تیوال تئاتر
S3 : 09:48:51
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

خرید بلیت روزهای تازه این نمایش (چهارشنبه ۲۷ تا جمعه ۲۹ آذرماه) به کارگردانی امین میری و بازی آزاده مشعشعی، هدیه آزاده، امیررضا میر آقا، میثم غنی زاده، وحید منتظری، آرش دهقان شاد و... امروز یکشنبه ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رعنا اسداللهی
درباره اپرای عروسکی مولوی i
نمایش بسیار حرفه‌ای و جذابی بود. با سپاس از عوامل و گروه اجرایی.
امیرمسعود فدائی این را خواند
celine و هانی حسینی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من اینکار رو سه بار دیدم ، یک نمایش واقعاً جذاب، یک متن ایرانی با موضوعی که هر چند ناشناخته نبود اما تا به حال ندیده بودم در هیچ نمایشی بهش پرداخته بشه. بازی اقای نوروزی بی نظیر بود، هر دیالوگ رو با لحن صدا و میمیک متفاوت اجرا کرد که شاهکار بود، بازیگران نقش های مختلف هم بسیار مسلط اجرا کردند، یک ساعت و نیم خنده نیم ساعت تعلیق و صحنه های شاد پایانی که نگذاشت تماشاچی غمزده سالن رو ترک کنه، مرسی از تمام گروه، دمتون گرم
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام من کار را امشب دیدم، به نظرم طراحی صحنه و لباس خیلی ساده و کاربردی بود، لته ای هم که به عنوان دیوار استفاده شد، شخصیت مستقلی برای خودش ایجاد کرد که در نوع خودش منحصر به فرد بود و توانایی بالای کارگردان رو نشون میداد، تنها ایرادم به نمایش بعضی دیالوگ ها بود که تماشایی نا آشنا با این اثر رو کمی دیر با موضوع نمایش درگیر می کرد، برای گروه آرزوی موفقیت می کنم.
خب، از اونجائیکه آقای صابری قبل و بعد از نمایش جمعه 22 آذرماه 98، عذرخواهی کردند و اعلام کردن مشکلی پیش اومده که نتونستن برنامه رو اونطور که باید اجرا کنن، مطمئن نیستم واقعا چیزی که دیدیم، همونی بود که باید میدیدیم یا نه! به هر صورت، از اونجائیکه اعلام نشد مشکل چه بوده و اعلام نشد مشکل برطرف شده یا خیر، من پیشفرض رو میذارم روی اینکه مشکل برطرف نشد و ما به تماشای یک اجرای «با مشکل» نشستیم.

بدون شک فاجعه‌آمیزترین نمایشی بود که تا به امروز دیدم و توصیه میکنم در شرایط مشابه، حتما نمایش رو لغو کنید! چراکه مطمئنا نام شما و این خاطره در ذهن‌مان باقی خواهد ماند.
من به همراه سه تن از دوستانم به این نمایش دعوت شده بودم، که متاسفانه باعث شرمندگی میزبانم شد و مطمئن باشید اگر دعوت نشده بودم، همان اوایل اجرایتان، سالن را ترک میکردم.

اگرچه صمیمانه! از اجرای ... دیدن ادامه » آن شب ناراضی هستم و تماشای این برنامه را به دیگران پیشنهاد نمیکنم، اما بدون شک برخی از هنرمندان فراتر از نقش و محدودیت‌های محیط ظاهر شدند.

متشکرم اودیل..!
ری را
درباره نمایش شیر خشک i
چند اسم آشنای دوست داشتنی .....
پوستر :) :) :)
عنوان :) :) :)
.......
و در قید حیات بودیم و دیدیم مقادیری یادداشت و توضیح و تفسیر درباره فضای کاری پیش از اجرا و فروش بلیط.....
خلاصهه بیشتر هول تو دلمون انداخت که :)))
۶ ساعت پیش
دقیقاً خانم ثانی!! :))
۲ ساعت پیش
"آنچه روی صحنه رخ می دهد آهسته خواهد بود." !!! (ایموجی دست روی پیشونی)
۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مانلی خاتمی
درباره نمایش قرمز i
یکی از خلاقانه ترین و جذاب ترین اجراهای امسال ، بدون شک قرمزه ... بازی های درست ... ایده های خلاقانه .... این تجربه ی بی نظیرو از دست ندید
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سارا
درباره نمایش بیگانه در خانه i
پیش فروش ۹ دی به بعد از کی شروع میشه؟ من کیف پول رو شارژ کردم اما نمیتونم در روزهایی که باز شده بیام.۱۱ دی کی باز میشه؟
میترا این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تا قبل از اینکه بازیگر نقش (ملکی) برای بار دوم بیاد تو و با گریه ها و تلفیق منزحر کننده آب دهن و دماغش، گند بزنه به بازی های خوب قبل تاتر، باورم نمی‌شد یک ساعت و نیم از زمان تاتر گذشته و این یعنی تاتر خوب و درجه یک.
بهبود جدی اون کاراکتر می‌تونه لانچر ۵ رو در تاریخ تاتر ایران دست نیافتنی کنه.
صدای های اضافه سالن هم که تو ذوق می‌زد و حواس پشت صحنه رو هم از بالا متوجه خودش کرده بود.
در کل خسته نباشید و عالی.
اسمش کمالی بود.
۸ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چهار اجرای پایانی
دوشنبه دو اجرایی ١٦:٣٠ و ١٩
متاسفانه تمدید نمیشود
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مرتضی سوری
درباره نمایش لانچر ۵ i
انچوچک

۱. هر چیز کوچک و خرد
۲. آدم کوتاه قد
۳. دانه‌ای کوچک شبیه دانه گلابی با پوسته محکم که همچون آجیل قابل خوردن می‌باشد
فک میکردم فحشه D:
۱۰ ساعت پیش
درود
فحش نیست نوعی تحقیره: یه چیزی تو مایه های کوتوله
ولی به شدت خوشمزه است ؛ سخته رسیدن به مغز دونه اش ‌ولی به شدت عالی: تخمه ژاپنی (جابونی) به توان ٢ ( چه در سفتی چه در پاداش پس از شکفتن پوسته)
۳۳ دقیقه پیش
چه در سفتی چه در پاداش پس از شکفتن پوسته .
محسن جاااااااااااان :)))))
۹ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
حدیث سیدی
درباره نمایش لانچر ۵ i
برای تنهایی عظیم پست ها و برجک ها و لانچرها ... تمدید شود !!!❤
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
همانگونه که تئاترهای های خوبی در سالنهای مختلف اجرا می شوند، تئاترهای ضعیف و سخیف هم اجرا می شوند که نمایش "از میان مردگان" در این زمره قرار می گیرد.
نمایشی که از ابتدا ضعف بسیار شدیدی در نمایشنامه و متن دارد. متن ایرادات زیادی داره، شخصیتها توسط نویسنده به خوبی ساخته و پرداخته نشده اند (البته این مهم توسط کارگردان و بازیگران هم انجام نشده) و صرفا یکسری داستان پشت سر هم ردیف شده اند.
بازی های به شدت اغراق آمیز بود، بازی هایی که فیلم-تائترهای دهه 60 و 70 را برای آدم تداعی میکرد. اکثر بازیگرها در حین گفتن دیالوگها تپق میزدند و بر متن تسلط کافی نداشتند.
بعد از اجرا که اسامی عوامل و بازیگران را بررسی کردم، متوجه شدم که کارگردان، نقش مادر خانواده را هم بازی میکردند. شاید به همین خاطر بوده که نه کارگردانی درست صورت گرفته بود و نه بازی ایشان. همچنین ... دیدن ادامه » تهیه کننده هم که نقش پدر خانواده را بازی میکردند تسلط کافی در بازیگری نداشتند و حضور پررنگ این دو در اکثر صحنه ها، عدم تسلط و بازی های اغراق آمیزشان باعث میشد که بیننده احساس خستگی کند و نتواند با نمایش ارتباط برقرار کند.
میزانسن های اشتباه، عدم همخوانی لباس بازیگران، طراحی ضعیف صحنه و دکور، فوکوس کشی بازیگرها از هم و.... از دیگر مواردی بود که توی ذوق میزد.
شخصی که نقش مرگ را بازی میکرد بخاطر طنین صدا و فرم بدنی، باورپذیرتر و قابل قبول تر از سایر بازیگران بود.
بازی دختر خانواده به شدت تصنعی و توام با حرکات اضافی بود که باعث میشد بیینده با این کارکتر ارتباط برقرار نکند.
بسیار متعجبم از آقای بوسعدی که با شناختی که ازشون دارم و قبلا اجراهای خوبی ازشون دیده بودم، چطور حاضر شدند در این نمایش بازی کنند و چرا اینقدر بازی شون درشت و اغراق شده نسبت به کارهای قبلی شان بود؟؟!!

امیدوارم بازبین های محترم تئاتر و همچنین مدیریت محترم سالنها دقت بیشتری برای دادن مجوز به نمایش ها به خرج دهند تا شاهد نمایش های پربار تری باشیم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
احتمالا برتولت، مولانا رو نمیشناخته که خداش رو برای یافتن یک انسان خوب! به شهر فرستاده.
برتولت جان، یکم مطالعه کن بابا...
شیخ ما انسانشم پیدا نکرد، تو دنبال خوبش می گردی؟؟؟

نمی دونم برشت این داستان تخیلی رو از کجا آورده؟! کابوسی دیده؟ صنعتی و سنتی رو توامان لحاظ کرده؟! آخه مگه میشه؟
مردمی تنبل و بیکاره
انگل وار و طلبکار، پی قربانیی خوش قلب و ساده
چه بادمجانی دور قاب ثروتمندان و قدرتمندانشان می چینند
زنانی بدکاره* که خوبترینند
آب فروشی که به خدا هم فاضلاب می فروشد
مردمی که برای یک شبِ خداشان هم جایی ندارند
مردمانی که مگر از ترس جانشنان کار می کنند
و هر زمان بتوانند، کاردانانشان را به زیر می کِشند و می کُشند
و البته خدایی که به موسیقی می رقصد...
به قول نیچه:
من ... دیدن ادامه » فقط به خدایی ایمان دارم که رقصیدن بداند

واقعا کجا زندگی میکردی برتی؟ چی زده بودی برتی؟

_______

* این واژه صرفا به دلیل همزمانی با متن اصلی و تضاد با “خوبترین” انتخاب شده. احترام کامل به تمام کارگران جنسی.

_______

گروه اجرایی عزیز، دمتون گرم. نمایش خیلی جذابی بود، لذت بردم از تک تک تون. براوو...
Majid Rezaei
درباره نمایش پنجره ای رو به آسمان i
سلام
نمایشنامه بسیار عالی
سپاس از نویسنده نمایشنامه و کارگردان و کلیه عزیزانی که زحمت کشیدن
لذت بردم و شب عالی بود
موفق باشید
امیرمسعود فدائی و میترا این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش بسیار عالی بود و لذت بردم. خسته نباشید میگم به همه عوامل گروه.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

من برای روز نهم دی ماه دوشنبه یک بلیط گرفتم که در ردیفی بود که شامل تخفیف دانشجویی میشد
و وقتی هم که کد تخفیف رو زدم زد که پرداخت ۳۵ هزار تومن به جای ۶۰ تومن با تخفیف


اما بعد دیدم که ۶۰ تومن از حسابم کم شده



نمیدونم چرا؟
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تمدید کنید لطفاً:(((
پیمان علیزاده و امیرمسعود فدائی این را خواندند
سوسن نوری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
_____________________________________________________________
*یادداشت بهروز غریب پور به مناسبت اجرای مجدد اپرای رستم و سهراب*
_____________________________________________________________


__چرا آواگران در اپرای رستم وسهراب همچون دیگر آثار در ردیفهای آوازی ایرانی، آواز نمی خوانند؟__


عزیزان تماشاگر
بزودی اپرای عروسکی "رستم و سهراب" را بر روی صحنه ی تالار فردوسی خواهید دید و به همین دلیل و پیشاپیش به یکی از سوال های قطعی شما عزیزان جواب خواهم داد:
سوالتان این است که چرا آواگران در اپرای رستم وسهراب همچون اپراهای عاشورا ، حافظ ، مولوی، سعدی، خیام ، اپرای عشق"داستان شیخ صنعان و دختر ترسا" براساس ردیفهای آوازی ایرانی آواز نمی خوانند؟ برای پاسخ دادن به این سوال به ناچار بایستی چند نکته ی اساسی را توضیح بدهم :
- اپرا opera واژه ای ایتالیائیست و اپرای جدید یا نمایشی که خواننده بازیگران توام با موسیقی نمایش را اجرا میکنند مدیون هوش و ذکاوت و خلاقیت ایتالیایی هاست و از آنجاکه در زبان ایتالیائی واژگانی که به A ختم می شوند مونث محسوب می شوند ، اپرا را دختر ایتالیا می نامند و از زمان کلادیو مونته وردی 1567-1643 –در سال 1607 میلادی تا دوقرن بعد این هنر ایتالیائی دانسته می شد و سپس در آلمان ، فرانسه و انگلستان رواج یافت اما متون –لیبره تو ها- بزبان ایتالیائی بود و آواگران بزبان ایتالیائی آواز می خواندند و با اینکه در قرن هیجدهم ریچارد واگنر با رویکرد جدیدی به ساختن اپرا روی آورد اما نام این هنر در همه جا "اپرا" ماند .
- پس از سالها تجربه بالاخره صداها در اپرا دسته بندی شدند:
- سوپرانو ، صدای زیر و ظریف زن.
- متسو سوپرانو صدای متوسط زن
- کنترآلتو ... دیدن ادامه » صدای بم زن
- باریتون صدای بم مرد
- تنور صدای مرد جوان
- باس بم ترین صدای مرد
- بنابراین در جریان رشد و توسعه ی اپرا این دسته بندی "اروپائی" توام با خلاقیت های فردی آهنگسازان اپرا محفوظ ماند از این رو آهنگسازان اپرای ایرانی بر این باور بودند که تبعیت از این قواعد الزامیست و هرچند ، بصورت جسته گریخته و در شاخص ترین تلاش "میرزاده ی عشقی " به سراغ ردیف های آوازی ایرانی رفت اما هرگز این راه توسط آهنگسازان اپرای ایرانی: حسین دهلوی، احمدپژمان، لوریس چکناوریان دنبال نشد و در حالیکه در آذربایجان :اوزیر حاجی بیف شجاعانه اپراهایی براساس متون شرقی و ردیف های آوازی ترکی آذری ساخته، آهنگسازان ایرانی بر دنباله روی و تقلید شیوه ی غربی اصرار ورزیدند و موسیقی ایرانی را فاقد وسعت و توانائی لازم برای بکارگیری در این ژانر نمایشی می دانستند. به باور من بی خبری یا کم خبری آنها از "تعزیه" موجب شده بود که نه در سرچشمه ی آثار اوزیر حاجی بیف تامل کنند و نه خود به سراغ این اپرای ملی رفتند :
- در تعزیه امام خوان ها بیشتر در مایه های پنجگاه، رهاوی، و نوا می خواندند
- شبیه حضرت عباس (ع) در مایه ی چهارگاه می خواند
- شبیه عبدالله حسین(ع) در گوشه ای از راک معروف به راک عبدالله می خواند
- اشقیاء از بحر طویل و بیشتر به حالت رسیتاتیف " اشتلم خوانی" نقشهایی چون شمر و یزید را اجرا می کردند
- بنابراین شایستگی موسیقی آوازی ایرانی برای بکارگیری در اپرای ملی قرن ها بود به اثبات رسیده بود ولی هیچ آهنگسازی به سراغ آن نمی رفت....
زمانی که من اراده کرده بودم که زمینه ی اجرای اپرا را مهیا کنم ، شمار اپراهای ایرانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید و هوشمندانه ترین و زیباترین آنها "رستم و سهراب" لوریس چکناوریان بود که به دلیل حماسی و تراژیک بودن داستان می شد با اغماض پذیرفت که گام نخست چندان از ایده ی رویایی من دور نیست. اما رویای من چه بود:
استفاده از گنجینه ی موسیقی ایرانی ، سازهای ایرانی ، خوانندگان ایرانی ردیف دان و ردیف خوان و بروی صحنه آوردن آثاری که مخاطب ایرانی با آنها احساس قرابت و نزدیکی تام و تمام داشته باشد و از این رو پس از آنکه مکبث را بعنوان نمونه ی غربی "اپرا" به روی صحنه بردم دست به ساختن بنیان آن رویا زدم که حاصل آن اپرای عاشورا بود و خوشبختانه نه تنها در ایران بلکه در ایتالیا ، فرانسه و لهستان با استقبال فراوان روبرو شد و تحت همان عنوان بین المللی ، یعنی اپرا برای مخاطبان غربی به نمایش در آمد و جالب است که آنها بسیار زودتر از آهنگسازهای ایرانی این اپرای ملی را به رسمیت شناختند.در ادامه اپرای مولوی و سایر آثار را با همین باور و اعتماد به نفس ملی بروی صحنه آوردم و آهنگسازانی همچون بهزاد عبدی ، امیر پور خلجی، امیر بهزاد و شورا کریمی در به ثمر رساندن این رویا یاری¬¬ام کردند.
اکنون این شیوه آواگری در آثار گروه تئاتر عروسکی آران چنان جا افتاده است که مطلقا، تاکید میکنم: مطلقا کسی نمی پذیرد که به عنوان مثال حضرت مولوی و حضرت شمس به شیوه ی آواگری غربی بخوانند و برای اثبات اینکه تا به چه حد و میزان این شیوه پسندیده شده است کافیست به فضای مجازی رجوع کنید و ببینید که این گفتگو از چه محبوبیت و مطلوبیتی برخوردار شده است.
با این شرح نسبتا طولانی میخواهم بگویم :
- در سال 1382 من گام نخست را برداشتم و به باور من اثری از حکیم ابوالقاسم فردوسی پدر اپرا، فیلم و نمایشنامه نویسی ایران شایستگی این قدم اول را داشت.
- در آن زمان بیشتر خواننده های اپرای ایران یا از ایران کوچ کرده یا در ایران و به دور از فضای اپرا زندگی می کردند و از این رو قرار شد که از خوانندگان اپرای کشور ارمنستان استفاده بکنیم و آنها با نهایت احترام به ساحت زبان فردوسی بزرگ خواندن فارسی را فرا گرفتند و هر چند با ته لهجه اما کوششان قابل تقدیر بود و هست و اگر بدانیم که داستان رستم و سهراب داستان تراژیک مردمان فلات ایران است می توانیم کار آواگران ارمنی را تعظیمی به این شاعر پارسی گوی تلقی کنیم و ما نیز سپاسگزار همت آنان باشیم و از عشق یک هنرمند ایرانی ارمنی یعنی لوریس چکناوریان به فردوسی حظ ببریم .
- این اثر هم در کشورهایی همچون ایتالیا، گرجستان ، امارات متحده عربی و شهرهای گرگان و مشهد به روی صحنه رفته و با استقبال فراوان روبرو شده است. امیدوارم داستان رستم و سهراب خوانده و پس از آن به تماشای این اپرای عروسکی بنشینید و از هم افزایی هنر نمایش عروسکی، هنر اپرا لذت ببرید و با دیدن رفتار دردمندانه، هوشمندانه و شبه انسانی بازی "رخش" در این اپرا بپذیرید که تنها زبان ممکن برای باوراندن احساسات این اسب اسطوره ای فقط و فقط در دنیای جادویی هنر نمایش عروسکی و به عبارت دیگر در "ساحت اپرای عروسکی" ممکن است و بس... .

بهروز غریب پور

لینک خرید بلیت اپرای رستم وسهراب:
https://www.tiwall.com/p/opera-rostamsohrab2

شاهین ه و M... این را خواندند
امیرمسعود فدائی، بهزاد هندی، مهدی عزیزی و علی جباری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید