «اجرا» با زیرمجموعه‌های «آزاد»، «نمایش‌های آیینی و سنتی» و «نمایش‌های کودک و نوجوان» و همچنین «مسابقه طرح و ایده» و «کارگاه‌های آموزشی» برگزار می‌شود.

متقاضیان حضور در برنامه «خیابان تئاتر ایران» می‌توانند تا تاریخ یکشنبه ۵ مردادماه سال جاری از طریق «بخش ویژه خیابان تئاتر ایران» در تارنمای ایران‌تئاتر به نشانی http://theater.ir اقدام کنند.

دریافت فایل پی دی اف : فراخوان_خیابان_تئاتر_ایران1.pdf

برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
ایا صوفیه، میراث جهانی باقی می ماند؟ | عکس
ایا صوفیه، میراث جهانی باقی می ماند؟
دولت ترکیه اعلام کرد تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد، این بنای تاریخی را از هویت خود محروم نمی‌کند و این اثر همچنان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو باقی خواهند ماند. «ابراهیم ...
دیدن ادامه ››

دولت ترکیه اعلام کرد تبدیل موزه «ایاصوفیه» به مسجد، این بنای تاریخی را از هویت خود محروم نمی‌کند و این اثر همچنان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو باقی خواهند ماند.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در گفتگویی با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تغییر کاربری ایاصوفیه از موزه به مسجد، مانع از بازدید گردشگران از آن نخواهد بود و ترکیه همچنان نمادهای مرتبط با مسیحیت را در این بنای تاریخی حفظ خواهد کرد.

«کالین» در ادامه توضیح داد همه مساجد ترکیه از مسجد سلطان احمد (معروف به مسجد آبی) تا مسجد فاتح و مسجد سلیمانیه، هم میزبان نمازگزاران خواهند بود و هم گردشگران و تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد به معنای جلوگیری از بازدید توریست های داخلی و خارجی از آن نیست، بنابراین موضوع حذف ایاصوفیه از فهرست میراث جهانی یونسکو مطرح نیست.

«رجب طبی اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که حداقل ۴۰۰ کلیسا و کنیسه به صورت فعال در این کشور میزبان اقلیت ها هستند و جامعه غیرمسلمان برای قرون متمادی بخشی از ترکیه بوده اند و هیچ فشاری علیه آنها وجود ندارد.

پیش از به قدرت رسیدن امپراتوری عثمانی، ایاصوفیه قرن‌ها از بزرگ‌ترین کلیساهای مسیحیان جهان بود. بعد از شکست امپراتوری روم شرقی در ۱۴۵۳ میلادی و فتح بیزانس (استانبول)، مسلمانان عثمانی آن را به مسجد تغییر دادند. در دولت سکولار کمال آتاتورک این مسجد به موزه تبدیل شد وحالا دولت اردوغان این بنا را بار دیگر به مسجد تبدیل خواهد کرد.

ایا صوفیه به عنوان بخشی از منطقه تاریخی استانبول در سال ۱۹۸۵ و در نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.

منبع: ایسنا

برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
«ماسک» بر سیمای «تئاتر شهر» / تئاتر شهر: من هم «ماسک» می‌زنم | عکس
از روز سه شنبه بیست و پنجم تیر ماه صورت گرفت؛
«ماسک» بر سیمای «تئاتر شهر» / تئاتر شهر: من هم «ماسک» می‌زنم
ساختمان مجموعه تئاتر شهر  از روز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه با هدف ترغیب شهروندان برای استفاده از ماسک در روزهای کرونایی به پویش ملی «من ماسک می زنم» پیوست.به گزارش تیوال به ...
دیدن ادامه ››

ساختمان مجموعه تئاتر شهر  از روز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه با هدف ترغیب شهروندان برای استفاده از ماسک در روزهای کرونایی به پویش ملی «من ماسک می زنم» پیوست.

به گزارش تیوال به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، پس از اوج گیری مجدد شیوع ویروس کرونا و لزوم استفاده از ماسک در اماکن عمومی، تصاویر گرافیکی از پیوستن تئاتر شهر به پویش ملی «من ماسک میزنم» طراحی و در تابلوی اصلی این مجموعه نصب شد.

در این تصویر گرافیکی که با طراحی بهمن وخشور و عکاسی سمیرا نظری انجام گرفته، نشان گرافیگی مجموعه تئاتر شهر با طراحی استاد ابراهیم حقیقی و دیوار نگاره های منحصر به فرد معماری نمای بیرونی به همراه عکسی از ساختمان مجموعه که روی نمای اصلی آن یک ماسک به شکلی نمادین  طراحی شده به چشم می خورد.

در بخش تایپو گرافی اثر نیز گروه اجرایی پروژه با انتخاب جمله های «ماسک من از تو محافظت می کند» و «ماسک تو از من محافظت می کند» کوشیده اند تا از دریچه نگاه کارکنان تئاتر شهر و هنرمندان تئاتر، مخاطبان را به ترویج فرهنگ استفاده از ماسک در روزهای کرونایی ترغیب کنند.

شایان ذکر است پیش از این نیز یک اثر گرافیگی دیگر متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی با طراحی مهتا کریمی پیش روی شهروندان تهرانی قرار گرفته بود.

هم اکنون نمایش «یه گازکوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی، کارگردانی فقیهه سلطانی و بازی گیلدا حمیدی، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور ، نورا هاشمی تا روز جمعه ۲۷ تیر ماه ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان در تالار سایه تئاتر شهر  با رعایت موازین مربوط به ضدعفونی و فاصله گذاری بهداشتی روی صحنه است.

محمد لهاک این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
نازی
درباره فیلم‌تئاتر سیزیف i
کی مجدد فروش بلیط باز میشه؟
پویا فلاح این را خواند
محمد مجللی و میشا آشتیانی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید