تیوال تئاتر | اخبار
S3 : 12:38:28
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
خبر
درباره نمایش مردی که... i
یادداشت دکتر حکیمه آقایی، استادیار دانشگاه، برای نمایش «مردی که» | عکس
تئاتر درمانی یاسایکودرام
» یادداشت دکتر حکیمه آقایی، استادیار دانشگاه، برای نمایش «مردی که»
... دیدن متن »

تلفیقی از فضاهای دراماتیک و زیبائی شناختی هنر نمایش است که تاثیر زیادی برجنبه های که در جهت رشد و خلاقیت پیدایش الگوهای رفتاری مناسب می تواند مفید واقع شود.
تئاتر درمانی یا سایکو درام فردرا از فعالیت ذهنی و انتزاعی خارج و مراجع را به حیطه عمل و رفتار می کشاند.

نمایش «مردی که» با کارگردانی عالی جناب آقای رضا مولائی را می‌توان به واقع جلسه ای از اتاق درمان توصیف کرد که افراد نظاره گر هر کدام در نقش (درمانگر ) می توانستند به دنیای بی‌آلایش این افراد راه پیداکنند. همچنین تفاوتها و دنیای خاص آنها را با تمام وجود احساس کنند وبه آنها و دنیای ذهنشان احترام بگذارند .
 
دراین نمایش جامعه کم دیده شده و یا فراموش شده‌ی «اختلالات روانی» دیده شدند.

Yaserbsb این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» روی پیشخوان | عکس
» شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» روی پیشخوان
... دیدن متن »

شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» که بخش نکوداشت آن به آبتین گلکار اختصاص دارد و شامل مروری بر فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر است، منتشر شد.

 به گزارش تیوال به نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، جدیدترین شماره‌‌‌ «ماهنامه‌ نمایش»، ویژه‌ آذرماه ۱۳۹۸ منتشر شد. این شماره دربرگیرنده‌ مطالب تحلیلی، انتقادی، گفت‌وگو، گزارش و نکوداشت است.

مقاله‌های «اقتباس؛ بینامتنیت و درام اقتباسی» از ابراهیم ابراهیمی، «تئاتر سنتی هند/ کوچیپودی و کاتاکالی» از آبتین جاوید و «هنر نمایش در مسیر جاده  ابریشم» از منصور خلج در این شماره تألیف و در بخشی دیگر، مقاله‌ «پیشبرد یک انقلاب کتانی» از رندی جنر، گفت‌وگو با آگوستو بوآل درباره تئاتر T.O و تکنیک‎های ضد کلیشه تمرین با عنوان «تئاتری برای تحمل کردن زندگی» ترجمه و منتشر شده است.

نقد نمایش‌های «سه کیلو و ۲۵۰ گرم»، «خاندان چن‌چی»، «جنگنامه غلامان» و «آبراکادابرا»در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. «محتشم، نامی باشکوه برای تئاتر ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت می‌توانید بخوانید.

گفت‌وگو با رحمت امینی تحت عنوان «باید به یکدیگر اعتماد کنیم!»، گفت‌وگو با سیدمهدی شجاعی با عنوان «نوشتن جوهر من است» و بخش پایانی گفت‌وگوی نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با نام «گپ‌وگفتی میان دو فنجان چای» و سرمقاله‌ «حقیقت تئاتر، دشوار است» از دیگر بخش‌های این شماره «ماهنامه نمایش» هستند.

نکوداشت این شماره به آبتین گلکار اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر و یادداشتی از غلامحسین دولت‌آبادی و مصاحبه‌ای با ایشان تحت عنوان «در سودای ترجمه...» می‌شود.

شماره‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌ نمایش» ویژه‌ آذرماه ۱۳۹۸ به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی در ۱۲۰ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است.

بخش‌هایی از این شماره‌ «ماهنامه نمایش» در وب‌سایت http://magazin.theater.ir قرار دارد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نامه دوم نادر برهانی مرند به خانواده تئاتر منتشر شد | عکس
دعوت به همدلی؛
» نامه دوم نادر برهانی مرند به خانواده تئاتر منتشر شد
... دیدن متن »

نادر برهانی مرند پس از وقایع اخیر مرتبط با انصراف گروه‌های نمایشی با دعوت مجدد خانواده تئاتر ایران به همدلی، نامه دوم خود را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشایشگر مهربان
همکاران ارجمند؛
همان‌گونه که مستحضرید جان باختنِ جمعی از هم‌وطنان عزیز و شهروندان برخی کشورها در سانحه‌ی تلخ هوایی اخیر و اتفاقات پس از آن، منجر به جریحه‌دار شدن عمیق احساساتِ مردم کشورمان از جمله هنرمندان تئاتر شد.
این فضای غم‌بار در نزدِ برخی از هنرمندانی که قرار بود در سی و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر حضور داشته باشند، به صورت انصراف از جشنواره بروز پیدا کرد.
در تلاطم بروزِ واکنش‌ها نسبت به این فاجعه‌ی دردناک، در نظر گرفتن این ایده که این رویداد متعلق به هنرمندان و آثار آن‌ها با سلایق و مضامین متنوع است و اعتقاد به این امر که تداوم فعالیت‌های هنری در هر قالبی نیاز این روزهای پُرغم برای ارتقای همدلی ملی با هدف تحمل و گذر از رنج هاست، در یادداشتی از عزیزانِ منصرف خواستم تا خانه‌ی خود را ترک نکنند.
جمعی از کارگردانان محترمِ منصرف دعوت به جلسه‌ای با هدف گفت و گو (که در این روزها ضرورتی انکارناپذیر است) را پذیرفتند، این جلسه در بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸ برگزار شد.
برآیند این گفت و گو با احترام به دغدغه‌ی همه‌ی عزیزان و در نظر گرفتن این موضوع که جشنواره در طی دوران برگزاری خود به خانه‌ی هنرمندان با انواع سلایق و اندیشه‌ها تبدیل شده و ترک خانه با هر تحلیل و کنش‌های قابل احترام برآمده از آن جز به افتراق بیشتر اهل خانه نمی‌انجامد، به پیشنهادی از سوی اینجانب در راستای رسالت اجتماعی تئاتر منجر شد:
«در راستای کاستن از آلام هموطنان شریف و داغدیده‌ی سیستان و بلوچستانی، با رضایت گروه‌هایی که به جشنواره باز خواهند گشت، بخشی از کمک هزینه‌ی آنان، درآمد حاصل از فروش بلیت‌های جشنواره، قسمتی از هزینه‌های بخش ملل و بخشی از حق‌الزحمه‌ی نیروهای ستادی از طریق انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان به عنوان محور این پویش، به این هموطنان عزیز رنج  دیده اختصاص می‌یابد.
متاسفانه امروز پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸، در این روزهایی که نیاز به همگرایی بیشتر داریم، اظهار نظری غیرمسئولانه از یک مقام مسئول منتشر شده است که به آتش گسست اجتماعی می‌دمد. من با هر نوع برخورد سلبی که راه مفاهمه و گفت و گو را مسدود می کند، شدیدا مخالفم و این مسئله عزم مرا بر اصرار به همگرایی فزاینده‌ی هنرمندان تئاتر برای حضور در خانه‌ی خود بیشتر کرده است.
همکاران عزیز، تاریخ کشورمان کم نداشته ایامی را که غم و خشم توامان ظهور کرده‌اند اما مردم این سرزمین توانسته اند سیاوش وار از آتش بگذرند. باری این برادر کوچکتان با تاکید دوباره بر همگرایی برای عبور از این روزهای سخت موارد زیر را با شما در میان می گذارد:
۱- از همکاران عزیز منصرف دیگر بار می خواهم که با در نظر گرفتن پویش حمایت از هموطنان سیستانی و بلوچستانی در کنار یکدیگر باشیم.
۲- از  همکاران عزیزی که علیرغم برخی طعنه ها و دلشکستگی‌ها در کنار ما ماندند سپاسگزارم.
۳- به همکاران عزیزی که به هر دلیلی تمایلی به حضور در کنار ما نخواهند داشت احترام می گذارم.
۴- از دوستان محترمی که تصور می کنند زبان عتاب گره گشای مسائل در این روزهاست، برادرانه و مشفقانه می خواهم که بر درد و رنج هنرمندان نیفزایند.
۵- به احترام خانواده های داغدارِ حوادث اخیر، رویدادها متناسب با شان این فضا تدارک دیده خواهد شد.
برای همه‌ی هنرمندان و هم‌وطنان عزیزم آرزوی روزهای بهتر همراه با آرامش دارم.

نادر برهانی‌مرند
دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر


رویا کاظمی و محمد شمالی این را خواندند
سه تا گروه مشهدی رو مجبور کردن به جشنواره برگردن!!
اینو چی میگی آقای برهانی مرند؟!؟
۱۵ ساعت پیش
چرا نمیذارین هر کس هر تصمیمی که میخواد بگیره امان . امان
۱۴ ساعت پیش
@امیرمسعود فدایی
از دستاوردهای جلسه بعد ازظهر چهارشنبه بوده...
۱۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش مردی که... i
یادداشت دکتر منیره السادات حسینی، روانشناس بالینی، برای نمایش «مردی که» | عکس
» یادداشت دکتر منیره السادات حسینی، روانشناس بالینی، برای نمایش «مردی که»
... دیدن متن »

هوالرزاق
پیوند میان هنر و روان شناسى، جدانشدنى و انکارناپذیر است؛ خصوصا که در چند دهه‌ى اخیر شاهد کاربردهاى درمانى به سزایى از طریق هنر، براى افراد داراى اختلالات روانى هستیم.
علاوه بر مباحث درمانى، شاخه هاى مختلف هنر از جمله تئاتر، نقاشى و موسیقى در بهبود عملکردهاى فردى و پالایش روانى افراد نیز موثر بوده است.
بنابراین نمایش نامه هایى که به مباحث روان شناسى مى پردازد، در زمینه‌ى آموزش دانشجویان و درک بهترِ برخى اختلالات براى خانواده هایى که با این افراد مواجهند نیز مورد توجه قرار دارد.
از این رو اجراى نمایشنامه‌ى فاخرِ "مردى که ... "، برگرفته از کتاب " مردى که زنش را با کلاه اشتباه گرفت" در زمینه‌ی سایکودراما میتواند گامى به جلو محسوب شود و زمینه‌ى همکارى بیشتر روان شناسان و هنرمندان را فراهم آورد.
مسلما بر ما پوشیده نیست که اجراى ملموس یک اختلال براى افرادى که در محیط کلینیک یا بیمارستانى حضور نداشته اند، بسیار سخت و مستلزم آگاهى و مطالعه‌ى بسیار است؛
با این حال گروه "جنون" در اجراى این نمایش نامه بسیار ماهرانه عمل کردند و با ظرافت هر چه تمام تر، ابعاد زندگى افرادى که با اختلالات عصب شناختى رو به رو هستند را منعکس کردند؛
تا حدى که اگر هیچ اطلاعاتى هم در باب این اختلالات نداشته باشید، مى توانید به راحتى با تماشاى این نمایش گوشه اى از رنج این افراد را درک کرده و با دنیاى آنها ارتباط بهترى برقرار کنید.
با توجه به ارزشمندى این نمایشنامه و اجراى فوق العاده اى که من شاهد آن بودم، صمیمانه به همه ى دوستان و روان شناسان عزیز پیشنهاد میکنم لذت تماشاى این نمایش را از دست ندهید.
در نهایت از جناب مولایى عزیز و گروه هنرمندشان کمال تشکر را دارم و امیدوارم هر روز شاهد اجراى تئاترهایى با موضوعات مشابه از این گروه باشیم.
تنها پیشنهاد بنده برای دوستان هنرمندم در خصوص اجراى چنین نمایشنامه هایى این است که از افراد متخصص در زمینه ى روان شناسی نیز به عنوان کارشناس در جهت افزایش کیفیتِ اجرا بهره ببرید؛ هرچند که اجراى حال حاضر نیز بسیار متناسب و ستودنى ست.

با آرزوى موفقیت روزافزون

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش سقوط در کوه مورگان i
توصیه به تماشاگران جوان برای دیدن نمایش«سقوط در کوه مرگان» | عکس
در گفتگو با منیژه محامدی مطرح شد؛
» توصیه به تماشاگران جوان برای دیدن نمایش«سقوط در کوه مرگان»
... دیدن متن »

کارگردان نمایش «سقوط در کوه مرگان» با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از این اثر نمایشی از تجربه کارگردانی اثری گفت که تلاش می کند دغدغه های واقعی جامعه امروزی را به درستی پیش روی مخاطب قرار گیرد.

به گزارش تیوال به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، منیژه محامدی کارگردان نمایش «سقوط در کوه مرگان» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با اشاره به واکنش تماشاگران پس از تماشای این نمایش گفت: خوشبختانه طی روزهایی که نمایش «سقوط در کوه مرگان» در تالار قشقایی روی صحنه رفته، اغلب با واکنش مثبت  مخاطبان رو به رو بودیم که کار را خیلی دوست داشتند.

وی افزود: گروه اجرایی تمام تلاش خود را انجام داده تا برای به صحنه بردن نمایش اثری را به مخاطب ارائه دهد که هم در حوزه کارگردانی و هم در حوزه بازیگری و طراحی حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد. شرایطی که در مجموع بازخوردهای گرفته شده از سوی مخاطبان تا حد زیادی ما را به هدفی که پیش روی خود قرار داده بودیم رسانده است. کما اینکه اغلب منتقدانی که تا امروز به تماشای نمایش نشسته اند با اثر ارتباط خوبی برثر برقرار کردند.

این کارگردان و مدرس تئاتر در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: بر این باورم آنچه در نمایشنامه «سقوط در کوه مورگان» آرتور میلر برای مخاطبان ارائه شده، موضوعاتی جهان شمول است که هر کارگردانی می تواند برداشت های متفاوت و پر جاذبه ای را داشته و آن را پیش روی تماشاگران قرار دهد. من حتما به جوانان پیشنهاد می کنم که نمایش هایی که کارگردانان پیشکسوت تئاتر ایران روی صحنه می برند را ببیند. شاید در برخی موارد هم مورد پسندشان نباشد اما قطعا می تواند برای آنهایی که مایل به حضور در عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر هستند دربرگیرنده تجربه های ارزشمندی باشد که سعی شده با مخاطبان امروزی هم ارتباط برقرار کند. شرایطی که در اجرای عمومی این نمایش تاکنون برای ما فراهم شده و می تواند حائز اهمیت باشد.

محامدی گفت: بسیاری از این هنرمندانی که امروز در عرصه تئاتر با تلاش و جدیت فعالیت می کنند زمانی در دانشگاه شاگردان ما بودند و من خوب به خاطر دارم که همان دورانی که در دانشگاه بودند من به آنها تاکید می کردم که از تجربه استادان و هنرمندانی که سالهای زیادتری از آنها روی صحنه تئاتر بودند، استفاده کرده و در نمایش های خود از آن بهره ببرند.

وی خاطر نشان کرد:  به هر حال نمایشنامه «سقوط در کوه مرگان» برای به صحنه بردن اثری دشوار بود که فلاش بک های متعدد در خط داستان شرایط کارگردانی و بازی بازیگر روی صحنه را بسیار دشوار می کرد اما بسیار خوشحالم که با استفاده از تجربیاتی که در عرص به دست آوردم توانستم اثری را روی صحنه ببرم که بازی خوب بازیگران در کنار طراحی مناسب فضای قابل قبولی را برای مخاطب فراهم کند.

«سقوط در کوه مورگان» عنوان نمایشی به نویسندگی آرتور میلر درام نویس برجسته‌ی قرن بیستم و کارگردانی منیژه محامدی است. این اثر یکی از نمایشنامه های متاخر میلر است که در سال ۱۹۹۱ نوشته شده و تصویرگر بحران های یک خانواده ی آمریکایی است . در این اجرا که تا هفتم بهمن ماه ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت ۳۵ هزار تومان روی صحنه است، محمد نادری، آیلار نوشهری، مهوش افشارپناه، نسترن پیکانو، فرناز رهنما، محمد اسکندری، نسترن باقرزاده به عنوان بازیگر حضور دارند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش مسکو، فلکه باغشاه i
نمایش
گزارش عصر ایران بر نمایش «مسکو، فلکه باغشاه»
» نمایش "مسکو، فلکه باغشاه" در تماشاخانه سیمرغ
... دیدن متن »

نمایش «مسکو، فلکه باغشاه» که روایتی است از ۲۶ سال تلاش یک افسر ارشد ک.گ.ب برای کشف راز یکی از سیاستمداران ارشد حزب حاکم شوروی سابق تا پایان دی ماه در تماشاخانه سیمرغ تهران به روی صحنه خواهد بود. در این اثر نمایشی که به نویسندگی‌نوید عظیمی و کارگردانی عطا کشاورزجود تهیه شده است، پرستو پرواز، عماد جاویدپور، افشین رازی، علی قنبر و هدیه هاشمی نقش‌آفرینی می‌کنند.

عکس: سارا شفیق

۲ روز پیش، جمعه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش مسکو، فلکه باغشاه i
تئاتر دیدن در سالن‌های شناخته شده و بزرگ شهر کار معمولی است اما گاهی هم سری به صفحات مجازی سالن‌های کوچک‌تر بزنید. | عکس
نمایش «مسکو، فلکه باغ‌شاه» را صدایی از دل تاریخ
» تئاتر دیدن در سالن‌های شناخته شده و بزرگ شهر کار معمولی است اما گاهی هم سری به صفحات مجازی سالن‌های کوچک‌تر بزنید.
... دیدن متن »

ایران آنلاین:

نمایش‌های خوب و بی‌صدایی در آنها پیدا می‌شود که به‌دلیل نداشتن بازیگر چهره یا بودجه کافی نتوانسته‌اند به سالن‌های سرراست‌تر و شناخته شده برسند. نمایش مسکو فلکه باغ‌شاه یکی از آنهاست. داستان نمایش رمزگشایی از پرونده تنها بازمانده حادثه بمبگذاری در جلسه جمعی از سران انقلاب اکتبر در سن‌پترزبورگ است. این نمایش از ۱۳ تا ۳۰ دی‌ماه در تماشاخانه سیمرغ به روی صحنه می‌رود. در این نمایش که به نویسندگی نوید عظیمی و کارگردانی عطا کشاورزجود آماده شده، پرستو پرواز، عماد جاویدپور، افشین رازی، علی قنبر و هدیه هاشمی بازی می‌کنند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «در سال ۱۹۱۷، در حالی که انقلاب روسیه در آستانه پیروزی قرار داشت، جمعی از سران بلشویک برای تصمیم‌گیری درباره آینده انقلاب، جلسه مهمی را در سن‌پترزبورگ برگزار می‌کنند، اما این جلسه لو می‌رود و جاسوسان تزار نیکلای دوم اقدام به بمبگذاری در آن می‌کنند. در اثر این اتفاق، همه افراد حاضر در محل جلسه کشته می‌شوند، بجز یک نفر به‌نام میخائیل میخائیلویچ پرشوین بزرگ‌ که بعدها به چهره‌ای مهم در عرصه سیاست شوروی تبدیل می‌شود. در حالی که ۲۶ سال از آن حادثه گذشته است و اتحادیه جماهیر شوروی سوسیالیستی در جبهه‌های استالینگراد با آلمان نازی می‌جنگد، سرهنگ اولیانوف، افسر ارشد کا.گ.ب با پرونده‌ای سرخ رنگ راهی مسکو می‌شود. به‌نظر می‌رسد او به راز حادثه پی برده و حقیقت ماجرای بمبگذاری سن‌پترزبورگ و تنها بازمانده آن را دریافته است...».

