آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال سینما | اخبار | بهمن گودرزی: تئاتر و سینما مرز پُر رنگی با یکدیگر ندارند
S3 : 16:50:47 | com/org
بهمن گودرزی: تئاتر و سینما مرز پُر رنگی با یکدیگر ندارند | عکس

برنامه "پرده آخر" با موضوع ارتباط تئاتر با سینما، در ارتباط تلفنی با بهمن گودرزی (کارگردان سینما و مدرس دانشکده هنر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
بهمن گودرزی در مصاحبه تلفنی با برنامه «پرده آخر» گفت: ارتباط میان تئاتر و سینما امری لازم و ضروری است و این امر باعث می‌شود تا هر دو نهاد رشد کنند. وی با اشاره به این که تئاتر و سینما مرز پُر رنگی با یکدیگر ندارند، افزود: تئاتر همانند ورزش «دو و میدانی» است و همه ما می‌دانیم که این ورزش مادر سایر ورزش‌ها است. این کارگردان سینما اضافه کرد: همان‌طوری که ما نمی‌توانیم «دو و میدانی» را از رشته‌های ورزشی مختلف حذف کنیم، تئاتر هم از سینما جدایی‌پذیر یا قابل حذف نیست. وی با اشاره به این که در سال‌های اخیر تئاتر و سینما به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند، اظهار داشت: بسیاری از بازیگران برجسته سینما، حرفه و تخصص خود را از تئاتر کسب کرده‌اند. بهمن گودرزی ادامه داد: سال‌ها قبل سینماگران معتقد بودند که بازیگران تئاتر به اصطلاح درشت بازی می‌کنند و به همین دلیل از بازیگر تئاتر برای مقابل دوربین استفاده نمی‌کردند، اما در حال حاضر این عقیده کنار رفته و بسیاری از بازیگران تئاتر در سینما فعالیت می‌کنند. وی افزود: در حال حاضر فعالان سینما و تئاتر در مقابل یکدیگر نمی‌ایستند و همواره در عین کمک به هم‌دیگر در آثار مختلف حضور پیدا می‌کنند. استاد دانشکده هنر با اشاره به مرزبندی‌های میان تئاتر و سینما، عنوان کرد: در ارتباط میان سینما و تئاتر باورهای غلط متعددی وجود داشتند و خوشبختانه امروزه این باورها مورد توجه قرار نمی‌گیرند. وی افزود: در دهه‌های گذشته بازیگران تئاتر مجبور بودند که به گونه‌ای بازی کنند که آخرین نفرِ حاضر در آخرین صندلی سالن صدای بازیگر را بشنود، بر همین اساس افرادی که در ردیف‌های اول – نزدیک به صحنه – می‌نشستند با حالات و صدایی اغراق شده مواجه می‌شدند. بهمن گودرزی با بیان این که بازیگری در سینما به نسبت سخت‌تر از تئاتر است، توضیح داد: در فرآیند تولید یک تئاتر بازیگر برای تمرین ماه‌ها فرصت دارد و در مسیر تمرین در جریان تمام قصه و فراز و فرودها قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: بازیگر سینما، روایت یک داستان – فیلم‌نامه – را به طور متوالی بازی نمی‌کند و بدون تداومِ حس، بخش‌های متفاوتی را بازی می‌کند. این کارگردان اضافه کرد: عدم وجود توالی و تناوب در بازیگری سینما باعث می‌شود تا مدیوم سینمایی سخت از تئاتر باشد.

۱۸ شهریور ۱۳۹۹