تیوال شعر و ادبیات
T1 : 12:21:40
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
» فراخوان احمد مسجدجامعی برای کتابگردی
... دیدن متن »



  • در آستانه چهارمین دوره  کتابگردی هموطنانمان در غرب کشور داغدار عزیزان خود شده اند و خانمان خود را از دست داده اند. دل همه ایرانیان به یاد آنان می تپد و ما نیز شریک دردهای آنان هستیم. کتاب یکی از پایدارترین میراث‌های بشری و کتابخوانی یکی از مهمترین شاخص های توسعه است که در فرهنگ و سنت دینی ما نیز جایگاه قابل توجهی دارد.
  •  به همین اعتبار نهادهای صنعت نشر نیز حائز اهمیت است و در میان این نهادها، کتابفروشی به عنوان آخرین حلقه صنعت نشر جایگاه ممتازتری دارد. بنابراین، تقدیر، پشتیبانی و حمایت از کتابفروشی، همزمان که کاری اخلاقی است، حمایت از توسعه کشور عزیزمان، ایران است.
  •  یکی از موثرترین راه‌های پشتیبانی و حمایت از خدمتگزاران کتاب، حضور فعال و مردمی در کتابفروشی ‌ها و خرید کتاب است. رونق کتاب‌فروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیرۀ صنعت نشر، به رونق کل نشر ایران منجر خواهد شد.
  • از سه سال پیش، کتابگردی در آخرین پنج‌شنبۀ هفتۀ کتاب، که روز کتاب‌فروشی نام گرفته، با استقبال مردم فهیم کشورمان، رو به‌رو شده است، امسال به دلیل همزمانی آخرین پنج شنبه هفته کتاب با ایام سوگواری، کتابگردی به هفته بعد موکول شد.
  •  امسال نیز به سیاق سال های گذشته  از مردم فرهیخته و شریف سراسر ایران دعوت می ‌کنیم،  به پویش کتابگردی پیوسته و روز پنج‌شنبه ٢آذر ماه با حضور پرشور گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، خانوادگی و ... در کتابفروشی ‌های سراسر کشور و مخصوصا کتابفروشی های کوچک  و خرید کتاب، به کتاب‌فروشان زحمت‌کش خسته نباشید بگویند و از دست‌اندرکاران، ناشران، نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان کتاب ایران تقدیر کنند. از اهل قلم، روحانیون، هنرمندان، اصحاب فکر، فرهنگ و اندیشه، شخصیت‌های سیاسی  و چهره‌های برجسته و مورد احترام مردم نیز دعوت می کنیم با پیوستن به این حرکت، به رونق و استمرار آن یاری رسانند.
  • از روزنامه‌نگاران، مدیران رسانه‌های مکتوب، صدا و سیما و فعالان شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست می ‌کنیم، با دعوت از مردم و فرهیختگان و انعکاس حضور مردم در کتابفروشی ‌ها به یاری این حرکت بیایند. از گروه های ترویج کتابخوانی، باشگاه های  کتابخوانی، نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب در شهرها و روستاهای  سراسر کشور  دعوت می کنیم، با حضور در کتابفروشی ها به ترویج کتابخوانی کمک کنند.
  • امیدوارم با تلاش همگانی حضور در کتابفروشی ها و خرید کتاب به جزئی مهم از سبک زندگی ما ایرانیان تبدیل شود. هم چنین امیدوارم که فعالان حوزه کتاب در طراحی برنامه های کتابگردی به هموطنان زلزله زده نیز توجه کنند و کتاب رساندن به کودکان و نوجوانان زلزله زده را فراموش نکنند.
  •  وعدۀ دیدار ما، در روز پنج‌شنبه، ٢ آذرماه، در کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور.

 

نوبادی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» چهارمین شماره مجله آنگاه ویژه «خیایان انقلاب» منتشر شد
... دیدن متن »

شماره چهارم «آنگاه» با موضوع «خیابان انقلاب» همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی با حضورابراهیم حقیقی همچنین پیشکسوتان و نویسندگان عرصه هنر و ادبیات، ساعت ۱۱ صبح روز پنج شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه ساعت در گالری آ رونمایی می شود.
به گزارش رسانه این نمایش، خیابان انقلاب از نظر جغرافیای مکانی در حال حاضر به علت هم جواری با دانشگاه تهران به مکانی فرهنگی تبدیل شده و بخشی از آن را بازار نشر کتاب و محصولات فرهنگی  تشکیل می دهد و آنگاه دراین شماره به واکاوی تأثیرات فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی خیابان انقلاب در چند دهه اخیر می پردازد
«آنگاه» در این شماره ویژه  «خیابان انقلاب» با آثاری از علی رفیعی، ابراهیم حقیقی، پرویز تناولی، اصغر همت، علی امیر ریاحی، سارا ثابت، معراج قنبری، مرتضی آکوچکیان، علی نیلی، فاتح صهبا ، وحید لطفی منش، حسین شهرابی ، کامران شیردل ، کاوه گلستان ، عباس عطار ، مونا نجفی زاده ، علی سلطانی ، مسعود شفیق ، ماریا شاهی، زینب لک، آستیاژ ضیایی، سعید رفیعی منفرد، مریم غلامی، فرید قاسمی، روشنک هادیان، مریم پالیزبان، رعنا جوادی، آران جاویدان، میلاد اسلامی زاد، ایرج اسکندری، فرزانه قبادی، بنوشه فرهت، مینا بزرگمهر، سید هادی طباطبایی، هادی آقاجانزاده، رامین مستقیم، علیرضا قاسم خان، سعید باباوند، هاجر رزم پا، لیلا نصیری‌ها، آرش حسن پور، فرزاد مقدم، محمد رضا بهزادی، محمد طلوعی، امیر حسین خورشید فر، رضا درمیشیان، زانیار بلوری، علی خدایی، رعنا صفاری، داود ارسونی، امین بهرامی و سارا کلانتری، در ۲۴۰ صفحه،  به صورت رنگی و با جلد گالینگور در قطع وزیری منتشر شد.
از مطالب این شماره میتوان به گفتگوی علی رفیعی و ابراهیم حقیقی اشاره کرد که با موضوع عمارت تئاتر شهر وتاثیرات فرهنگی ، هنری آن از دهه ۴۰ تا کنون انجام شده است .
همچنین عکس هایی از کامران شیردل، کاوه گلستان، رعنا جوادی، عباس عطار، علی سلطانی و  مرتضی آکوچکیان با موضوعاتی متفاوت در رابطه با خیابان انقلاب در این شماره منتشر شده است .
«آنگاه» شماره ۴ طی مراسمی و با حضور جمعی از نویسندگان، هنرمندانِ اهل تئاتر، سینما، ادبیات و هنرهای تجسمی، ساعت ۱۱ صبح روز پنج شنبه ۲۵ آبان ماه در گالری آ رونمایی می شود و پس از این آن در کتابفروشی‌های معتبر و کیوسک‌های مطبوعاتی توزیع خواهد شد.

۴ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» " عشق‌های زودگذر ماندگار" آندره مکین با حضور اسدالله امرایی رونمایی می‌شود
... دیدن متن »

مراسم رونمایی از کتاب "عشق‌های زودگذر ماندگار" در کتاب‌فروشی نشر چشمه کورش برگزار می‌شود.

این کتاب نوشته آندری سرگیویچ مکین، نویسنده روسی‌تبار و برنده جایزه گنکور سال 1995 است. مؤلفه‌های عمده آثار مکین را به طور کلی می‌توان تجربیات شخصی او از دوران تلخ استالینیسم و تبعات آن در کلیت اجزای فرهنگی و سیاسی کشور روسیه دانست و این نکته بیشتر از آن جهت حائز اهمیت است که آندره مکین در غالب آثار خود توانسته این تجربه تلخ شخصی را با جادوی ادبیات و رمان، همه‌گیر و عمومی کند. آندره مکین زبان فرانسه را بسیار ماهرانه به‌ کار می‌گیرد و همین توانایی آثار او را نسبت به سایر نویسندگان هم دوره خود ویژه و متمایز می‌کند.

این مراسم با حضور "اسدالله امرایی" مترجم این اثر در روز چهارشنبه 22 آبان ماه 1396 از ساعت 18 تا 20 در کتاب‌فروشی نشر چشمه کورش برگزار می‌شود.


۴ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» کتابداران سراسر کشور تجلیل می‌شوند
... دیدن متن »

بنا بر اخبار رسیده، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، نهاد کتابخانه های عمومی کشور همزمان با پنجمین روز از بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران آیین تجلیل از مقام کتابداران سراسر کشور را برگزار می کند.

این مراسم که چهارشنبه (24 آبان ماه) برپا می شود، ساعت 15 در تالار وحدت میزبان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
به رسم گذشته، ایام بیست و پنجمین دوره هفته کتاب نامگذاری شده اند که چهارشنبه  با عنوان «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» شناخته شده است. بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» از 20 تا 26 آبان ماه با دبیری مجید غلامی جلیسه برگزار می شود.
کتابداران سراسر کشور در پنجمین روز از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی مراسمی تجلیل خواهند شد.
 

۴ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره اشتراک تیوال+
تیوال پلاس
» تا ۵۰.۰۰۰ تومان تخفیف سفارش غذا از اسنپ فود
... دیدن متن »

اشتراک تیوال‌ْپلاس به معنی بهره‌مندی از همه خدمات آشنا و رایگان تیوال است به اضافه مزایا و خدماتی که می‌‌تواند برای یک مخاطب فعال‌تر برنامه‌های هنری و گردشی خیلی مفید باشد.

اسنپ فود سرویس سفارش آنلاین غذا است. اسنپ فود (SnappFood) این امکان رو فراهم کرده تا کاربران بتونن به لیستی از رستوران های شهر خودشون دسترسی داشته باشن و نسبت به سفارش آنلاین غذا از رستوران دلخواه خود اقدام کنن. اسنپ فود به تیوال‌پلاسی‌ها تا ۵۰.۰۰۰ تومان کد تخفیف سفارش غذا هدیه میده. از ویژگی‌های این سرویس می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• تنوع بی‌نظیر غذاها اعم از ایرانی، سنتی، فرنگی، چینی، دریایی، ایتالیایی، مغولی، فست‌فود، گیاهی، رژیمی و ...
• روش‌های پرداخت متنوع (حضوری، اعتباری و آنلاین)
• روش‌های گوناگون جستجوی غذا بر اساس نوع رستوران، منطقه مورد نظر، غذای مورد علاقه و ...
• امکان اضافه نمودن رستوران‌های مورد علاقه در پروفایل شخصی افراد
• یکسان بودن قیمت منوها در سایت اسنپ‌فود با رستوران‌ها
• تخفیف بر روی غذاهای رستوران‌های مختلف
• اضافه کردن رستوران‌های جدید متناسب با نظرات کاربران
• مشاهده منوی به روز رستوران‌ها و عکس غذاها
• آگاهی از رستوران‌های جدید
• نمایش رستوران های اطراف کاربر
• امکان ثبت نظر و امتیاز دهی به رستوران
• امکان پرداخت نقدی و اینترنتی هزینه

از سه روش می‌تونید از این سرویس استفاده کنید:

۱. از طریق سایت و مرورگرهای اینترنتی
۲. از طریق گوشی‌های اندروید
۳. از طریق گوشی‌های آیفون

در حال حاضر اسنپ فود در شهرهای تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز در حال ارائه خدمات هست و به زودی در سایر شهرهای ایران هم به ارائه خدمات مشغول می‌شه.

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره اشتراک تیوال+
تیوال پلاس
» تا ۶ ماه اشتراک هدیه فیلیمو به تیوال‌پلاسی‌ها
... دیدن متن »

اشتراک تیوال‌ْپلاس به معنی بهره‌مندی از همه خدمات آشنا و رایگان تیوال است به اضافه مزایا و خدماتی که می‌‌تواند برای یک مخاطب فعال‌تر برنامه‌های هنری و گردشی خیلی مفید باشد.

یکی از این خدمات اشتراک هدیه هیجان انگیز «فیلیمو» هست. با این هدیه می‌تو‌نید هر جا و با هر دستگاهی که دارید فیلم و سریال های روز ایران و جهان رو ببینید. برای آشنایی بیشتر با این سرویس خوب لطفا ادامه مطلب رو مطالعه کنید.

فیلیمو چیست؟ (هر لحظه و هر کجا فیلم ببین)
فیلیمو محصول جدید آپارات به آدرس اینترنتی www.filimo.com است. آرشیوی از بهترین فیلم‌های ایران و جهان شامل فیلم سینمایی، سریال‌، مستند و فیلم-تئاترهایی که به راحتی برای تماشا در اختیار شما قرار گرفته است.
یکی از برترین امکانات فیلیمو، تنظیم کیفیت پخش فیلم و سریال با سرعت اینترنت شما است تا در طول پخش فیلم بتوانید بدون ‌وقفه فیلم ببینید.

امکانات و قابلیت های فیلیمو (سرویسی متفاوت)
۱.  امکان جستجوی فیلم و دسته‌بندی‌های منظم بر اساس ژانر و نوع فیلم‌ها
۲. توضیحات کامل فیلم، پیش‌نمایش، گالری تصاویر و بخش‌هایی ازفیلم به همراه نقد و بررسی
۳. دسترسی راحت بر روی تمامی دستگاه‌های دیجیتال موبایل، وب و تلویزیون‌های هوشمند
۴. امکان دانلود و تماشای آفلاین بر روی گوشی‌های هوشمند
۵. تنظیم کیفیت پخش فیلم با هر سرعت اینترنت
۶. ترافیک رایگان (در حال حاضر فقط برای مشترکین ایرانسل ، مبین‌نت ، های‌وب ، پارس‌آنلاین ، آسیاتک و پیشگامان)
۷. حجم مصرفی کاربران ایرانسل که بسته اینترنتی فعال (ساعتی، روزانه، شبانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه) داشته باشند در فیلیمو رایگان است.
۸. پشتیبانی فعال

نسخه همراه فیلیمو (همه جا در دسترس هستیم)
- با دریافت نسخه اندروید، iOS فیلیمو و نصب آن بر روی گوشی‌همراه‌تان هرکجا که می‌خواهید به آرشیو فیلم‌های فیلیمو دسترسی داشته باشید.
- با قابلیت دانلود فیلم،‌ فیلم‌های موردعلاقه‌تان را بصورت آفلاین تماشا کنید.
- بر پهنای درخشان تلویزیون (فیلم‌های فیلیمو را با کیفیت ببینید)
- نسخه تلویزیون فیلیمو برای همه اسکرین‌های بزرگ در آدرس tv.filimo.com قابل دسترس است.

برای تلویزیون های ال جی نیز با سیستم عامل‌های webOS 1 و webOS 2 در تلویزیون خود به LG's App Store مراجعه کنید و نرم افزار فیلیمو را روی آن نصب کنید.

امیر رجبی و سارا صادقیان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» برگزاری مراسم پایانی «جایزه قیصر امین‌پور»
... دیدن متن »

 

مراسم پایانی جایزه کتاب سال شعر جوان «جایزه قیصر امین‌پور» هم‌زمان با سال‌روز درگذشت این شاعر فقید برگزار می‌شود.
این مراسم دوشنبه ۸ آبان‌ماه از ساعت ۱۷ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر برگزار می‌شود. در این مراسم از برگزیدگان این دوره جایزه کتاب سال شعر جوان که آثارشان از نظر شورای داوری برگزیده است تقدیر خواهد شد.
در این دوره از جایزه کتاب سال شعر جوان، ساعد باقری، بهزاد زرین‌پور، عبدالجبارکاکایی، علیرضا طبایی، محمدرضا محمدی نیکو و فاطمه سالاروند داوری آثار را بر عهده داشتند.
همچنین ساعد باقری و بهزاد زرین‌پور سخنرانان مراسم پایانی «جایزه قیصر امین‌پور» خواهند بود.
اجرای گروه موسیقی سنتی، پخش کلیپ‌هایی از این دوره «جایزه قیصر امین‌پور» و خواندن بیانیه‌ هیات داوران نیز از دیگر بخش‌های مراسم پایانی خواهد بود.
ورود به این مراسم برای علاقه‌مندان آزاد است

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» پایان نمایشگاه گروهى عکس «از کوره راه تا شاهراه»
... دیدن متن »

با سفرنامه «خاطرات شرق آسیا»؛ سفرنامه‌خوانى «از کوره راه تا شاهراه» در گالری «آس» به پایان می‌رسد
با خواندن و ارائه سفرنامه «خاطرات شرق آسیا» توسط لقمان رفیعی و آرام عبدی در ساعت 18 امروز جمعه 31 شهریور ماه جاری؛ سفرنامه‌خوانى «از کوره راه تا شاهراه» در گالری «آس» تهران به پایان می‌رسد.

به نقل از  روابط عمومی گالری «آس» تهران، نمایشگاه گروهى عکس «از کوره راه تا شاهراه» مدت دو هفته است که در گالری «آس» تهران برپاست و با همکاری فصلنامه گیلگمش و با حضور تعدادی از جهانگردان و ایرانگردان و تعدادی از علاقمندان به سفر، ادبیات، سیاحت، گردشگری و هنر عکاسی؛ از ساعت 18 هر شب نیز برنامه سفرنامه‌خوانی‌ برگزار می‌شود که امشب جمعه 31 شهریور ماه جاری با خواندن و ارائه سفرنامه «خاطرات شرق آسیا» توسط لقمان رفیعی و آرام عبدی برنامه سفرنامه‌خوانى «از کوره راه تا شاهراه» در گالری «آس» تهران به پایان می‌رسد.

«از کوره راه تا شاهراه» روایتهای شیرین اهالی سفر همراه با نمایشگاه گروهی عکس کوله‌باری از سفرنامه‌های شنیدنی از 15 سفرنامه‌گو است که در روزهای گذشته برنامه سفرنامه‌خوانی‌ها برگزار شد و در نخستین روز شاهین تیوای سادات الحسینی جهانگرد ایرانی ساکن آلمان سفرنامه خود تحت عنوان «بر مدار شرق می‌چرخیم» را برای حاضران در کافه گالری «آس» ارائه کرد و در ادامه، جهانگردان و ایرانگردانی دیگر تجارب خود از سفر‌هایشان را ارائه دادند، از جمله؛ شنبه 18 شهریور عبدالرضا کوهپایه سفرنامه «به امید روزی که همه عاشق مارمولکها باشند»، روز یکشنبه 19 شهریور نسیم معماریان سفرنامه «بی‌کرانگی»، روز دوشنبه 20 شهریور امید حاتمی سفرنامه «خراسان بزرگ»، روز سه‌شنبه 21 شهریور خانم نامور و آقای سیماب سفرنامه «نارنگی»، روز چهار‌شنبه 22 شهریور عدالت عابدینی سفرنامه «دوچرخه سواری در تاجیکستان یادگار دیار پارسیان»، روز پنج‌شنبه 23 شهریور علیرضا عالم‌نژاد سفرنامه «روایت تهران»، روز جمعه 24 شهریور مسلم ایران‌نژاد سفرنامه «سفر در سرما با دوچرخه»، روز شنبه 25 شهریور پرویز شجاعی پارسا سفرنامه «سفر به مالدیو سرزمین شن‌های سفید»، روز یکشنبه 26 شهریور پویان مقدم سفرنامه «جاده ابریشم»، روز دوشنبه 27 شهریور امیر شاهچراغیان سفرنامه «به دنبال آسما شب»، روز سه‌شنبه 28 شهریور امید غلامعلی‌پور سفرنامه «دیدنی‌های اروپای شرقی»، روز چهارشنبه  29 شهریور شهاب چراغی سفرنامه «ماداگاسکار، سرزمین عجایب» و همچنین روز پنجشنبه 30 شهریور حسین عابدینی سفرنامه «از آتاکاما تا پاتاگونیا».

در نمایشگاه گروهى «از کوره راه تا شاهراه»، عبدالرضا کوهپایه، نسیم معماریان، امید حاتمی، خانم نامور و آقای سیماب، علیرضا عالم‌نژاد، شاهین تیوای سادات الحسینی، مسلم ایران‌نژاد، پرویز شجاعی پارسا، پویان مقدم، امیر شاهچراغیان، امید غلامعلی‌پور، شهاب چراغی، حسین عابدینی، لقمان رفیعی و آرام عبدی آثارشان بر دیوارهای گالری «آس» در معرض دید علاقمندان به عکاسی قرار گرفت.

گالری «آس» تهران به مدیریت دکتر کامران هروی در خیابان شریعتی، بالا‌تر از قیطریه، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ واقع شده است.

 

عکس‌ها: منصور جهانی

 

 

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» جمشید پادشاه زمان و مکان است اما خدا نیست
... دیدن متن »

به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، شاهرخ مسکوب نوشته است: کتاب «ارمغان مور، جستاری در شاهنامه» که این کلاس ها بازتابی از آن است و خواندنش برای کسانی که این گفتارها را دنبال می‌کنند بسیار روشن کننده است، از پنج بخش تشکیل می‌شود: زمان، آفرینش، تاریخ، جهانداری و سخن. اما بنا به گفته خود مؤلف در پیشگفتار آن، رشته پنهانی که همه این فصل‌ها را به هم می پیوندد، زمان است. دریافت از زمان در تمام ساحت‌های اندیشه ایرانی: زمان اکرانه و زمان کرانمند، نقش زمان در اسطوره آفرینش، زمان اساطیری، زمان پهلوانی، زمان تاریخی و غیره.

آنچه در شاهنامه آمده و در گیتی می‌گذرد بازتابی است از آنچه در اوستا آمده و در مینو می‌گذرد. در اسطوره آفرینش، اهورامزدا گیتی را آفرید و برای پیروزی در کارزار کیهانی علیه اهریمن، زمان کرانمند را اندیشید. دورانی نه هزار ساله که به سه دوره هر کدام سه هزار ساله تقسیم می‌شود. اگر این زمان نمی‌بود، عمر اهریمن نیز به سر نمی‌رسید. در این نبرد، زمان نیز چون انسان، به یاری اهورامزدا می‌آید تا او را بر اهریمن پیروز سازد. پس به یاری زمان و در زمان است که اهورامزدا خدا می‌شود. خدایی که نه تنها آگاه مطلق است بلکه در پایان زمان توانای مطلق نیز خواهد بود.

در فرگرد ۲ وندیداد، اهورامزدا نخست با جمشید گفت‌وگو می‌کند و فرا می‌خواندش به رواج دین بهی. اما جمشید از این رسالت سر باز می‌زند. او تنها عهده‌دار سامان دادن به گیتی می‌شود، سه بار جهان را فراخ می‌کند و ورجمکرد را می‌سازد.

در شاهنامه، زمان با جمشید، بزرگ‌ترین پادشاه اساطیری ما، صورتمند می‌شود. او که پادشاهی تمدن‌ساز است، به ساخت و پرداخت جهان و زندگی آدمیان می‌پردازد و سه گروه اجتماعی بزرگ را بنا می‌گذارد. او حتی دیوها را هم به زیر فرمان خود در می‌آورد و آنها را وا می‌دارد تا دیوارها و کاخ‌ها و ایوان های دور از گزند برافرازند. در روزگار جمشید نه درد و رنج و بیماری هست و نه مرگ. روزی که جمشید به تخت می‌نشیند و بر دوش دیوان بر آسمان دست می‌یابد، نخستین روز بهار است. پس او آن روز را روز نو می‌نامد و جشن می‌گیرد. نوروز یا روز هرمز از ماه فرودین. با نامگذاری این روز، آگاهی به زمان پیدا می‌شود. بدین ترتیب مردی که مکان را ساخت و پرداخت، زمان را نیز سروسامان داد. پس او پادشاه زمان و مکان است، اما خدا نیست، انسان است. به همین خاطر هم دچار غرور و آز می‌شود و منی می‌کند و به گیتی جز از خویشتن را نمی‌بیند. اینست که فر ایزدی از او روی گردان می‌شود و کار برمی‌گردد و شکست به بارمی‌آید. فرجام کار جمشید، پیروزی ضحاک است.

پایان پیام

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» آیین اختتامیه دومین دوره جایزه سعی مشکور دوشنبه اول آبان‌ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود
... دیدن متن »


بر اساس اخبار رسیده، این جایزه هر سال به برگزیدگان برترین پایان نامه دکتری در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران اهدا می‌شود.

دومین دوره این جایزه روز دوشنبه اول آبان از ساعت  ١٦ در خانه اندیشمندان علوم انسانی با سخنرانی محمد حسین ساکت، الوند بهاری، علی صفری آق قلعه و دیدیه گزنبه دو برگزار می‌شود.

خاندان زنده یاد دکتر محمد جواد مشکور علاوه بر اهدای کتابخانه نفیس و ارزشمند استاد مشکور در سال  ١٣٨٣ به کتابخانه مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی این جایزه را به منظور زنده نگهداشتن یاد این استاد برجسته تاریخ ادیان و تشویق پژوهشگران و محققان بویژه پژوهشگران جوان در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران را بنیان نهاده و برگزاری این مراسم را به این مرکز سپرده‌اند.

دکتر محمد جواد مشکور در اسفند  ١٢٩٧  شمسی در خانواده‌ای مذهبی در تهران چشم به جهان گشود. وی پس از گذراندن‌ تحصیلات دوره ابتدایی و دبیرستان در  ١٣١٨ موفق به دریافت لیسانس ادبیات فارسی و عربی شد و در کنار تحصیلات رسمی، نزد علمای بزرگی چون آقامحمد سنگلجی،علامه طباطبایی، میرزا مهدی آشتیانی ادب و حکمت آموخت.

محمد جواد مشکور در کنار تدریس، به فراگیری زبانهای سامی سریانی و عبری پرداخت و در ١٣٣٢ به پاریس رفت و در سال ١٣٣٦  دانشنامه دکتری خود را در زمینه «تاریخ اسلام و فرق» از دانشگاه سوربن دریافت کرد. وی پس از بازگشت به تهران به کار تدریس مشغول شد و  به سمت رایزن فرهنگی ایران در سوریه منصوب شد.

کوشش‌های دکتر مشکور در زمینه ایجاد کرسی زبان فارسی در دو دانشگاه دمشق و حلب سبب شد به عضویت فرهنگستان سوریه درآید. او پس از بازنشستگی در اسفند ١٣٥٨همچنان به کار تدریس و تألیف و تصحیح اشتغال داشت تا اینکه در  ٢٥ فروردین ماه سال١٣٧٤ پس از تحمل چند ماه بیماری در گذشت.

از دکتر مشکور آثار زیادی در حوزه، تألیف، تصحیح و ترجمه متون اصیل، برجای مانده است که از جمله مهمترین آثار او می‌توان به کتاب‌های «تصحیح المقالات و الفرق»، «فرهنگ فرق اسلامی»، «ترجمه فرق الشیعه»، «ایران در عهد باستان»، «اخبار سلاجقه روم»، «نظری به تاریخ آذربایجان» و «نام خلیج فارس در طول تاریخ» اشاره کرد

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» شب شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» در حوزه هنری برگزار می‌شود
... دیدن متن »

جمعی از شاعران آیینی در شب شعر عاشورایی «رندان تشنه لب» یاد حماسه کربلا را در حوزه هنری پاس می‌دارند.

به گزارش تیوال، به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، در این شب شعر که یکشنبه-۳۰ مهر- از ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود، محمدعلی مجاهدی، علی انسانی، علیرضا قزوه، اسماعیل امینی، سعید بیابانکی، ناصر فیض، حسن شعبانی، عباس احمدی، حمیدرضا برقعی، مجتبی احمدی، امید مهدی نژاد، محمود حبیبی کسبی، احمد بابایی و جواد میرصفی به شعرخوانی می پردازند. 

همچنین نوحه سرایی توسط محسن عرب خالقی، مداح اهل بیت(ع) ، سخنرانی حجت الاسلام سیدرضا جعفری و اجرای چند قطعه موسیقی عاشورایی از دیگر بخش های این محفل ادبی است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» مسکوب از منابع شاهنامه فردوسی می‌گوید
... دیدن متن »

حماسه بیانگر دید و جایگاه انسان است در جهان، حال آنکه اسطوره بیانگر دید و جایگاه انسان است در کیهان. به تعبیر دیگر، حماسه همان اسطوره است که از آسمان به زمین، از انتزاع به جسم، از عالم مجاز به دنیای واقعی انسان‌ها آمده است.

به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی، شاهرخ مسکوب نوشته است: بنابر نظر هگل، روایت حماسی مربوط به فرهنگ اقوام در حال شکل‌گیری است، چون ایلیاد و اودیسه نزد یونانی‌ها، یا مهاباراتا ورامایانا نزد هندی‌ها. اما حماسه ملی ایران یا شاهنامه در قرن چهارم هجری، یعنی ۱۲۰۰ سال پس از تشکیل قوم و ملت ایران و چهار صد سال پس از شکست از عرب‌ها نوشته شده است. در این دوران، تاریخ ایران که پیش‌تر به دست اردشیر پی‌ریزی شده بود، این بارتوسط یک شاعر از نو پی افکنده می‌شود. بنابراین، شاهنامه را می‌توان حماسه متأخر نام نهاد.

منابع حماسه ملی ایران عبارتند از:

ـ روایت‌های اسطوره‌ای برگرفته از اوستا

ـ سیکل سیستان یا روایت‌های پهلوانی شرق ایران (خاندان نریمان، سام، زال، رستم و فریبرز)

ـ روایت‌های تاریخی خانواده‌های اشکانی (گودرز، گیو و بیژن)

روایت‌های هر سه این منابع طی سالیان دراز به صورت شفاهی، سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر نقل می‌شده است. اوستا را تنها موبدان می‌دانستند و بازگو می‌کردند، در حالی که روایت‌های پهلوانی و حماسی توسط گوسان‌ها به شعر و همراه با موسیقی بیان می‌شده است. در اواخر دوره اشکانی، ابتدا اوستا جمع‌آوری و به صورت مکتوب روی پوست گاو نوشته می‌شود. سپس روایت‌های اساطیری، پهلوانی و تاریخی که در طول ۴۷۰ سال پادشاهی ساسانی، به هم آمیخته و در هم تنیده شده‌اند، در خداینامک‌ها گردآوری و تدوین می‌شود. چند صد سال بعد، یعنی در قرن چهارم هجری، هنگامی که خلافت عباسی در بغداد ضعیف می‌شود، درخراسان و شمال شرق ایران و ماوراء‌النهر، نوعی استقلال محلی بوجود می‌آید و زبان فارسی مشروعیت پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، سپهسالار خراسان به فکر می‌افتد که داستان‌های پراکنده و تاریخ گسسته ایران را جمع‌آوری کند. پس، از چهار کاتب زرتشتی دعوت می‌کند تا به توس بیایند و خداینامک جدیدی را که بعدها به نام او خداینامک ابومنصوری نام یافت، به نثر بنویسند. این کتاب منبع اصلی فردوسی بوده است.

در شاهنامه، اسطوره، حماسه و تاریخ، یا به بیان دیگر افسانه، داستان و واقعیت، در هم تنیده‌اند. شاهنامه به منزله اثری ادبی، حماسه‌ای است که در آن سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی باز شناخته می‌شود:

ـ بخش اساطیری (از نخستین پادشاه تا جمشید، ضحاک و فریدون، افراسیاب و کیخسرو، زرتشت و اسفندیار)

ـ بخش پهلوانی یا حماسی ( از فریدون تا بهمن)

ـ بخش تاریخی ( از اسکندر تا یزدگرد)

البته این بخش‌بندی اجمالی و تقریبی است و گاه مرز روشنی، به ویژه میان دو بخش نخستین که نام‌آورانی چون فریدون و افراسیاب و کیخسرو نقش‌پردازان آنند، وجود ندارد.

پایان پیام

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» شرح ساده دشوارترین غزل حافظ
... دیدن متن »

به گزارش پایگاه خبری گُلوَنی،‌ استاد فقید بهروز ثروتیان در کتاب «سروده‌های بی‌گمان حافظ» در شرح غزل سوم آورده است:

 

یک: دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را

 

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

 

دو: کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز

 

باشد که بازبینم آن یار آشنا را

 

سه: ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون

 

نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

 

چهار: در حلقه گل و مُل خوش خواند دوش بلبل

 

هاتِ الصبوح هُبوا یا ایها السکارا

 

پنج: آینه سکندر جامی می است بنگر

 

تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا

 

شش: ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

 

روزی تفقدی کن درویش بی‌نوا را

 

هفت: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

 

با دوستان مروت با دشمنان مدارا

 

هشت: در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند

 

گر تو نمی‌پسندی تغییر کن قضا را

 

نه: آن تلخ‌وش که صوفی ام‌الخبائثش خواند

 

اَشهی لَنا و اَحلی من قُبله العِذارا

 

ده: هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی

 

کاین کیمیای هستی قارون کند گدا را

 

یازده: خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند

 

ساقی بده بشارت رندان پارسا را

 

دوازده: حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلود

 

ای شیخ پاکدامن معذور دار ما را

 

شرح غزل ۳ [= ۳ شرح]

مطلع: «دل می‌رود ز دستم صاحبدلان خدا را

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا»

 

وزن: «مَفْعولُ فاعِ‌لاتن مَفعولُ فاعِ‌لاتن» (بحر مضارع مثمن اخرب)

 

موضوع: غزلی است رندانه و در ظاهر امر از نوشیدن شراب و انفاق و بخشش در حق تهیدستان سخن می‌گوید و خواننده با خود می‌اندیشد که در پایان سخن از فرمانروایی نام می‌برد و صله می‌خواهد، لیکن در این طلب و جست‌وجو است که درمی‌یابیم در همان سرآغاز سخن از «صاحبدلان» مدد و همت می‌طلبد. و آنگاه که برابر آیات قرآنی به انفاق و بی‌وفایی دنیا دعوت می‌کند و درباره جام جهان‌نمایی چون دل (آیینه سکندر = جام می‌= دل عارف) رندانه سخن می‌گوید، درباره شعر فارسی و غزل و سروده خود نیز حرفی با پیران پارسا و شیخان پاکدامن دارد و می‌خواهد بگوید: این فصاحت و بلاغت و رمزگرایی در هنر را به او از عالم بالا بخشیده‌اند و حاصل درس و مشق مدرسه عشق است.

 

ترجمه ساده ابیات و تعابیر آن‌ها

 

۱٫ دلم از دستم می‌رود و می‌ترسم راز دل من آشکار گردد. ای مردم صاحبدل و ای عارفان! یاری‌ام کنید.

 

۲٫ ای باد موافق برخیز و ما را به ساحل برسان که کشتی ما شکسته است، باشد که آن دیار آشنا را باز بینیم.

 

تعبیر: یعنی ما نیازمندیم، ای بخت! ما را به دیدار آن یار آشنا برسان و یا ای سروش غیبی ما را یاری کن تا به مشاهده دل و دیدار حق نایل آییم.

نکته: بیت سه تعبیر دارد، زیرا «آن یار آشنا» سه تأویل دارد: ۱٫ پادشاه، ۲٫ معشوقه، ۳٫ پیر طریقت.

 

۳٫ ای یار! در حق یاران (من و ما) نیکی کن که محبت ده روزه دنیا و خورشید آسمان همه افسانه و افسون است و جز نیکی نمی‌ماند.

 

۴٫ در بزم گل و شراب دوش بلبل (شاعر خوش‌لهجه خوش‌آواز) خواند و گفت: «هان، ای دوستان! بیدار شوید و ای ساقی تو نیز شراب (صبوحی) آور [و درده]».

تعبیر: یعنی خواب بس است، برخیزید برای عبادت و ذکر صبحگاهی.

یادداشت: به قرینه محور عمودی کلام و معانی همه ابیات، معنی نهاده و وصفی «شراب» درست نیست و به دلالت عقلی بلبل به کسی نمی‌گوید: «برخیزید و شراب بنوشید»، بلکه شاعر می‌گوید: «بیندیشید و آگاه باشید، بلبل هنگام سحر ذکر و تسبیح می‌گوید». لازم به ذکر است که «صبوح» در عربی هر نوشیدنی را گویند از شیر و شربت و هرآنچه سحرگاهان بنوشند.

 

۵٫ جام می (دل عارف) همان آیینه اسکندر است و یا آیینه افسانه‌ای اسکندر در همان دل عارف است، در آن آیینه دل بنگر و احوال پادشاهی دارا را ببین که نمانده است و دنیا به کسی نمی‌ماند.

 

۶٫ ای صاحب کرامت! (ای دارای بخشنده و یا ای ولی که کرامت نشان می‌دهی) به شکرانه سلامت، روزی درویش بینوا را تفقدی کن.

تعبیر: یعنی ای دارا! به فقرا و تهیدستان ببخش. و ای پیر صاحب کرامت! به درویشان و اهل طریقت نظری بکن…

 

۷٫ آسایش دو گیتی در گزارش این دو کلام خلاصه می‌شود: در حق دوستان مردانگی و جوانمردی بکنید و با دشمنان نیز به سازش و صلح رفتار کنید.

 

۸٫ ما بدنام هستیم و این در اختیار ما نبوده و نیست. ای مدعی (صوفی)! اگر نمی‌پسندی قضا و قدر الهی را بگردان.

 

۹٫ آن تلخ‌گونه، یعنی آن حق و یا آن صبر که صوفی آن را «اُم‌الخبائث» (مادر و منشأ پلیدی‌ها) می‌داند، برای ما از بوسه دختران دوشیزه شیرین‌تر و هوس‌انگیزتر است.

تعبیر: یعنی اگر در میکده عشق ما را به صبر و حق می‌خوانند و صوفی آن‌جا رفتن را تحریم می‌کند و ما را بدنام می‌داند، برای ما آن صبر و حق از آن چیزی که صوفی دوست دارد، شیرین‌تر است.

یادداشت: مباد آن‌که کسی «صوفی» را با حضرت رسالت‌پناه – صلی الله علیه و آله – یکی بداند و حدیث «الخمر ام‌الخبائث» را به صوفی نسبت دهد، زیرا حافظ با صوفی ریاکار سر آشتی ندارد و در این تلمیح رندی‌ها کرده و معانی بسیار نهاده است.

 

۱۰٫ هنگام تنگدستی و تنگدلی و بیچارگی به عیش و مستی در میکده عشق الهی بکوش، زیرا این کیمیای هستی گدا را قارون و بی‌نیاز می‌کند.

یادداشت: نیازی به جدل نیست که تهدیستان در هنگام تنگدستی نمی‌توانند به عیش و مستی در میخانه بکوشند و آن عشق نیز کیمیای هستی نیست و لذا قرینه تأویل همه باده‌ها و جام این غزل در دو بیت بعدی نهاده شده است.

 

۱۱٫ خوبان و پاکان پارسی‌گوی عمر می‌بخشند؛ یعنی من حافظ از خوبانم و با شعر خود که آب حیات است، زندگی می‌بخشم. ای ساقی و ای فره ایزدی! به پیر پارسای من بشارت بده و بگو که تربیت تو به ثمر رسیده و فصاحت به زبان تازی اختصاص ندارد.

یادداشت: این بیت اشاره‌ای پوشیده و ضمنی به «بیت ۹ و مصراع عربی آن» دارد که خود ساخته و دارای بلاغت است. لازم به ذکر است که همه ابیات غزل کنایات دووجهی (اِرداف) از دست بلند دارند.

 

۱۲٫ ای شیخ پاکدامن! و ای سرور صوفیان! بدان که حافظ این خرقه می‌آلودِ رمز و کنایه را، خود به خویش نپوشیده، این خرقه‌ای را که بر سر می‌کشد و در زیر آن به مراقبه دل و ذکر خدا می‌پردازد، همه را به او داده‌اند و آن را پیر پارسایِ شاعرِ عارف، بر او پوشانیده است.

 

پایان پیام

سید حامد حسینیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» معرفی دبیران بخش های مختلف جشنواره ملی مدرسه عشق
... دیدن متن »

سیدسلیم غفوری، سیدمحمد حسینی، محمد گلریز، سیدمسعود شجاعی طباطبایی و میثم نیلی به عنوان دبیران بخش های مختلف جشنواره ملی مدرسه عشق معرفی شدند.

به گزارش تیوال به نقل ستاد خبری پنجمین دوره جشنواره ملی مدرسه عشق، دبیران بخش های مختلف جشنواره ملی مدرسه عشق طی حکمی از سوی حجت الاسلام و المسلمین محرابی، معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان بسیج منصوب شدند.

بنابر این گزارش، سیدمسعود شجاعی طباطبایی (مدیر خانه کاریکاتور ایران) به‌عنوان "دبیر بخش تجسمی"، میثم نیلی (مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی) به‌عنوان "دبیر بخش نشر"، سیدسلیم غفوری (مدیر شبکه مستند) به‌عنوان "دبیر بخش هنرهای نمایشی"، سیدمحمد حسینی (وزیر اسبق ارشاد) و محمد گلریز (استاد موسیقی) به‌عنوان "دبیر بخش موسیقی" به‌عنوان دبیر "بخش ایده و فعالیت" پنجمین دوره جشنواره ملی مدرسه عشق منصوب شدند.
گفتنی است، داوران بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره ملی مدرسه عشق به‌زودی از سوی دبیران بخش‌ها معرفی خواهند شد.
مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره ملی مدرسه عشق، نهم آذرماه سال جاری در سالن سوره مهر حوزه هنری  تهران برگزار خواهد شد.
 


برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» کتاب آه، بازخوانی مقتل حسین ابن علی علیه السلام
... دیدن متن »


گفت و گو ها و نامه های تبادل شده میان شخصیت های دخیل در حادثه کربلای حسینی ۶۱ هجری قمری به تلاش یاسین حجازی در «کتاب آه» منتشر شده است.

«کتاب آه» حاصل بازخوانی و ویرایش مقتل «نفس المهموم» است. کتابی که اغلب نقل های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از ۶ ماه پیش تر تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده است. «نفس المهموم» بیش از ۵۰ سال پیش به فارسی ترجمه شده است.

«نفس المهموم» نوشته شیخ عباس قمی است که به او لقب «خاتم المحدثین» داده اند. حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ عباس قمی، از محدثان پرکار قرن چهاردهم هجری است که در سال ۱۲۹۴ ه .ق در قم دیده به جهان گشود. پدرش محمدرضا، کاسبی متدین و آگاه به احکام اسلام بود؛ چنانکه مردم برای آگاهی از فروع فقه و وظایف مذهبی خویش به ایشان رجوع می کردند.

در مقدمه این کتاب آمده است:
"کتاب هایی که برای ارایه یک تصویر یا چند خط از یک نامه، کلی سلسله اسناد و توضیح و تحلیل و تعلیقه برای خواننده ردیف می کنند، هم به او اجازه نمی دهند کولاژ خود را خودش کامل کند و هم بعضی وقت ها حوصله اش را سر می برد که تا ته بخواندشان و از روی صفحاتی نخوانده نپرد. این طوری هاست که تا بوده کتاب های این چنینی قیافه های خشک و جدی داشته اند و مفروض خوانندگان این بوده که وصالی سخت و کند و دیر می دهند و نا خودآگاه ترسیده اند از این که سراغشان بروند. این شاید برجسته ترین دلیل ناشناخته ماندن کتاب هایی نظیر «نفس الهموم» است."
حجازی می نویسد:
"من در این بازخوانی، خط حادثه را پررنگ کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه ها دقت کردم و و گشتم آدم هایی را که اسمشان در اول حادثه یک چیز بود و در اثنای حادثه یک چیز و در انتها یک چیز دیگر، یکی کردم و نقل های پراکنده در جای جای کتاب را تجمیع کردم و رد نقل هایی را که با هم نمی خوانند، در کتاب های دیگر گرفتم تا نقل معقول تر و مشهودتر را بیاورم و تاریخ ها را همخوان کردم."

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» نیم‌نگاهی به مسائل اجتماعی در «کاج‌های زرد»
... دیدن متن »

مجموعه داستان «کاج‌های زرد» به عنوان دومین مجموعه داستان پونه ابدالی منتشر می‌شود.
به گزارش ایسنا، این نویسنده درباره این مجموعه داستان گفت: راویان داستان‌های «کاج‌های زرد» اغلب انسان‌هایی هستند که در مواجهه با یک موقعیت خاص مجبور به تصمیم‌گیری می‌شوند و البته گاهی این موقعیت‌ها هستند که تصمیم آدم‌ها را دچار خلل می‌کنند و آن‌ها مجبورند به آن چیزی تن بدهند که شاید خودشان به انجامش خیلی تمایل ندارند. آدم‌های این قصه‌ها با این‌که ممکن است تنها نباشند اما وجه «تنهایی» آن‌ها پررنگ‌تر از وجه «اجتماعی» زندگی‌شان است.
او افزود: در این مجموعه مانند مجموعه قبلی‌ام «شاباجی خانم» نیم‌نگاهی هم به مسائل اجتماعی و حوادث پیرامون آن مثل مهاجرت، خرافات، اعدام و ... داشته‌ام. این مجموعه داستان مجوز انتشار گرفته و قرار است توسط نشر «آگه» و با همکاری نشر «بان» در پاییز ۹۶ منتشر شود. این کتاب شامل هشت داستان است که در ۹۷ صفحه و با قیمت ۸۰۰۰ تومان زیر چاپ است.
 بخشی از داستان« شولا» از این مجموعه: «هیچ کدام از لامپ‌های تزئینی روی بنا درست کار نمی‌کرد، بارها سیم‌کشی‌ها را چک کردیم. لامپ‌ها فقط یک روز روشن می‌ماندند و بعد ساعت یازده همان شب خاموش می‌شدند. من تازه بعد از سه سال این موضوع را فهمیدم، وقتی روز اول یک برقکار آوردم تا سیم‌کشی کل ساختمان را وارسی کند دیدم که همسایه‌ها چطور بهم نیشخند زدند. لابد انتظار داشتند که تا به حال من فهمیده باشم که عوض کردن لامپ چاره کار نیست. اما من نفهمیده بودم. کلا آدم بی‌دقتی هستم. شاید به‌خاطر همین نفهمیده بودم یا شاید اصلا برایم مهم نبود که چرا چراغ‌ها درست کار نمی‌کند. ولی حالا که مسئولیتش گردنم بود حس می‌کردم باید دقتم را بیشتر کنم، اما طرح عوض کردن سیم‌کشی و راست و ریست کردن لامپ‌ها با شکست مواجه شد. به‌هرحال باید درست می‌شد، حتما یک برقکار در این شهر بود که می‌توانست مشکل را پیدا کند و این موضوع واقعا آنقدر کوچک و بی‌اهمیت بود که نمی‌شد به راحتی از آن گذشت.»

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به مناسبت روز بزرگداشت حافظ
» حافظ و رسم مسلمانی
... دیدن متن »

پایگاه خبری گُلوَنی، دکتر اسماعیل امینی:

این حدیثم چه خوش آمد که سحرگه می‌گفت/بر در میکده‌ای با دف و نی ترسایی
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد/ آه اگر از پی امروز بود فردایی

دربارۀ این دوبیت پیوسته، در پایان غزلی از حافظ بسیار سخن‌ گفته‌اند، اما سخن من تأمل در این نکته است که، مسلمانی در روزگار حافظ چگونه بوده است که او این گونه دربارۀ آن هشدار می‌دهد؟ برخی از نشانه‌ها را در شعرهای حافظ می‌توان یافت، در ابیاتی از این دست:

گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود
تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود

یا

واعظ شهر چو مهر ملک و شحنه گزید
من اگر مهر نگاری بگزینم چه شود

اما اگر در پی نشانه‌های بیشتری باشیم، بهترین متن برای پی‌جویی در رسم مسلمانی آن روزگار، کتاب «اخلاق‌الاشراف» از عبید زاکانی است که در همان زمان در شیراز می‌زیسته و با حافظ نیز انس و الفتی داشته است.
مقصود من از رسم مسلمانی، تلقی عمومی از نشانه‌های دیانت است که گاهی به اصل دین‌داری و مسلمانی ارتباطی ندارد مگر در برخی الفاظ و ظواهر آیین‌ها و نکته در این است که اغلب نهضت‌های دینی و مکتب‌های فکری، که برای تغییر یا اصلاح وضعیت انسان پدیدار می‌شوند، مسئولیت‌آفرین هستند و پیروان آنها ناگزیر از تغییر بنیادین و یا دست‌کم اصلاح در اندیشه و کردار خویشند. اما در گذر زمان این مسئولیت دشوار با مجموعه‌ای از آیین‌های ظاهری و الفاظ و اصطلاحات جایگزین می‌شود. چنان که تجربه‌های عرفانی برای رهایی انسان، به تدریج به مجموعه‌ای از آیین‌ها و نمایش‌ها و اسباب و ادوات و خرقه و دستار بدل شد و نیز فرهنگی از کلمات و اصطلاحاتی که اگر چه یادآور دوران پرشور آغازین و تجربه‌های شگفت عرفای بزرگ است اما از معنا تهی شده است.

هم حاکمان و هم اصناف مردم، از این مجموعۀ فرهنگی و آیین‌های ظاهری استقبال می‌کنند زیرا بدون تحمل دشواری مسئولیت و رنج تغییر و اصلاح در اندیشه و کردار، می‌توانند از مزایای انتساب با آن نهضت دینی یا جنبش فکری بهره‌مند شوند.
همین دل‌بستگان به ظواهر و کلمات تهی از معنا، که از تغییر و اصلاح خویش روی گردانند، می‌کوشند که با فرافکنی، دیگران را به تحول و اصلاح خود وادارند. تمام آن چه با عنوان، تزویر، سالوس، مکر و  قلب و دغل و نظایر اینها در شعر آن روزگار آمده است حاصل چنین نگاهی است.

خانقاه که روزی گریزگاه اهل عرفان و مسئولیت انسانی از مجامع رسمی بود در گذار سالیان خود به مجمعی رسمی با همان آداب و رسوم بدل می‌شود و مجموعۀ اصطلاحات صوفیه (میخانه، شراب، ساقی، مستی، قلندری و...) که راهی برای مرزبندی با زبان رسمی و اصطلاحات تهی شده از معناست به تدریج به همان سرنوشت زبان‌های رسمی بدل می‌شود.

این است که حافظ از یک سو به خاطر دل بستگی به اندیشۀ دینی و نیز علاقه‌ای که به تجربه‌های عارفان بزرگ دارد، ناگزیر است از تعابیر و کلمات مرتبط با فرهنگ دینی و تعالیم عرفانی استفاده کند و از دیگر سو، نمی‌خواهد که سخن او با اهل روی و ریا و ظاهربینان، مشتبه شود، این است که با تکرار و تأکید، از کلماتی که برای آن جماعت خوشایند است، برائت می‌جوید:

زخانقاه به میخانه می‌رود حافظ
مگر ز مستی زهد ریا به هوش آمد

و در نقطۀ مقابل آن، از کلماتی که در زبان و فرهنگ رسمی، حساسیت برانگیز و ممنوع است، بسیار در سخن خویش می‌آورد به گونه‌ای که در بلاغت آن را استعارۀ عنادیه نامیده‌اند، که در تضاد است با اصل بلاغت، یعنی سخن گفتن به مقتضای حال و مقام، اما حافظ با شیوۀ عنادی خویش برخلاف حال و مقام سخن می‌گوید تا مرزبندی خود را با اهل تزویر بیان کند:

من و انکار شراب ؟ این چه حکایت باشد؟!
غالبا این قدرم عقل و کفایت باشد
یا
خدا را محتسب ما را به فریاد دف و نی بخش
که ساز شرع زاین افسانه بی قانون نخواهد شد

نکتۀ ظریف دیگر این است که حافظ برای گریز از پسند عوام و تشکیل شدن حلقۀ مریدان بر گرد اندیشه و سخنش، گاهی خود را در زمرۀ اهل تزویر و سالوس، محسوب می‌دارد و به سرزنش خویش می‌پردازد، یعنی خواب‌های طلایی ساده‌اندیشان اسطوره‌ساز و قهرمان‌پرور را بر می‌آشوبد:

حافظ! به حق قرآن کز شید وزرق بازآ
باشد که گوی عیشی در این جهان توان زد

توجه به این نکات در شناخت شعر حافظ ممکن است راهگشا باشد از جمله برای درک خاستگاه آن تشتت ظاهری که در ابیات برخی غزل‌ها به نظر می‌رسد.

پایان پیام

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گالری تابستان خانه هنرمندان میزبان قصه های فولکلور ایرانی
» نمایشگاه عروسک های بی بی حاضر
... دیدن متن »

بی‌بی‌حاضر امیدواری بانوی ۹۱ ساله کازرونی که تسلط بسیار خوبی بر قصه‌های ایرانی دارد شخصیت‌های قصه‌هایش را به صورت عروسک‌های رنگارنگ می‌سازد و نمایشگاه‌های او در سالهای گذشته نیز با استقبال پرشوری از جانب علاقه‌مندان داخلی و خارجی هنر عروسک‌سازی مواجه شده است.
بی‌ بی‌حاضر درباره فعالیتش در این سن و سال گفته است: «دکتر به من گفته دیگر نباید چیزی ببافم و سوزن به دست بگیرم اما من گوشم بدهکار نیست، چون فکر می‌کنم اگر بخواهم به حرف دکترها گوش کنم، باید بیکار بنشینم و بیکاری هم من را خسته می‌کند.»

علاقه‌مندان به آثار این بانوی قصه‌گوی ایرانی می‌توانند در این نمایشگاه علاوه بر بازدید از عروسک‌های جدید «بی‌بی حاضر»‏‏، با برخی از قصه‌های او نیز بیشتر آشنا شده و قهرمان‌های قصه‌های او را از نزدیک ببینند. نمایشگاه «قصه دوزی‌های بی‌بی‌حاضر» از ۲۱ مهر تا ۴ آبان در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران به آدرس خیابان آیت‌الله طالقانی، بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی شمالی برپا خواهد بود و علاقه‌مندان به هنر‌های سنتی و فولکلور ایران، می‌توانند برای دیدن این آثار همه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ مراجعه کنند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پنجمین دوره جشنواره «مدرسه عشق»
» ارسال بیش از ۷۰ هزار اثر به پنجمین دوره جشنواره «مدرسه عشق»
... دیدن متن »

دبیر اجرایی جشنواره ملی «مدرسه عشق» از برپایی مراسم اختتامیه پنجمین دوره جشنواره در روز چهارشنبه و پنجشنبه، ۸ و ۹ آذرماه خبر داد.

به گزارش تیوال به نقل از ستاد خبری جشنواره ملی «مدرسه عشق»؛ احمد مداحی، دبیر اجرایی جشنواره «مدرسه عشق» گفت: این جشنواره از سال ۹۱ تاکنون به‌صورت سالانه برگزارشده و خوشبختانه در تمامی دوره‌ها استقبال بسیجیان هنرمند سراسر کشور از آن چشمگیر بوده است، به‌طوری‌که دوره چهارم جشنواره  بیش از ۱۲ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد و دوره پنجم جشنواره تعداد آثار با یک جهش شش برابری به بیش از ۷۰ هزار اثر رسید.
وی در ادامه در خصوص علت عدم برپایی مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره مدرسه عشق در اواخر سال گذشته گفت: با توجه به افزایش قابل‌توجه و غیرقابل‌پیش‌بینی تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، طبیعتاً فرایند بررسی اولیه، پالایش و انتخاب آثار، زمان و انرژی بیشتری از هیئت انتخاب و عوامل اجرایی جشنواره گرفت.
وی تصریح کرد: بر همین  اساس مقرر شد، نهم آذرماه سال جاری مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره ملی مدرسه عشق در سالن سوره حوزه هنری برگزار شود.
وی در ادامه گفت: این دوره از جشنواره در بخش هنرهای تصویری و نمایشی؛ هنرهای تجسمی، نشر و کتاب، موسیقی و سرود و بخش ایده و فعالیت‌های پایگاهی برگزار می‌شود و به‌زودی با معرفی دبیران بخش‌های مختلف، داوران به بررسی  آثار راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره می‌پردازند.
مداحی در خصوص تعداد آثار رسیده    به جشنواره مدرسه عشق  به تفکیک هر بخش گفت: در بخش‌های هنرهای تصویری و نمایشی  ۲۸۳۷ اثر،  هنرهای تجسمی ۳۴۲۱۸ اثر، نشر ۲۶۴۶ اثر،  موسیقی و سرود ۲۱۲۳ اثر و ایده و فعالیت‌های پایگاهی ۳۰۲۵۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است.
گفتنی است، مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری مدرسه عشق (تولیدات فرهنگی، هنری بسیجیان سراسر کشور) هشتم و نهم آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد..



برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» «شازده کوچولو» رنگ‌آمیزی شد
... دیدن متن »



داستان معروف «شازده کوچولو» هم به موج کتاب‌های ضد استرس زنگ‌آمیزی بزرگسالان پیوست.

این اثر مشهور جهانی نیز در موج جدید کتاب‌های آرت تراپی (رنگ‌آمیزی بزرگسالان) به الگوهای نقاشی تبدیل و در ایران نیز توسط انتشارات آرادمان منتشر شده است.

در این کتاب، جمله‌ها و پاراگراف‌های مشهوری از داستان آنتوان دو سنت اگزوپری (نویسنده شارده کوچولو) نیز به‌صورت دوزبانه‌ی انگلیسی و فارسی در کنار طرح‌ها درج شده است.

در مقدمه‌ی این کتاب آمده است:

«رنگ‌آمیزی نه‌تنها یک فعالیت مهم آرامش‌بخش و خلاقیت‌ساز برای کودکان و نوجوانان، بلکه برای بزرگسالان هم فرصتی است برای رسیدن به آرامشی مؤثر که به زندگی جلوه بهتری می‌بخشد.

در تفکرات کهن نیز رنگ تسکین‌دهنده است و آرامش‌بخش؛ حال وقتی فرصت رنگ‌آمیزی ده‌ها صفحه طرح‌های استاندارد، هنرمندانه و علمی برای همگان فراهم می‌شود، علاوه بر افزودن رنگ بهتر به زندگی، این فرصت هم فراهم می‌شود که هنرمند درون هر فردی کشف شود...

این شیوه اکنون در جوامع توسعه‌یافته بیش از هر وسیلة‌ دیگری توصیه می‌شود؛ زیرا یک رفتار باوقار هنرمندانه را تجویز می‌کند که هدف و دستاورد آن تنها یک فرصت سرگرمی نیست، بلکه وجوهی از انسان معاصر را بیدار و نمایان می‌کند که شاید در لابه‌لای لایه‌های سنگین و ضخیم زندگی پراضطراب ماشینی ما، هیچ‌گاه فرصت بروز نیافته‌اند. ضمن آن‌که با ایجاد فرصت تمرکز، شهروندانِ زندگی پرشتاب و پرتنش امروز را نرم و آرام، به تمرکز و آرامش رهنمون می‌کند.»

آرادمان که ترجمه‌ی جدیدی از داستان «شازده کوچولو» را هم اخیرا با قلم مهری محمدی مقدم منتشر کرده، پیش‌تر از سری کتاب‌های نقاشی آنتی استرس، کتاب‌های «رؤیای رنگی»، «باغ مونه»، «باغ ون‌گوگ»، «باغ مشاهیر»، «خوابهای طلایی» و «نقش بهشت» را منتشر کرده بود.

کتاب رنگ‌آمیزی «شازده کوچولو» در ٧٢ صفحه قطع خشتی و شمارگان هزار نسخه، به‌بهای ١٤ هزار تومان عرضه شده است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید