تیوال سینما | اخبار | زیر و بم رده بندی سنی فیلمها و ورود پولهای کثیف به سینما در گفتگو با رییس سازمان سینمایی
S3 : 09:54:36
زیر و بم رده بندی سنی فیلمها و ورود پولهای کثیف به سینما در گفتگو با رییس سازمان سینمایی | عکس

محمد صابری امروز در این برنامه میزبان حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برای گفتگو درباره مسائلی چون رده بندی سنی فیلم ها، بلاتکلیفی مجوز اکران برخی آثار و منشا ورود پولهای کثیف به سینما و شبکه نمایش خانگی بود.
به گزارش روابط عمومی «سلام صبح بخیر»، انتظامی درباره معرفی رسمی هیات رده بندی سنی و اینکه چطور بعد از این همه سال این موضوع اجرایی نشده، اظهار کرد: همه فعالان صنفی، منتقدان، ذی نفعان مشترک درباره این موضوع اتفاق نظر دارند و ما باید درباره محصولات فرهنگی و سینما محدودیت سنی داشته باشیم. کودک و نوجوان جزو گروه های آسیب پذیر هستند و ما از زاویه تولیدکننده و سیاستگذار باید آنها را در مقابل پدیده هایی که مناسبشان نیست محافظت کنیم.
وی افزود: خوشبختانه بحث جدی تر شده و امیدوارم با کمک فعالان صنفی به نتیجه برسیم. در این سالها همواره اولولیت های دیگری مطرح شده و به این به عنوان یک امر فانتزی نگاه می شده و از اولویت خارج می شده است ولی ما با جنبه های تعاملی داریم این موضوع را کامل تر می کنیم.
رییس سازمان سینمایی یادآور شد: این آیین نامه با امضای رییس سازمان سینمایی لازم الاجرا می شود و نسبت به مدل سابق الزام آور تر است. اینکه پیش از خرید فیلم و ورود به سینما باید اطلاع رسانی کامل انجام شده باشد. بعد از آن ما توصیه هایی دریافت کردیم که برایمان مبارک بود. مثلا گفتند وظیفه این کار نباید برعهده شورای پروانه نمایش نباشد و با متخصصان جامعه شناسی و روانشناسی باشد. یا در فاز اول سینماها را با مردم درگیر نکنیم و بر الزامات فرهنگسازی تاکید و جدی تر رفتار شود. محدودیت های اکران نیز در نظام نامه اکران توجه شود و این سری اصلاحات را که از رسانه ها و نخبگان به دست آوردیم همکاران در نسخه جدید اعمال کردند.
انتظامی درباره تغییر آیین نامه رسمی که ابلاغ شده بود و پیشنویس نبود، تصریح کرد: ما خودمان را عقل کل نمی دانیم و از این موضوع استقبال می کنیم.
وی درباره داستان ۱۸+ گفت: ۱۸+ در فرهنگ ما با آنچه مرسوم است متفاوت است. همکاران ما دیدند این سوتفاهم ایجاد کرده و این را زده اند که بعدها به فیلمهای خلاف اخلاق مجوز بدهند. روابط زناشویی معنا این نبود که آنچه مرسوم است در فرهنگ غرب. معنا این بود که روابطی حتی در شکل غیرمرسوم که برای کودکان و نوجوانان مناسب نباشد. متاسفانه بعضی از گفتگوها و صحنه ها و حرکات برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست.
سه عدد ۹، ۱۲ و ۱۵ از کجا آمده و در نمونه های جهانی هم چنین ریتی نداریم، گفت: یک سری کار مطالعاتی و تحقیقاتی شده و کشورهای مختلف بررسی شده و از اتفاقات دنیا همکاران ما استخراج کرده اند.
وی در پاسخ به اینکه در آمریکا بیشتر در رده بندی فیلمها ۱۷+ مدنظر است و بخشی را هم برای مشورت خانواده ها قرار داده اند اما در آیین نامه ما همه پکیج به راهنمایی خانواده موکول شده مگر قبل از این غیر از این بود؟! بیان کرد: پیشتر خیلی تاکید نمی شد و لوگوی کوچکی روی پوستر فیلم بود که مردم معنای آن را نمی فهمیدند. در مدلی که ان شاءالله بعد از این عمل خواهد شد در پوسترها، سامانه های فروش برخط بلیت و گیشه قبل از خرید بلیت یک عبارت هشداری می آید که تماشای این فیلم برای کودکان زیر ۹ سال یا افراد زیر ۱۲ سال توصیه نمی شود. برخی کارشناسان معتقدند دلیل این هم باید ذکر شود. مثلا بگوییم به خاطر صحنه های خشن توصیه نمی شود. خیلی وقتها خانواده ها می روند و می گویند اگر می دانستیم خشن است و عبارات نامناسب دارد بچه مان را نمی بردیم و شرمنده شدیم. همواره نیز فیلمسازان و مسئولان و متصدیان را مخاطب قرار می دادند و حالا یک همت عمومی از طرف فیلمسازان و متصدیان وجود دارد.
انتظامی در پاسخ به اینکه چرا فیلمی مثل «متری ۶ و نیم» ۱۵+ و «شبی که ماه کامل شد»۱۲+ بوده در حالی که خود آبیار هم می داند برخی صحنه های فیلمش برای ۱۵+ هم مناسب نیست، توضیح داد: بعد از این باید دقت بیشتری شود. تا به حال توسط معاونت سازمان سینمایی یا شورای پروانه نمایش رده بندی مشخص می شد اما درباره فیلمهایی که از ۲۰ روز تا یک ماه دیگر بعد از این پروانه نمایش بگیرند، توسط جامعه شناسان و روانشناسان و متولیان امر تربیت رده بندی سنی انجام می شود تا دقیق تر باشد و ملاک ها هم مشخص تر باشد.
رییس سازمان سینمایی در خصوص انتشار جداول مالی این بخش توضیح داد: شفافیت یکی از رویکردهای آقای صالحی امیری بوده است و همین حالا هم وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به همه دستگاه ها از نظر شاخص های شفاف سازی از همه جلوتر است اما تا نقطه ایده آل فاصله دارد. شفاف سازی درآمدها و هزینه های مالی یکی از اینها است. شفاف سازی یعنی پیش بینی پذیری و شما قبل از اینکه به یک دستگاه مراجعه کنید خودتان را در آن شابلون بگذارید و حدس بزنید با شما موافقت می شود یا مخالفت و برای رقیب خود هم همین شرایط را پیش بینی کنید. این دارد به تدریج اتفاق می افتد. وقتی وزارت ارشاد درباره سازمان سینمایی همه ضوابط را اعلام کند و بعد پرسش پیش بیاید آغاز پاسخگویی را رقم می زند یعنی آن دستگاه آماده شنیدن سوالات و اعلام پاسخها است.
وی تاکید کرد: مهم تر از جواب، اصلاح رویه ها است. یکی از انتقادات به سازمان سینمایی که ما فهرست ها را منتشر کردیم نسبت بالای هزینه های پشتیبانی به هزینه های تولیدی و حمایتی است. حالا که هر ماه هزینه ها منتشر می شود آن انتقاد درست خود را در اصلاح روش ها نشان داده است.
انتظامی در پاسخ به سوال صابری درباره بلاتکلیفی برخی فیلمسازان که مصادیق عدم شفافیت به حساب می آید، یادآور شد: من با کارگردان های جوانی که همه متولد بعد از انقلاب بودند جلسه ای داشتم و به من انتقاد درستی کردند که باعث شد به سمت انتشار این جداول برویم. آنها می گفتند ماه ها است فیلممان را دادیم که تعیین تکلیف شود اما برخی آقایان یک هفته ای جواب می دهند. البته بزرگان سینما را درک می کنیم اما باید تکلیف معلوم باشد. اگر ما جدولی داشته باشیم که مطابق آن ادعاهایی که می کنیم اثبات پذیر باشد کمک می کند. علاوه بر نوبت ها کسانی که مجوز دارند هم درباره اکران صحبت می کنند. مثلا می گویند ۵۰ فیلم در نوبت اکران است. اگر شما از یک مدیر سوالی کنید او برای پاسخ به جایی مراجعه کند که خود سوال کننده از قبل می توانست مراجعه کند یعنی شفافیت.
وی درباره تکلیف فیلم «دیدن این فیلم جرم است؟» توضیح داد: این را باید از همکاران در معاونت ارزشیابی سوال کنم و اطلاعی ندارم ولی آنها باید پاسخگو باشند.
رییس سازمان سینمایی درباره پول های کثیف و منشا این پولها تصریح کرد: شفافیت یک امر دو طرفه است و غلط است که فقط از دستگاه های حکومتی انتظار داشته باشیم همه ضوابط اسناد و قراردادهای خود را اعلام کنند و وقتی این جواب می دهد که ترکیب دوطرفه ای وجود داشته باشد. فعالان صنفی و احزاب و رسانه ها باید اعلام کنند مخارجشان را از کجا می آورند کاندیدها هزینه کمپین انتخاباتی را اعلام کنند و...
انتظامی تاکید کرد: این باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود که یک پروژه فیلمسازی لیست هزینه ها و درآمدهای خود را اعلام کند و کارهای خوبی در خانه سینما انجام می شود و اینها یک بحثهای صنفی است. مثلا قرارداد تیپ داشته باشند و اهالی سینما معتقد بودند نظامات سینما را بهم ریخته است و یک فیلمنامه نویس چرا باید ۵ درصد یک هنرپیشه بگیرد و این در کجا مرسوم است. نظامات سینما بهم ریخته است.
وی درباره اینکه پولشویی کجا در سینما و شبکه نمایش خانگی هزینه می شود آیا به گفته روزنامه اعتماد پول مواد مخدر یا صندوق فرهنگیان است؟ تاکید کرد: ما متخصص این امر نیستیم و مراقبت می کنیم تحت تاثیر شایعات قرار نگیریم. برای شفاف سازی که امری دو طرفه است و با خودمان آن را شروع کرده ایم، در شبکه نمایش خانگی هم برنامه داریم.
رییس سازمان سینمایی در پایان درباره رده بندی سنی نیز گفت: هدف اصلی ما بهداشت روانی جامعه و کودکان است و هرچقدر بتوانیم به خانواده ها نسبت به آسیبها هشدار بدهیم موفق تر خواهیم بود.

۱۲ شهریور ۱۳۹۸