این نمایش در تماشاخانه سیمرغ تا ۳۰ دی روی صحنه است.

۳ روز پیش، پنجشنبه
امیرمسعود فدائی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش آنامورفیک i
 نمایش «آنامورفیک» به کارگردانی عارف شریفی از ۲۹ دی ماه به روی صحنه می رود. | عکس
نمایش «آنامورفیک» در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می رود
» نمایش «آنامورفیک» به کارگردانی عارف شریفی از ۲۹ دی ماه به روی صحنه می رود.
... دیدن متن »

به نقل از روابط عمومی گروه، نمایش «آنامورفیک» با نگاهی به نمایشنامه «هملت» و به طراحی و کارگردانی عارف شریفی در عمارت نوفل­لوشاتو به صحنه می­رود.

در این نمایش مجید رمضان‌نسب ، سینا علی‌پور، لاوین خادم گیلانی و امیر کرمانی به ایفای نقش پرداخته و تهیه کنندگی آن را حامد کشمیری بر عهده دارد.
از دیگر عوامل این نمایش می توان به مدیر تبلیغات و روابط عمومی: مهیار صیفوری، طراح پوستر: رامین مرادی و عکاس: روژین خادم گیلانی اشاره کرد.

این نمایش از تاریخ ۲۹ دی ماه تا ۴ بهمن ماه، ساعت ۱۶ به روی صحنه خواهد رفت.

علاقه مندان برای تهیه بلیط این نمایش می توانند به سایت تیوال یا گیشه عمارت نوفل ­لوشاتو مراجعه کنند.

۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«سیاه بازی در پاریس» در «پاراگراف» مولوی | عکس
سومین جلسه از سلسله نشست های تخصصی «پاراگراف» با عنوان «سیاه بازی در پاریس» برگزار می شود.
» «سیاه بازی در پاریس» در «پاراگراف» مولوی
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، در ادامه برگزاری نشست های تخصصی این مجموعه، سومین جلسه برنامه پاراگراف با عنوان «سیاه بازی در پاریس» و با موضوع « مواجهه نمایش سنتی ایران و تئاتر اروپا؛ چالش ها و فرصت ها» در روز یکشنبه ۲۹ دیماه  در مرکز تئاتر مولوی برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، در این نشست دکتر قطب الدین صادقی (کارگردان و پژوهشگر تئاتر) و استاد داوود فتحعلی بیگی ( پژوهشگر نمایش سنتی و مدرس دانشگاه)  با بررسی اجرای سیاه بازی سعدی افشار در پاریس؛ به گفتگو درباره چگونگی تاثیرگذاری تئاتر سنتی ایران بر بعضی از تئاترها و کارگردان های جریان ساز اروپایی می پردازند.

گفتنی است این نشست تخصصی با اجرای صادق سرو علیشاهی از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم علاقمندان تئاتر دانشگاهی آزاد است.

مرکز تئاتر مولوی در خیابان انقلاب، خیابان شانزده آذر، شماره ۱۶، جنب باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران واقع است.


۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش
» نمایش "مرگ در میزند" به نفع سیل زدگان روی صحنه می رود
... دیدن متن »

نمایش مرگ در میزند به نویسندگی وودی آلن و کارگردانی شاهین رمضانی در تماشاخانه ایران تماشا تا ۳۰ دی ماه روی صحنه می رود این اثر نمایشی به زبان انگلیسی اجرا می شود
درآمد حاصل از فروش بلیط در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه (مورخ ۲۵ ، ۲۶ و ۲۷ دی ماه ۹۸) جهت کمک به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده می‌شود.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:
تهیه کننده: آرش مهماندوست
بازیگران: عارف قدیمی، کارمانیا میراحمدی
مشاور کارگردان: دکتر علی یعقوب‌زاده
مشاور لهجه و زبان انگلیسی: امین رجبی
طراح صحنه و لباس: مرجان صفابخش
مدیر اجرائی: منظر لشگری
دستیار کارگردان: مهسا رضائی، سامان کاشفی پور
منشی صحنه: مژگان محمد‌قلی
مدیر صحنه: علی جوادی، مهدی خدابنده لو
مدیر تبلیغات: الهه مقاره
روابط عمومی: الهام مقاره
ساخت تیزر: امیر محسن سرخوش
طراح پوستر و بروشور: شقایق رمضانی
گریم:نیلوفر مسعودی
در خلاصه این اثر آمده است مرگ، با صورتی سفید و شنلی سیاه، در نیمه های شبی وحشت آور، پاورچین پاورچین، در کوچه های تاریک حرکت می کند. خانه ها را یکی پس از دیگری رد کرده و به خانه مورد نظر نزدیک می شود. نه از در وارد می شود و نه از پنجره. مرگ قصد دارد، صاحب خانه را غافلگیر کند. صاحب خانه بدبختی به نام نات که مرگ قصد گرفتن جانش را کرده است

تهیه بلیط سایت تیوال

۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مدیر مجموعه تئاتر شهر در پی درگذشت استاد امیر کاووس بالا زاده پژوهشگر، مدرس و منتقد تئاتر پیام تسلیتی را منتشر کرد. | عکس
پیام تسلیت مدیر مجموعه تئاتر شهر به مناسبت درگذشت استاد امیرکاووس بالازاده
» مدیر مجموعه تئاتر شهر در پی درگذشت استاد امیر کاووس بالا زاده پژوهشگر، مدرس و منتقد تئاتر پیام تسلیتی را منتشر کرد.
... دیدن متن »

به گزارش واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، سعید اسدی  مدیر مجموعه تئاتر شهر در پی درگذشت استاد امیر کاووس بالا زاده پژوهشگر، مدرس و منتقد تئاتر پیام تسلیتی را منتشر کرد.
در متن پیام تسلیت سعید اسدی آمده است:

« اندوهبار خبری رسید از درگذشت دانشی‌مردی پر‌فضیلت‌ که بی ادعا و فروتن سالیان بسیاری خود و زندگیش را وقف کوشش و پژوهش و آموزش ادب و هنر و فرهنگ ایران زمین کرد.
 آموزگار و استادی گرانمایه که نسل های بسیاری فرصت و بخت آموختن ظرافت‌ها و ژرفای کم نظیر فرهنگ غنی این مرز و بوم کهن را در کلاس درس ایشان داشته‌اند.
قرار بود در اسفند ماه تئاترشهر میزبان خوانش و گفتاری پژوهشی باشد از برداشت های نمایشی اسطوره آرش کمانگیر با هدایت و راهبری فاضلانه ایشان. اما دریغ و درد که ما از این پس برای همیشه محروم از دیدار و هم‌سخنی دلپذیر ایشان شدیم.

مجموعه تئاترشهر با اظهار تأسف و اندوه درگذشت استاد گرانقدر دانشگاه و معلم خوش خلق هنرهای نمایشی، جناب آقای دکتر امیرکاووس بالا زاده را به بستگان گرامی ایشان و جامعه‌ی هنر، فرهنگ و دانشگاه تسلیت می گوید و برای روان ایشان آرامش همیشگی و خشنودی خداوندگار بزرگ را خواستار است.  سعید اسدی»

۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» به نویسندگى داریوفو و کارگردانى محمدرضا جمال از ابتدای بهمن ماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود. | عکس
محمدرضا جمالی با«همه دزدها که دزد نیستند»به عمارت نوفل لوشاتو می آید
» نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» به نویسندگى داریوفو و کارگردانى محمدرضا جمال از ابتدای بهمن ماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی، «همه دزدها که دزد نیستند» به نویسندگى داریوفو با ترجمه ای از جمشید کاویانی و کارگردانى محمد رضا جمال از ۱ بهمن ساعت ۱۹:۴۵ در سالن شماره ٢ عمارت نوفل لوشاتو به روى صحنه خواهد رفت و بلیت فروشى این نمایش در سایت تیوال آغاز شده است.

نمایش «همه دزدها که دزد نیستند» درباره دزدی است که وارد خانه معاون شهردار می شود، در همین حین معاون با جولیا معشوقه پنهانی خودش به خانه می آید و دزد در ساعت پاندولی پنهان می شود.

 دامون بستاک، اسدالله پورحمزه، حوری کاظمیها، حمیدرضا شباهنگ فرد، سوگل سیدصدر، فاطمه نوروزی، جواد کمانی، محمدعلی امین در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

سایر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: تهیه کننده: حمید رضا شباهنگ فرد،دستیار کارگردان و برنامه ریز: دامون بستاک،اسپانسر تبلیغاتی: شرکت مسافرتی سفرخوب ،حامی معنوی: آکادمی هنرهای اجرایی افرا،مشاور کارگردان: شیرین سپهراد،مشاور روانشناسی: متین نظری،مدیر اجرایی: محمدحسین سکوت،مدیر تولید: طاهره جمال،منشی صحنه: نازنین فشی،مشاور رسانه و تبلیغات:مریم رودبارانی، هماهنگی: میترا قلعه پور،عکاس پشت صحنه: حمیدرضا طیرانی،عکاسان اجرا: محمدرضا روزی / آرش رضایی /زهرا شیخ الاسلامی،ساخت ویدئو آرت و تیزر: امیرعباس جعفرپور،آهنگساز: همایون بهی،صداگذار: منصور اصغری،طراح حرکت: محسن موسوی خواه،طراح گریم: فاطمه نوروزی،طراح لباس: حوری کاظمی ها،طراح لباس عروسک: ساحل شعبانی،طراح صحنه: دامون بستاک،طراح نور: فرشاد نصیری،طراح پوستر و لوگوتایپ: سیدمهدی موسوی،گروه همیاران طراحان،اجرای دکور: مهدی محمدعلیزادگان،اجرای نور: میرپیمان خوشنویس،اجرای لباس: فائزه طاهری،اجرای گریم: مینو زحمتکشان،اجرای نور: میرپیمان خوشنویس

۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش کوریولانوس i
«کوریولانوس» به هندوستان می‌رود | عکس
به دعوت دبیر فستیوال «itfok»؛
» «کوریولانوس» به هندوستان می‌رود
... دیدن متن »

نمایش «کوریولانوس» تازه‌ترین تولید «تئاتر مستقل تهران» برای اجرا در فستیوال «itfok» به هندوستان سفر می‌کند.

به گزارش روابط عمومی «تئاتر مستقل تهران»، نمایش «کوریولانوس» که تابستان امسال با طراحی و کارگردانی مصطفا کوشکی در «تئاتر مستقل تهران» به صحنه رفت، از سوی Amitesh grover دبیر فستیوال «itfok» برای حضور در دوازدهمین دوره این رویداد دعوت شده و به زودی راهی هندوستان می‌شود.

فستیوال امسال از ٢٠ تا ٢٩ ژانویه در شهر Thrissur از ایالت kerala برگزار می‌شود و طی آن ۶  گروه داخلی، ۶ اجرا به زبان مالایالام (از جمله۲۲ زبان موجود در هندوستان که بویژه در ایالت جنوبیِ کرالا مورد استفاده قرار می‌گیرد)  در کنار ٧ گروه بین‌المللی آثار خود را به صحنه می‌برند که نام نمایش «کوریولانوس» نیز در میان ۷ اجرای بین‌المللی دعوت شده قرار دارد. 
براساس جدول زمان‌بندی، گروه ایرانی روزهای ٢٢ و ٢٣ ژانویه (٢ و٣ بهمن) ساعت ۱۶ روی صحنه خواهد رفت.

«itfok» از جمله فستیوال‌های مهم تئاتر در آسیا است که هر سال علاوه بر دعوت از گروه‌های نمایشی خارجی، مدیران کمپانی‌های معتبر تئاتری جهان را نیز به هندوستان فرامی‌خواند. 
در اولین حضور بین‌المللی نمایش «کوریولانوس» مصطفا کوشکی، ریحانه رنجبر، یزدان دارابی، شکیلا سماواتی، سحر عبدالملکی، سحر سالک، هدیه بختیاری، سهیلا کمری، ملینا رحمانی، حمید عاشوری، مهام شریفی، ارمینا ضیاءنور، محمدامین لطفی به ایفای نقش می‌پردازند. 
از دیگر عوامل نمایش می‌توان به گروه نویسندگان: احسان رضوانی و سحر سالک، سرپرست نویسندگان: مصطفا کوشکی، موسیقی: علیسینا رضانیا، طراح گرافیک: مهدی دوایی، طراح لباس: هستی حسینی (اجراهای خارج از کشور) و ندا نصر(طراح لباس اجرای ایران)، طراح نور: حسن محمدی و امور بین‌الملل: شادی آزموده اشاره کرد.
همچنین برنامه تور اروپای نمایش «کوریولانوس» نیز به زودی اعلام می‌شود.

۳ روز پیش، پنجشنبه
امیرمسعود فدائی این را خواند
بهار گراوندی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش کلوچه دارچینی i
زمان اجرای‌ عمومی
همراه با معرفی بازیگران و عوامل اجرا؛
» زمان اجرای‌ عمومی "کلوچه دارچینی" از ۳ بهمن اعلام شد
... دیدن متن »

گروه‌تئاتر مستقل همراه با معرفی بازیگران و عوامل نمایش "کلوچه دارچینی" زمان آغاز اجرای جدید این نمایش را ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد.

"کلوچه دارچینی" به کارگردانی مریم کاظمی ، نوشته دیوید وود که حسین فدایی حسین آن را به فارسی برگردانده ، اولین بار در سال ۹۳ با نقش آفرینی حسین محب‌اهری در مرکزتولید تئاتر کانون روی صحنه رفته بود در بهمن ماه امسال به سالن سینماتئاتر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان واقع در خیابان وزرا خواهد رفت.

این نمایش از ۳ بهمن ماه همه روزه غیر از شنبه‌ها در ساعت ۱۹ میزبان عموم خانواده‌ها خواهد بود. اجراهای صبح این نمایش نیز به مدارس و مهدهای کودک اختصاص دارد.

سیدجواد زیتونی، مریم کاظمی هومن رهنمون، عرفان میدانلو، نازنین صفا، حسام کلانتری، مهراد زمانی، فاطمه خدابنده‌لو ،پریسا فلاح‌زاده، فربد تجویدی، سمیه بیگی، شادی کارآیین، هایده حسین‌زاده، زهرا روشن‌ضمیر، نرگس صفامنش و مهدی رمضان‌زاده بازیگران این نمایش هستند که این روزها آخرین مراحل تمرین را پشت سر می‌گذارد.

تعدادی از هنرجویان بازیگری آموزشگاه تئاتر مستقل(پنجمک) نیز در نقش پرده‌ها که جانبخشی شده‌اند؛ همراه بازیگران بزرگسال، تجربه بازی در صحنه حرفه‌ای تئاتر را بدست می‌آورند.

طبق قوانین جدید کانون پرورش فکری و لزوم حضور مدیریت تولید، در این پروژه نمایشی آقای علی یدالهی برای این سمت معرفی شده است. اختر تاجیک عکاس حرفه ای تئاتر و از همکاران کانون پرورش فکری نیز در کنار گروه هستند.

آهنگسازی این نمایش را فرید نوایی انجام داده و طراحی‌صحنه را رضا مهدی‌زاده، طراحی‌لباس را زهرا بداغ‌آبادی، طراحی ‌وساخت‌عروسک را سهیلا باجلان و طراحی‌گریم را افسانه قلی‌زاده برعهده دارند.

امیرعابدی عکاس، جواد اعرابی مدیراجرا، پریسا فلاح‌زاده طراح‌ پوستروبروشور، زهرا شایان‌فر روابط‌عمومی، سهیلا آقایاری رزروشن ، مهراد زمانی دستیار کارگردان، شقایق اصلانی و ریحانه کوثری مدیران‌صحنه،  ریحانه دینی دستیار طراح‌ لباس ، سعید معروف‌پور دستیار طراح‌صحنه و همچنین خانم و آقای حدادی از شرکت من‌تاب، از جمله همکاران گروه‌تئاتر مستقل در اجرای کلوچه دارچینی هستند.

در روند کسب  تجربه کاری، تعدادی از هنرجویان و علاقمندان نیز به عنوان کارآموزان مدیریت‌صحنه در این پروژه به فعالیت می پردازند که مدیسا قاضی ، سبا کریمیان ، مهرنوش شصتی ،  ساغر احمدی،اکرم هادیان، عاطفه خانی،کیانا کریمی،کامه وزیری،احمدرضا آقایی،سینا خدابخشی،مونا شریفی و حمید خسروی از آن جمله اند.

بلیط‌های این اجرا از طریق سایت تیوال پیش فروش می‌شود.              

 

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق صفحه‌های اینستاگرام گروه با عنوان freewilltheatre  و اینستاگرام آموزشگاه با عنوان freewilltheatre4487 و یا از طریق تلگرام @freewilltheatre  اخبار و رویدادهای گروه تئاتر مستقل را دنبال کنند.
شماره تلفن‌های گروه تئاتر مستقل ۰۹۱۹۰۷۷۶۰۹۸ و ۰۹۳۵۷۴۰۸۵۹۷ و  تلفن رزرو اجرا ۰۹۱۹۴۳۴۶۳۵۶ دیگر راه‌های ارتباطی مخاطبان و خانواده‌ها با گروه تئاتر مستقل هستند.                   



 

۳ روز پیش، پنجشنبه
امیرمسعود فدائی و بهار گراوندی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
لاکان و دریدا: نوشتار٬ زبان و حیوان  | عکس
» لاکان و دریدا: نوشتار٬ زبان و حیوان
... دیدن متن »

شهریار وقفی پور از روز یکشنبه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۷ و در ادامه درسگفتارهای زمستان ۱۳۹۸ موسسه «پرسش» درسگفتار جدید خود در این موسسه را با عنوان «لاکان و دریدا: نوشتار٬ زبان و حیوان» آغاز می کند.

وقفی پور در این دوره سعی دارد تا نسبت روانکاوی لاکانی و نظریه واسازی دریدا را مورد بررسی قرار دهد. سرفصل مباحث این درسگفتار از این قرار هستند: جلسه‌ی اول: تاریخچه‌ی یک خصومت: امریکا و فرانسه؛ واسازی چیست؟ چرا روان‌کاویِ لاکانی نوعی واسازی نیست؟؛جلسه‌ی دوم: نامِ پدر، فالوس و واسازیِ لاکانِ ساختارگرا؛جلسه‌ی سوم: ضرورتِ استعلا و منطقِ سرگشتگیِ دریدا در برابرِ منطقِ جنسیت‌یابیِ لاکان؛جلسه‌ی چهارم: جویس، حیوان و نوشتار.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتار می توانند با شماره های روبط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه کنند. موسسه پرسش در خ قائم مقام فراهانی- پایین تر از خ استاد مطهری- کوچه شبنم- پ ۳ واقع شده است.

۴ روز پیش، چهارشنبه
امیرمسعود فدائی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی درگذشت امیرکاووس بالازاده، مولف، پژوهشگر و مدرس برجسته حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی را تسلیت گفت. | عکس
پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی برای درگذشت امیرکاووس بالازاده
» شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی درگذشت امیرکاووس بالازاده، مولف، پژوهشگر و مدرس برجسته حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی را تسلیت گفت.
... دیدن متن »

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، در پیام تسلیت شهرام کرمی برای درگذشت امیرکاووس بالازاده چنین آمده است:

«از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش

امیرکاووس بالازاده، کارشناس تاریخ و کارشناس‌ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی که موضوعات پژوهشی مورد علاقه‌اش نمایش ایرانی و فرهنگ و تاریخ ایران بود، مدرسی با تالیفات بسیار و شاگردان بسیارتر و سابقه روزنامه‌نگاری در سال‌های دور، امروز در میان‌مان نیست.

گرچه عدم حضور این مولف، پژوهشگر و مدرس برجسته، نخست در دانشگاه و در میان دانشگاهیان به چشم خواهد آمد اما در ادامه این جامعه تئاتری است که از گذاشته شدن نقطه پایانی نابهنگام بر تالیفات و پژوهش‌های متعدد بالازاده متاثر خواهد شد.

درگذشت امیرکاووس بالازاده را نخست به خانواده او و سپس به دوستان و دوستدارانش، علاقه‌مندان، دانشجویانش و همکارانش در محیط دانشگاهی تسلیت می‌گویم.»

امیرکاووس بالازاده که مدت‌ها درگیر مبارزه با بیماری سرطان بود روز گذشته، سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه دار فانی را وداع گفت.

۴ روز پیش، چهارشنبه
محمد لهاک ⭐ ( آقای سوبژه ) این را دوست دارد
یادشان گرامی
۳ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیرحسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاترخیابانی
باحکمی از سوی مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس
» امیرحسین شفیعی دبیر همایش ملی تئاترخیابانی "سردارآسمانی" شد
... دیدن متن »

امیرحسین شفیعی کارگردان و تهیه کننده تئاترکشور با حکمی ازسوی حمید نیلی به عنوان دبیر همایش ملی تئاتر خیابانی سردار آسمانی منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس  در بخشی از حکم مدیرعامل انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس آمده است:
"حال که ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی درتجلیل از سردارآسمانی دلها سنگ تمام گذاشته و شهری از پی شهری دیگر حماسه ای وصف نشدنی خلق کرده اند، وظیفه جامعه متعهد و فرهیخته تئاترکشور است که همراه و هم پا با سایر اقشار جامعه با زبان فاخر هنر بخشی از رشادت ها و فداکاری های این سردار آسمانی را به تصویر بکشد.
امیداست این همایش ملی بتواند با همیاری و همکاری هنرمندان ارزشمند و دغدغه مند درسراسر ایران اسلامی، گامی کوچک در جهت ادای دین هنرمندان تئاترمقاومت به این سرداران حریت و آزادگی شمرده شود."
امیرحسین شفیعی  پیش از این دبیری جشنواره تئاتر خرداد، مدیر دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری، مدیر دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای حوزه هنری، دبیر جشنواره تئاتر استان تهران، دبیر اجرایی سوگواره هنرهای نمایشی خمسه و ریاست انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و ... را نیز بر عهده داشته است.
وی همچنین آثاری همچون «دریادلان»، «نقطه ته خط»، «سلول من تروریست نیست»، «پارادوکس» ،«نامیرا» و... را روی صحنه برده است.
همایش ملی تئاترخیابانی سردارآسمانی به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد ازهشتم الی بیست و سوم بهمن ماه در تهران و سایر استان های کشور برگزار خواهد شد.

۴ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تئاتر ما را به مفاهمه و همدلی و ادامه مسیر و پویایی هنر فرامی‌خواند | عکس
پیام نادر برهانی مرند به اهالی تئاتر:
» تئاتر ما را به مفاهمه و همدلی و ادامه مسیر و پویایی هنر فرامی‌خواند
... دیدن متن »

در متن یادداشت نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خطاب به اهالی هنر تئاتر آمده است:

« به نام خداوند خورشید و ماه
که دل را به نامش خرد داد راه

آگاهی شادمانه و اندوهبار دوسویه‌ی معنای بودن آدمی‌ست در حضور تاریخی‌اش. هنر به ما آموخته "روشن بینی چیزی نیست جز مشارکت شورمندانه در اندوه‌های جهان " و در سویی دیگر نمایه‌ی آگاهی شادمانه‌ای است از این که علی‌رغم وجود تب و تاب و غم و رنج آدمی «انسان» و ارزش‌هایش تداوم داشته و خواهد داشت.

روزهای سختی است برای همه‌ ما مردمی که در سوگ عزیزان نشسته‌ایم و به حق کیست که از عمق جان لمس نکرده باشد اندوه و التهابی را که بر قلب و جان همگی ما سایه انداخته است؟! اگر ما بیش از هموطنان غم‌خوار و هموندان هنرمندمان پریشان و غم‌گسار نبوده باشیم، کمتر از ایشان خون به دل و اشک بر دیدگانمان نیست و عجب است اگر زمانی که احساس نجیب همدردی انسانی در لحظات سخت به جای گشودن آغوشی از مهر و نگاهی تسلی بخش به بغضی بدل شود که رشته‌های پیوندمان را بگسلد و خط فرضی از جدایی و رویارویی را میان ما بکشد.

در تاریخ پر فراز و نشیب مان، نه تنها در لحظات شادمانی پیوسته بوده‌ایم بلکه فرود ناگزیر هر رنج و اندوهی نیز نه گسستگی که پیوستگی بیشترمان بخشیده و این حکایت امروز نیست که خاطره‌ جمعی و حافظه تاریخی ما گواه این انسجام و همدلی است.

در میان فضائل پر شمار هنر، فضیلتی انکار ناپذیر هم هست که ما را به پرهیز از عصبیت و خشونت‌های فیزیکی و نمادین فرا می‌خواند و فرصت حضور گفت و شنود و مباحثه چند جانبه را فراهم می‌آورد. در میان بسیاری از کنش‌های جمعی، هنر تئاتر و رویدادهایش از بهترین دستاوردهای تمدن بشری برای از دست ندادن فرصت گردهمایی علی رغم تمامی تفاوت‌ها و تمایزهاست؛ جایی که هیجانات منجر به یورش‌های ناروشن به امری حاد، به مواجه ‌ای روشن گرانه و زیباشناختی مبدل می‌شود. ضرورت تئاتر، آنچه که همه دل در گروی آن داریم، فراخوانی برای حضور در فضاهای گشوده و همچنین گشودن عرصه‌هایی است که هنوز ناگشوده مانده‌اند؛ دعوتی است به حضور برای پر کردن جایگاهی که غیاب در آن شرایط مشارکت شورمندانه در غم‌ها و شادی‌ها را سخت یا ناممکن می‌کند.

هر رویداد مرتبط با این هنر ارزشمند، چه اجرایی چند روزه برای همگان و چه گردهمایی هنرمندانه در فستیوال تئاتری، جهت کنش آگاهی بخش هنر را به سوی ارتباطی تعاملی با مردمی می‌برد که در هنگام غم و شادی حوزه عمومی را می‌جویند تا همدلانه یکدیگر را برای بروز عواطف و آگاهی خود ملاقات کنند.

فستیوال تئاتر فجر در این دوره، چون هر سال هنرمندان و مخاطبان را برای شکل دادن به این عرصه عمومی مکالمه انسانی فراخواند تا در مجموعه‌ای متنوع از حضور موثر هنرمندان و تبلور گونه‌های پر توان هنر تئاتر «انسان»، بحران‌ها، رنج‌ها، امیدها و حتی ناامیدی‌هایش را با مخاطبان و دیگر هنرمندان به اشتراک بگذارد، در ادامه ی سنتی کهن از تجربه بشری که صورت‌های هنر را دور از تعصب و منازعه برای مفاهمه‌ای خردمندانه در اختیار ما قرار داده و تداوم بخشیده است. در پی این دعوت هنرمندان بسیاری از سراسر کشور محصول توان و کوشش و حاصل عرق‌ریزان روح و جسم خویش را عرضه کردند تا در اجتماعی از نسل‌های چندگانه  و سلایق و رویکردهای متنوع اندیشه ای و هنری، شاکله ای رنگارنگ از تئاتر را پدید آورده و در تحویل سال تئاتر ایران، چون هر سال به گذشته نگاهی ارزیابانه بیاندازیم بلکه تصویری از آینده هنر تئاتر نیز بر همگان آشکار شود. استعدادها به عرصه بیایند و تجربه‌های خلاقه حرفه ای و مهارت‌های هنری، مخاطبان را به شوق آورد. اکنون برای حرکت این قطار خون دل‌هایی یک ساله خورده شده تا حرکت تاریخ خلاقیت را در فستیوال تئاتر فجر به نظاره بنشینیم. اگرچه برخی عزیزان و هم کیشان به هر دلیلی اراده پیاده شدن از آن را داشته اند اما هنوز گروه‌هایی مصمم در این مسیر در حرکت‌اند و ما نیز به احترام این عزیزان ایستاده و خواهیم ماند.

 نگاهداشت حرمت تئاتر و ارزش‌هایش ما را بر آن می‌دارد که همه ی عزیزانی را که در مسیر مفاهمه همراه بودیم بار دیگر برای همگرایی فرابخوانیم. آنچه ساخته‌ایم دستاورد همه هنرمندانی است که نشان درخشان خود را با سخاوت به امروز ما سپرده‌اند و آنچه که خواهیم ساخت آینده‌ای است که باید مطلوب ما باشد.

خانم‌ها، آقایان
همکاران محترم
دیگر بار صمیمانه و همدلانه از شما خواهش می‌کنم که افتراق‌های ناچیزمان را کناری بگذاریم و در خانه خویش بمانیم، یقین بدانید همه ما یک آرمان مشترک بزرگ داریم: اعتلای فرهنگ و هنر این مرز وبوم و خدمت به مردمان نجیب و رنج دیده کشور عزیزمان.

برادر کوچک شما
ابتدا نویسنده و کارگردان تئاتر
و سپس دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر
نادر برهانی مرند
کسی که هنوز هم حلاوت تبریک‌های بیشمار شما عزیزان هنگام پذیرش این مسئولیت خطیر کامش را شیرین می‌کند.»

 

۵ روز پیش، سه‌شنبه
امیرمسعود فدائی، بهزاد هندی، پیمان لسان، آقامیلاد طیبی، محمد شمالی و علی صفری این را خواندند
آقای برهانی مرند اون باشرافت‌ها به خاطر «افتراق‌های ناچیز» از شرکت در جشنواره انصراف ندادند... کاش اینو بفهمی....
۵ روز پیش، سه‌شنبه
افتراق ناچیز نیست و کسی خانه را ترک نکرده، در این میان دلی که عزادار و ماتم زده است، مهیای جشن و جشن واره نمیتونه بشه
۵ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش لیلای بی مجنون i
افتتاحیه نمایش
در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد
» افتتاحیه نمایش " لیلای بی مجنون" روز پنج شنبه ۲۶ دیماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه خواهد رفت.
... دیدن متن »

نمایش لیلای بی مجنون، حکایت دلبری و دلدادگی و سر سپردگی، روایت داستانی که در ایران معاصر اتفاق افتاده  و یک اثر متفاوت در حوزه نمایش ایرانی در زمان پهلوی اول است.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای ارسباران، نمایش " لیلای بی مجنون" به نویسندگی ابوالفضل حاجی علی خانی، کارگردانی مهدی اسماعیلی و تهیه کنندگی علی نیکزاد و با بازی کرامت رود ساز ، افشین سنگ چاپ ، فرهاد بشارتی ، علی برجی ، ابوالفضل حاج علی خانی ، علیرضا پاکزاد ، داریوش هاشمی ، آرش تبریزی ، محمد رضا بهشتیان ، محمد اسکندری ، رها عادلی  تا ۱۰ بهمن ماه هر شب از ساعت ۱۹:۳۰ بصورت رایگان در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد.

همچنین علی طهرانچی طراح صحنه، حسام حیدری طراح گریم، حسین کمندلو مدیر تولید ، علیرضاجوکار مدیر صحنه، سید علیرضا موسوی کیانی طراح نور، حامد جوکار طراح صدا، پوریا پیرهادی مسئول تبلیغات، پارسا صدر مدیر هنری ، محیا اسماعیلی روابط عمومی و دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند.

علاقمندان جهت رزرو رایگان صندلی می توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

۵ روز پیش، سه‌شنبه
امیرمسعود فدائی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش ۳/۱۴ i
سکوت در نمایش «۳/۱۴» به احترام قربانیان پرواز اوکراین | عکس
بازیگران نمایش «۳/۱۴» به احترام قربانیان پرواز ۷۵۲ در نیمه نمایش، اجرا را قطع و یک دقیقه سکوت کردند.
» سکوت در نمایش «۳/۱۴» به احترام قربانیان پرواز اوکراین
... دیدن متن »

نمایش «۳/۱۴» در حالی یکشنبه شب اجرا شد که تعدادی از نمایش‌های روی صحنه به نشانه همدردی با خانواده‌های داغدار کشته شدگان این حادثه تلخ، اجرای خود را کنسل کرده بودند.


گروه نمایش «۳/۱۴» به احترام تماشاگران حاضر در سالن، اجرای خود را کنسل نکرد اما در نیمه نمایش با توقف اجرا و سکوت یک دقیقه‌ای به قربانیان پرواز ۷۵۲ ادای احترام کرد.

نمایش «۳/۱۴» به نویسندگی و کارگردانی امیرموسی‌کاظمی تا ۱۱ بهمن هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن تئاتر هامون روی صحنه می‌رود.


حسین کشفی اصل، مینا شجاعیان، سوده ازقندی و پانته آ مهدی نیا در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

۵ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید