تیوال عمومی | اخبار
T1 : 19:33:59
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
گالری تابستان خانه هنرمندان میزبان قصه های فولکلور ایرانی
» نمایشگاه عروسک های بی بی حاضر
... دیدن متن »

بی‌بی‌حاضر امیدواری بانوی ۹۱ ساله کازرونی که تسلط بسیار خوبی بر قصه‌های ایرانی دارد شخصیت‌های قصه‌هایش را به صورت عروسک‌های رنگارنگ می‌سازد و نمایشگاه‌های او در سالهای گذشته نیز با استقبال پرشوری از جانب علاقه‌مندان داخلی و خارجی هنر عروسک‌سازی مواجه شده است.
بی‌ بی‌حاضر درباره فعالیتش در این سن و سال گفته است: «دکتر به من گفته دیگر نباید چیزی ببافم و سوزن به دست بگیرم اما من گوشم بدهکار نیست، چون فکر می‌کنم اگر بخواهم به حرف دکترها گوش کنم، باید بیکار بنشینم و بیکاری هم من را خسته می‌کند.»

علاقه‌مندان به آثار این بانوی قصه‌گوی ایرانی می‌توانند در این نمایشگاه علاوه بر بازدید از عروسک‌های جدید «بی‌بی حاضر»‏‏، با برخی از قصه‌های او نیز بیشتر آشنا شده و قهرمان‌های قصه‌های او را از نزدیک ببینند. نمایشگاه «قصه دوزی‌های بی‌بی‌حاضر» از ۲۱ مهر تا ۴ آبان در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران به آدرس خیابان آیت‌الله طالقانی، بعد از خیابان ایرانشهر، خیابان شهید موسوی شمالی برپا خواهد بود و علاقه‌مندان به هنر‌های سنتی و فولکلور ایران، می‌توانند برای دیدن این آثار همه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ مراجعه کنند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» دوره جدید درس گفتارهای موسسه پرسش
... دیدن متن »

درس گفتارهای پاییز ۱۳۹۶ موسسه مطالعات سیاسی- اقتصادی "پرسش" با سه درس گفتار و در هفته‌ی سوم مهرماه ادامه می‌یابد.

مراد فرهادپور از روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ساعت ۱۷:۳۰ دوره جدید درس گفتارهای خود را با عنوان "تأملاتی درباره هرمنوتیک فلسفی" آغاز می‌کند. همچنین در همین روز کمال اطهاری دوره اول از کورس "اقتصاد فضا" را با عنوان "اقتصاد سیاسی فضا" شروع خواهد کرد.
عباس کاظمی هم درس گفتار "نظریه و سفر" را که به بررسی سیر تطور و تحول نظریه‌ها در جهان ایرانی خواهد پرداخت را از روز دوشنبه ۱۷ مهرماه ساعت ۱۷:۱۵ شروع می‌کند.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر وشرکت در این درس گفتارها می‌توانند با شماره‌های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت موسسه پرسش مراجعه نمایند. موسسه پرسش در خیابان قائم‌مقام فراهانی- پایین‌تر از خیابان استاد مطهری- کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع گردیده است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» حیات تهیدستان شهری در ایران بررسی می‌شود
... دیدن متن »

در ادامه نشست‌های آزاد موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» که تحت عنوان «پنجشنبه‌های پرسش»برگزار می‌گردد. روز پنجشنبه ۱۳ مهرماه ساعت ۱۷ جلسه‌ای با عنوان «حیات تهیدستان شهری در ایران» در محل این موسسه برگزار می‌گردد. در این جلسه محمد مالجو، فاطمه صادقی و علیرضا صادقی به ترتیب با موضوعات  تهیدستان شهری در آینه اندیشه اجتماعی، زیست غیررسمی زنان تهیدست و سیاست تهیدستان شهری سخنرانی خواهند کرد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این جلسه می‌توانند با شماره‌های روابط عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب‌سایت موسسه «پرسش» مراجعه نمایند. موسسه «پرسش»در خیابان قائم‌مقام فراهانی- پایین‌تر از خیابان استاد مطهری- کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع‌شده است. ورود به این جلسه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

ابرشیر این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
موسسه «پرسش»
» درس‌گفتار پایانی ترم تابستان ۱۳۹۶
... دیدن متن »

درس‌گفتار پایانی ترم تابستان ۱۳۹۶ موسسه مطالعات سیاسی- اقتصادی «پرسش» به درس‌گفتاری درباره تقاشی و ادبیات اختصاص دارد. این درس‌گفتار با تدریس صالح نجفی و از روز دوشنبه ۲۰ شهریور ماه ساعت ۱۷:۳۰ برگزار می‌شود.
سرفصل مباحث این درس‌گفتار عبارتند از:
۱- شاهکار گمنام بالزاک ۲- شاهکار امیل زولا ۳- داستایفسکی، جوان خام و ابله ۴- مارسل پروست و ورمیر.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درس‌گفتار می‌توانند با شماره‌های روابط‌عمومی موسسه "پرسش" ۸۸۸۳۷۶۴۷- ۸۸۸۲۲۰۱۰ تماس گرفته و یا به وب‌سایت موسسه «پرسش» مراجعه نمایند. موسسه «پرسش» در خیابان قائم مقام فراهانی- پایین تر از خیابان استاد مطهری- کوچه شبنم - پلاک ۳ واقع شده است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» تاخیر در اجرای جشنواره موسیقی آرتمیس
... دیدن متن »

پیرو نشست خبری در روز ۳۱ مرداد در خصوص برگزاری جشنواره موسیقی شبهای آرتمیس از چهارم تا ۲۴ شهریور، متاسفانه به دلایل فنی با تاخیر چند روزه برگزار خواهد شد و تاریخ از سر گیری اجراها به مخاطبین محترم اعلام خواهد شد.
همچنین برنامه افتتاحیه، با حضور سهامداران مجموعه آرتمیس و اجرای استاد سالار عقیلی روز هشتم شهریورماه برگزار خواهد شد.

با سلام
در مورد بلیط های خریداری شده چه اتفاقی می افتد؟ دو بلیط برای کنسرت نوستالژی دهه هفتاد(حمید حامی،مانی رهنما و نیما مسیحا) خریداری کردم.
۰۸ شهریور
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یک‌دست شدیم!
» تیوال پنج ساله شد
... دیدن متن »

با افتخارِ همراهی بیش از ۳۰۰.۰۰۰ نفر، تیوال پنج ساله شد.
پنجمین سالگرد تولد تیوال، قدرتمندتر از هر سال فرا رسید. امسال در حالی سالگرد برپایی تیوال را جشن می‌گیریم که به فراگیرترین حجم از اعتماد کاربران و گروه‌های هنری تیاتر، موسیقی و... برای معرفی، پوشش رسانه‌ای، تبلیغ، خرید اینترنتی بلیت و گفتگو درباره برنامه‌های هنری رسیدیم. بیش از ۲۷۰۰ برنامه هنری شامل دو جشنواره بین‌المللی تیاتر و موسیقی فجر، عرضه و خرید اینترنتی بلیت خود را در پنجمین سال کاری تیوال به آن سپردند و کاربران تیوال که تنها در همین یک سال ۴۰۰.۰۰۰ بلیت از تیوال دریافت نمودند به تماشای هنر نشستند و نظر و امتیاز خود را با دیگر هنردوستان به اشتراک گذاشتند. ارتقای بخش هنرهای تجسمی با معرفی منظم و حرفه‌ای‌تر نمایشگاه‌های گالری‌ها و فعالیت‌های تازه بخش ادبیات به کامل‌تر شدن بسته خدمات و پوشش تیوال انجامید.

همچنین در آستانه پنج‌سالگی، سیستم کیف پول برای سرعت و راحتی پرداخت و اشتراک پیشرفته تیوال+ برای تسهیلات و خدمات ویژه برای مخاطبان فعال‌تر در مرز تکنولوژی و ایده‌های روز دنیا، با ماه‌ها کار سنگین فنی رونمایی شد.

یک‌دست شدیم! و این تازه آغاز راه است...

» بررسی اقتصاد سیاسی تهران در موسسه «پرسش»
... دیدن متن »

درس گفتارهای تابستان ۱۳۹۶ موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» با درس گفتاری از پرویز صداقت با موضوع«اقتصاد سیاسی تهران» ادامه می‌یابد.
این درس گفتار از روز دوشنبه ۶ شهریورماه ساعت ۱۷:۳۰ آغاز می‌گردد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درس گفتار می‌توانند با شماره‌های روابط عمومی موسسه «پرسش» ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب‌سایت qporsesh.com مراجعه نمایند.
موسسه «پرسش» در خیابان قائم‌مقام فراهانی- پایین‌تر از خیابان استاد مطهری - کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع‌شده است.

ابرشیر این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فرهنگسرای انقلاب اسلامی با حضور حضور مجید خسروانجم برگزار می کند
» کارگاه تصویرسازی خلاق این بار برای کودکان
... دیدن متن »

فرهنگسرای انقلاب اسلامی کارگاه «تصویرسازی خلاق» را با حضور مجید خسروانجم، طراح و کاریکاتوریست برای کودکان ۷ تا ۱۱ ساله برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای انقلاب اسلامی، در این کارگاه که از ابتدای  شهریورماه آغاز می‌شود، کودکان ۷ تا ۱۱ ساله‌ها می‌توانند شرکت کنند و نقاشی را به سبکی خلاقانه تجربه کنند.
خسرو انجم، کاریکاتوریست ایرانی که این روزها پدیده اینستاگرام لقب گرفته، متولد سال ۵۷ است و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه هنر. نخستین کاریکاتور خود را در ۱۵ سالگی طراحی کرده است. دو کاریکاتور «روز پدر» و «گردوخاک خوزستان» از مشهورترین آثار او به شمار می‌رود. نویسندگی و سردبیری یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیویی به نام «مکس ۹۵» در کارنامه فعالیت‌های او به چشم می‌خورد.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند به فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی مراجعه کنند یا با شماره تماس ۵۵۴۰۸۶۶۴ تماس بگیرند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سمینار/ پرسش/ تهران:
» سیاستگذاری بازتولید بحران
... دیدن متن »

سمینار «تهران: سیاست‌گذاری بازتولید بحران» در آستانه آغاز به کار شورای شهر جدید تهران برگزار می شود.

در ادامه سمینارهای آزاد موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» که تحت عنوان «پنجشنبه‌های پرسش» برگزار می‌شود، روز پنجشنبه ۲ شهریورماه ساعت ۱۷ سمیناری با عنوان «تهران: سیاست‌گذاری بازتولید بحران» با سخنرانی پرویز صداقت: تهران: مسئله اقتصاد سیاسی است، حسین راغفر: تهران و سائوپائولو یا شهری عادلانه‌تر و عباس کاظمی: سیاست فضای عمومی: نقد تجاری شدن فضاهای عمومی شهر تهران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این سمینار می‌توانند با شماره‌های روابط‌عمومی موسسه پرسش ۸۸۸۲۲۰۱۰-۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب‌سایت qporsesh.com مراجعه نمایند. ورود به این جلسه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
موسسه پرسش در خیابان قائم‌مقام فراهانی، پایین‌تر از خیابان استاد مطهری، کوچه شبنم، پ ۳ واقع گردیده است.

ابرشیر این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» برگزاری جشن هفتادمین سال استقلال هند در تالار رودکی
... دیدن متن »

به میزبانی سفارت هند در تهران و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، جشن هفتادمین سال استقلال هندوستان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، برگزاری این جشن که همه ساله به همت سفارت هند در تهران برگزار می شود با هدف تاکید بر روابط مشترک فرهنگی دو کشور و همچنین معرفی دستاوردهای هند صورت می‌گیرد.
در این رویداد که مهمانانی از وزات امور خارجه، سفارتخانه‌های مختلف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از استادان دانشگاه، هنرمندان و اهالی فرهنگ در آن حضور دارند کنسرت بزرگ ویولون موسیقی هند توسط "آر. شریدار " و گروه وی اجرا می شود.
سائوراب کومار، سفیر هند در ایران از سخنران‌های این روز است.
۱۵ اوت برابر با ۲۴ مرداد، سالروز استقلال هند از انگلیس و تشکیل کشوری مستقل در سال ۱۹۴۷ میلادی در شبه قاره هند است؛ مردم این کشور همه ساله این روز را به جشن می نشینند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برای مردی که از سایه به آفتاب آمد
» پیام تسلیت انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در پی درگذشت "مدیا کاشیگر"
... دیدن متن »

انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر در پی درگذشت "مدیا کاشیگر" پیام تسلیتی را منتشر کرد. بر همین اساس، در پیام انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر آمده است: «بعضی از انسان‌ها بودنشان، خوب است. این گروه از انسان‌ها به زندگی معنا می‌دهند؛ به زمین و هستی وزن می‌بخشند. اصلا هیچ کاری هم که نکنند، همین که هستند عشق است. درباره مردی می‌گوییم که همین‌گونه بود؛ مدیا کاشیگر. از مرگش نمی‌گوییم؛ چرا که دوست نداشت؛ مبارزه چند ساله و جانانه‌اش با مرگ این را به ما می‌گوید.  مدیا کاشیگر از جمع ما جدا شد و به سفر رفت؛ از زندگی فانی به زندگی جاوید. پس عجالتا مدیای شریف بدرود تا بعد. انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، درگذشت این نویسنده و منتقد صاحب‌نام کشورمان را تسلیت گفته و برای بازماندگانش آروزی صبر دارد.»

پرند محمدی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوره جدید درسگفتارهای موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" در تابستان ۱۳۹۶ با دو درسگفتار از مراد فرهادپور و صالح نجفی آغاز می گردد.
» مراد فرهادپور از تخیلِ رهایی در شعر می گوید
... دیدن متن »

مراد فرهاد پور از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ درسگفتار "بوطیقای تخیل و رهایی: تاملاتی درباره شعر مدرن" را آغاز می کند. فرهادپور در این درسگفتار سعی بر  آن دارد تا به مسانجی برخی از مهمرتین فیگورهای شعری جهان غرب همچون استفان مالارمه، شارل بودلر، آرتور رمبو و... نسبت میان شعر و تفکر  ودر دیدی کلی تر مفهوم فانتزی و تاثیر ان تفکر رهایی بخش را مورد واکاوی قرار دهد. نیر صالح نجفی از روز دوشنبه ۱۶ و در ادامه خوانش خود از فلسفه کارل مارکس درسگفتار " مارکس و خون اشام ها:اقتصاد سیاسی مردگان" را با محوریت کتاب سرمایه مارکس آغاز خواهد نمود. علاثمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این درسگفتارها می توانند با شماره های روابط عمومی موسسه "پرسش" ۸۸۸۳۷۶۴۷ تماس گرفته و یا به وب سایت qporsesh.com مراجعه نمایند. موسسه پرسش در خیابان قائم مقام فراهانی- پایین تر از خیابان استاد مطهری، کوچه شبنم- پلاک ۳ واقع شده است.

ابرشیر این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» اعلام زمان خاکسپاری زنده یاد حسین شهبازیان
... دیدن متن »

گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، این مراسم دوشنبه مورخ ٩ مرداد ماه ساعت ١٠ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می شود. همچنین زمان و تاریخ برگزاری مراسم یادبود آن مرحوم نیز روز پنج شنبه مورخ ١٢ مرداد ماه از ساعت ١٨ تا ۱۹در مسجدالنبی ولنجک به آدرس ولنجک، بلوار دانشجو، میدان یاسمن است. حسین شهبازیان، نوازنده، مدرس موسیقی و آهنگساز، متولد سال ۱۲۹۸ و از شاگردان ابوالحسن صبا بود. فریدون شهبازیان، رهبر ارکستر ملی ایران فرزند ارشد حسین شهبازیان است. حسین شهبازیان در آخرین روز هفته گذشته دیده از جهان فروبست.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» دومین دوره سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تهران آغاز به کار کرد
... دیدن متن »

دوره دوم سمپوزیوم بین المللی طراحی صحنه و لباس تهران با رویکرد سینما و تئاتر رسما آغاز به کار کرد. اکبر جلیلی رییس سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس با اشاره به اینکه این سمپوزیوم با تغییرات مثبتی همراه است، بیان نمود که: اولین دوره سمپوزیوم سال گذشته با بررسی طراحی صحنه و لباس در حوزه تئاتر برگزار شد و در این دوره قرار است علاوه بر حوزه تئاتر نگاهی هم به سینما داشته باشیم.  جلیلی گفت: متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها و نهادها از دوره اول این رویداد حمایت نکردند و تصور نمی‌کردند سمپوزیوم با این نظم و برنامه و جدیت برگزار شود، اما خوشبختانه با بازخوردهای مثبتی که رو به رو شدیم،  اکثر نهادهایی که به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می‌کنند قول همراهی و همکاری در سمپوزیوم را به ما داده اند.  رییس سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس ادامه داد: متاسفانه حوزه طراحی صحنه و لباس تا امروز به صورت تخصصی مورد بررسی قرار نگرفته و با توجه به برنامه‌هایی که به زودی اعلام می شود این سمپوزیوم می‌تواند فرصت مناسب برای بررسی تخصصی این هنر و رشد و ارتقای طراحی صحنه و لباس باشد.  جلیلی در پایان با بیان این نکته که ما  در حال تجربه‌ی یک فرآیند کاملا مستقل هستیم،  از تمامی علاقمندان و نهادهایی که می‌توانند در ادامه‌ی راه جهت ارتقای سمپوزیوم همیار و همکار ما باشند دعوت به همکاری کرد.  لازم به یاداوری است به زودی اخبار بیشتری از سمپوزیوم بین‌المللی طراحی صحنه و لباس در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» داوران شانزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفی شدند.
... دیدن متن »

همزمان با پایان مهلت تمدید شده فراخوان شانزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، هیأت داوران این دوره معرفی شد. بر همین اساس، "سیدفرید قاسمی" نویسنده و پژوهشگر مطبوعات، "فریدون عموزاده خلیلی" نویسنده و روزنامه‌نگار، دکتر "روح‌الله جعفری" استادیار دانشگاه، منتقد و پژوهشگر تئاتر، با همراهی "بابک برزویه" عکاس و مدرس عکاسی به عنوان مشاور هیأت داوران در بخش عکس، داوری شانزدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه این انجمن را به عهده دارند.  برگزیدگان این مسابقه طبق روال سنوات گذشته در نیمه دوم تابستان سال جاری و در جریان برگزاری جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفی و تقدیر می‌شوند.


خبرگزاری مهر شناسه خبر 4018059 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» موسسه «فانوس هنر پارس» برنامه تابستانه خود را اعلام می کند.
... دیدن متن »
موسه «فانوس هنر پارس» در ادامه چهارده کارگاه بین المللی تئاتر خود که در ۳ سال گذشته برگزار کرده است،  برنامه بین المللی تابستانه خود را اعلام می کند.
به گزارش روابط عمومی فانوس، اولین برنامه موسسه ،برگزاری چهار کارگاه با همکاری خانه هنر خرد است.
مدرس کارگاه های بین المللی فانوس،خانم  دوپو وودویل مدیر و مدرس مدرسه «پوان فیکس» در پاریس است .
این کارگاه ها شامل دو دوره بازیگری برای نوجوانان ، یک دوره بازیگری تخصصی ماسک خنثی و دوره ی مخصوص مادران به عنوان خودشناسی و افزایش اعتماد به نفس با استفاده از سیستم های تیاتر و حرکت است.
در ادامه در مردادماه کارگاه دلقک با شرکت هنرجویانی از فرانسه برگزار خواهد شد. 
برگزاری کارگاه بین المللی با شرکت هنرجویان فرانسوی برای دومین بار است که توسط فانوس صورت می گیرد. 
موسسه فانوس سومین کارگاه خود را در شهریورماه‌ با مشارکت خانه هنر خردو کمپانی گراند ویتس  برگزار میکند.
این کارگاه برای شکل گیری یک پروژه ی بینا فرهنگی طراحی شده است ‌که در فروردین ۹۷ در فرانسه مرحله پایانی خود را طی خواهد کرد.
لازم به ذکر است در اواسط شهریور ماه گروه موسسه ی فانوس خود را برای اجرا در فستیوال «المپیا این دیون» با شرکت هنر جویان این موسسه اماده می کند؛ پس بازگشت گروه، دومین هفته پرفورمنس ایران توسط موسسه فانوس هنر پارس ،مرکز تیاتر مولوی و دانشگاه پاریس ده در اوایل مهرماه برگزار خواهد شد.
علاقمندان برای اطلاعات بیشتر به سایت فانوس به نشانی www.fanousehonar.com مراجعه و یا با شماره ۰۹۳۳۹۰۷۶۱۸۷ تماس بگیرند.



برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سومین شماره از نشریه «نقد هنر» ویژه بهار ۹۶ منتشر شد.
» "داریو فو" موضوع تازه‌ترین شماره از نشریه‌ی "نقد هنر"
... دیدن متن »

سومین شماره از نشریه‌ی فرهنگی-هنری «نقد هنر» ویژه‌ی بهار ۹۶ با پرونده‌ای برای داریو فو؛ کارگردان و طنزپرداز برنده‌ی جایزه‌ی نوبل؛ منتشر شد.
داریو فو، هنرمندی طناز، منتقدی جسور و اصلاح‌گری کاردان بود. فو در تمام آثارش تنها به بیان دردها بسنده نمی‌کرد بلکه پیشنهادهایی برای برون رفت از معضلات را پیش پای مخاطبانش می‌گذاشت.
وقتی داریو فو در سال ۱۹۷۵ ، برای اولین بار نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل ادبیات شد، این انتخاب را اتفاقی پوچ دانست و گفت: «همه می‌دانند که چقدر از سر خم کردن یا زانو زدن در برابر هر کسی ولو برای دریافت جایزه متنفرم. این جایزه‌‌ی نوبل هم برای خودش یک کمدی است. وقتی سیاستمداران، افسران پلیس و مقامات کشورم بشنوند که جایزه به من تعلق گرفته، می‌توانم قیافه‌‌شان را تصور کنم. از خدای‌شان است که من را به هر نحوی ساکت کنند و به دستانم دستبند بزنند. حالا هم نامزد شدن در این جایزه!» فو در آن سال برنده‌ی جایزه‌ی نوبل نشد اما دو سال بعد و در سال ۱۹۷۷ نام او به‌عنوان برگزیده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات اعلام شد و او نیز جایزه‌اش را همراه با ایراد نطقی همچون اجرای نمایش تک نفره در آکادمی سوئد دریافت کرد.
در سومین شماره از نشریه‌ی فرهنگی-هنری «نقد هنر» ترجمه‌ی کامل متن خطابه‌ی فو در مراسم جایزه نوبل ادبیات آورده شده است. فو درباره‌ی سخنرانی در آکادمی سوئد گفته است: «بی‌شک، سخنرانی من خنده‌د‌ارترین، کمدی‌ترین و تئاتری‌ترین سخنرانی‌ای بود که در آکادمی سوئد انجام شد.»
گرچه در گستره‌ی تئاتر جهان، فو را یک نمایش‌نامه‌نویس، بازیگر و کارگردان طنزپرداز می‌شناسند اما او در موطن خودش، پیشه‌ی دیگری هم داشت: نقاش. او همیشه دوست داشت هنر نقاشی‌اش بیش‌تر از هنر تئاترش مورد توجه قرار گیرد؛ هرچند این خواسته‌اش هیچگاه محقق نشد. سومین شماره از «نقد هنر» در مقاله‌ای با عنوان«فـو، نقاشِ نویسنده، بازیگر مجسمه‌ساز» به این بُعد از هنر فو پرداخته است.
نمی‌توان از فو، سخن گفت و به همراه، همکار و یاور همیشگی او در هنر تئاتر اشاره نکرد. فو همیشه موفقیتش را مدیون همسرش؛ فرانکا رامه؛ می‌دانست. رامه در مقدمه‌ای که برای نمایش‌نامه‌ی «حساب پرداخت نمی‌شه!» نوشت، تاریخچه‌ای کامل از روند فعالیت‌هایشان و تغییر مسیر جریان تئاتری‌شان ارائه کرده است. ترجمه‌ی این متن با عنوان «فقط کوته‌اندیشان تئاتر فو را آسان می‌پندارند» در شماره‌ی سوم نشریه‌ی «نقد هنر» آورده شده است.
در ایران، کارگردانان بسیاری به آثار فو پرداخته‌اند که از برجسته‌ترین آن‌ها می‌توان به هادی عامل هاشمی و مرحوم مصطفی عبداللهی اشاره کرد. هادی عامل‌هاشمی در این شماره از «نقد هنر» در یادداشتی کوتاه با عنوان «فو، کله‌خر دوست‌داشتنی» از چرایی علاقه‌‌اش به این طنزپرداز ایتالیایی گفته است.
همچنین میکاییل شهرستانی؛ بازیگر و کارگردان تئاتر؛ که در نمایش مصطفی عبداللهی با عنوان «مرگ تصادفی یک آنارشیست» نوشته‌ی فو، حضور داشت، خاطره‌ی خود را از این تجربه در یادداشتی با عنوان «به بهانه‌ی مصلحت‌اندیشی، سر، خم نکنیم» مرقوم داشته است.
از پژوهشگران و محققان برجسته‌ای که عمرش را در راه معرفی و بررسی آثار فو صرف کرده، «آنتونیو سودری» استاد دپارتمان هنر ایتالیا در دانشگاه ترومن آمریکاست. مقاله‌ای تحلیلی او با عنوان «داریو فو، جانوران و دلقک‌های درباری» در این شماره از «نقد هنر» دریچه‌ای تازه را برای علاقه‌مندان آثار فو باز می‌کند.
گفت‌‌وگویی صمیمی با فو، بررسی شیوه‌ی نویسندگی فو، کنکاشی در تئاتر سیاسی فو و خطابه‌ی جاکوپو فو- پسر داریو فو- در مراسم خاکسپاری پدرش، از دیگر مطالب سومین شماره از «نقد هنر» است.
دوماهنامه فرهنگی-هنری «نقد هنر» به صاحب‌امتیازی و مدیر مسئولی سارا منصوری و سردبیری حمیدرضا قنبری ویژه بهار ۹۶ با قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر و از کتابفروشی‌های معتبر قابل تهیه است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۱۳۳۵-۱۳۵۷» کتابی پژوهشی به نویسندگی روح‌الله جعفری درمورد دوره‌ای درخشان از تئاتر ایران است.
» گروه هنر ملی با تئاتر ایران چه کرد؟
... دیدن متن »

عباس جوانمرد از دل رکودِ بعداز کودتا تئاتر غیرحکومتی را بیرون کشید. متن علی حاتمی پای تله‌تئاتر را به تلویزیون باز کرد.
گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد که آغازگر بخشی از جریان‌های نوین نمایش ایرانی بوده در این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تولید اولین تله‌تئاتر و ۳ دهه فعالیت مستمر ازجمله افتخاراتی است که به نام گروه هنر ملی ثبت‌شده و روح‌الله جعفری، نویسنده کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان» در این پژوهش مفصل از آنها یادکرده است.
در گفتگو با جعفری، درباره پروسه این پژوهش، نکاتی که روی آنها دست گذاشته، گفتگویش با چهره‌های برجسته گروه هنر ملی و دشواری‌هایی که درراه این پژوهش ۱۲ ساله داشته، گفتیم و شنیدیم.
روح‌الله جعفری، درباره آغاز پروسه پژوهش کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۱۳۳۵-۱۳۵۷» که در دوازدهمین مجموعه تئاتر ایران در گذر زمان در انتشارات افراز منتشر شده است، گفت: «سال ۸۲ وقتی وارد دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی شدم، از همان ابتدا به دنبال موضوعی برای پژوهش به عنوان پایان‌نامه این مقطع از تحصیلم بودم. برای من جریان‌هایی که در دوره‌های پیشین موفق بودند و باعث شکل گرفتن نمایش ملی ما در ادوار گذشته شدند، موضوعی جذاب بود. عده‌ای از این هنرمندان و گروه‌ها توانسته بودند جریان‌ساز شوند و اتفاق‌های مفید و قابل قبولی را برای بدنه تئاتر ایران به ارمغان بیاورند و من به دنبال شناسایی، کشف و رسیدن به تحلیل این چیستی و چرایی هنر آن‌ها و تأثیری که از خود به جای گذاشتند، بودم. در ضمن، به دنبال پیدا کردن این سؤال بودم که راز موفقیت آن‌ها در حفظ و نگه داشتن گروه‌های نمایشی (به عنوان مثال: گروه هنر ملی)، آن‌هم برای بیش از دو دهه چه بوده است.»
جعفری ادامه داد: «وقتی با پژوهش، پاسخ این سوال را یافتم، آن وقت به عنوان یک مدل می‌توانستم آن را به زمان معاصر پیوند دهم و به دنبال این باشم که چرا گروه‌ها و جریان‌های هنری، آن‌هم از جنس نمایشی، نمی‌توانند عمر طولانی و مفیدی داشته باشند؟ و بعد از مدتی کوتاه از ادامه فعالیت بازمی‌مانند و مضمحل می‌شوند. با توجه به بررسی اولیه‌ا‌م در این پژوهش، متوجه شدم که یکی از این گروه‌هایی که در دهه‌های گذشته، تأثیر به‌سزایی در پیشرفت هنر نمایش ایرانی داشته، گروهی بوده به اسم «هنر ملی» به سرپرستی استاد عباس جوانمرد که در سه دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ شمسی با صلابت به کار خود ادامه داده است و با مطالعه‌ای که کردم، به سمت شناسایی این مهم رفتم.»
این منتقد و پژوهشگر تئاتر با بیان این‌که ابتدا جست‌وجو کرده تا کشف کند که چه اسناد و مدارک و چه صحبت‌هایی از این گروه به جا مانده که بتواند به آن‌ها رجوع کند، گفت: «با بررسی کتاب‌های مختصری که درباره تاریخ تئاتر ایران نوشته شده و مطالب محدودی که در این حوزه وجود داشت، متوجه شدم با اطلاعات ناچیزی درباره فعالیت‌ها، اجراها و برنامه‌های گروه هنر ملی که تقریباً نزدیک به صفر است، روبه‌رو هستم؛ چراکه فرهنگ ما فرهنگی شفاهی است و در دل تاریخ، از یک جایی به بعد، نسبت به مکتوب کردن اطلاعات و کتابت آن‌ها بی‌توجه بوده‌ایم و این غفلت برای ما و در همه ابعاد، جبران‌ناپذیر بوده است. لذا تا زمانی که شروع به این پژوهش کردم، نگاه پُرعمق و سیستماتیکی به فعالیت‌های گروه هنر ملی نشده بود.»
جعفری با اشاره به این‌ نکته که زمانی که این پژوهش را آغاز کرده، عباس جوانمرد و همسرش نصرت پرتوی در کانادا بودند و عملاً دیدار حضوری با آن‌ها برایش ممکن نبوده است، گفت: «تصمیم گرفتم کار جمع‌آوری اطلاعات را در دو حوزه به صورت کتابخانه‌ای و انجام مصاحبه با اعضای گروه هنر ملی دنبال کنم. در این زمینه به اکثر کتابخانه‌هایی که آرشیو مجلات و روزنامه‌های قبل از انقلاب در آن‌ها موجود بود، مراجعه کردم. زمان زیادی نزدیک دو الی سه سال به صورت مستمر به کتابخانه‌های مختلف می‌رفتم و ساعت‌های طولانی، دوره‌ها و مُجلّدهای مختلف را مطالعه می‌کردم تا بتوانم مطلبی درباره این گروه پیدا کنم.»
این استاد دانشگاه، بخش دیگر از کارش در این پژوهش را شناسایی افرادی دانست که در گروه هنر ملی عضو بودند، و آن را هم‌زمان با پژوهش کتابخانه‌ای که انجام داده است، دانست و گفت: «زمانی که من شروع به این تحقیق کردم، عده‌ای از هنرمندان عضو این گروه، فوت کرده بودند. برای این پیدا کردن اعضای گروه، زمان زیادی صرف کردم، چون هرکدام در یک گوشه‌ای از ایران و جهان بودند. به عنوان مثال، استاد عباس جوانمرد و همسرش نصرت پرتوی در کانادا بودند، محمود دولت‌آبادی در تهران به سر می‌برد، کامران نوزاد و همسرش آذر فخر در امریکا بودند و... بنابراین، زمان زیادی صرف شد تا به صورت حضوری و یا تلفنی سوال‌هایم را با آن‌ها در میان بگذارم و مصاحبه‌ها، یکی پس از دیگری انجام شد. البته مُجاب کردن افراد برای مصاحبه هم خود پروسه‌ای طولانی داشت، ولی خوشبختانه وقتی از نیّت کار مطلع می‌شدند، همکاری صمیمانه‌ای با من کردند و در همین جا از تمامی عزیزانی که در طی این سال‌ها پاسخگوی سؤال‌های من بودند، تشکر می‌کنم.»
جعفری، استاد عباس جوانمرد را آغازگر بخشی از جریان‌های نوین نمایش ایرانی خواند و با اشاره به ساعت‌ها گفت‌وگوی تلفنی خود با او و همسرش نصرت پرتوی، گفت: «بعد از مدتی تصمیم گرفتم سؤال‌هایم را مکتوب کنم و برای استاد جوانمرد بفرستم که حدود ۲۰۰ صفحه و بیش از ۸۰۰ سؤال طرح شد که با پست به کانادا برای ایشان فرستادم و وقتی هم به ایران آمدند، به صورت رودررو صحبت کردیم و سؤال‌های دیگرم را پرسیدم. هم‌زمان اعضای دیگر گروه هنر ملی را شناسایی و با آن‌ها گفت‌وگو کردم و سعی کردم تجربه‌های نظری و عملی این هنرمندان را در این پژوهش و در کتاب منتقل کنم.»
این نمایشنامه‌نویس و کارگردان با بیان این‌که به‌طور هم‌زمان، کار کتابخانه‌ای، یعنی خواندن و مطالعه نقدها و یادداشت‌ها و جمع‌آوری آن‌ها را توأمان با انجام گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های گروه انجام ‌داده است، گفت: «اگر غیر از این می‌بود، کفه‌ی دیگر این ترازو، یعنی رسیدن به چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌ها و تأثیر این گروه بر تئاتر معاصر ایران، نمی‌توانست آن سنگینی و وجاهت لازم را داشه باشد. وقتی ابعاد این پژوهش تا حدودی برایم شکل گرفت، از قبل مؤمن‌تر بر این مسأله شدم که موضوعِ پژوهشیِ مناسبی را دستمایه کار قرار داده‌ام. چرا؟ چون گروه هنر ملی بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به عنوان اولین گروه نمایشی، توانسته بود به صورت غیردولتی و غیرحکومتی، به احیای تئاتر در ایران بپردازد و از سال ۱۳۳۵، شکل رسمی به خود گرفته و اعلام موجودیت کند. این گروه با اجرای نمایش تک‌پرده‌ای «محلل»، نوشته و به کارگردانی استاد عباس جوانمرد، خود را به جامعه فرهنگی و هنری و نمایشی آن زمان معرفی می‌کند. لذا گروه هنر ملی توانسته با ایمان به کاری که داشته، یعنی معرفی فرهنگ و هنری که برآمده از آداب و رسوم و ارزش‌ها و اخلاق و اعتقادات مردم جامعه خود است، شروع به کار کند؛ پس این مسأله‌ی مهمی است که در آن فضای اختناق که حاکم بر جامعه بوده، یک گروه غیردولتی بتواند شکل بگیرد و بخشی از جریان تئاتر ایران را به درستی به مردم و مهم‌تر به دنیا برای اولین‌بار معرفی کند و سه دهه با صلابت به کارش ادامه دهد.»
جعفری به این موضوع اشاره کرد که «مسأله دیگری که باعث شد متوجه شوم، موضوع پژوهش‌ام را درست انتخاب کرده‌ام، این بود که گروه هنر ملی برای اولین‌بار تعدادی از جریان‌های نوین نمایشی را در ایران پایه‌گذاری کرده است» و ادامه داد: «گروه هنر ملی برای اولین‌بار در سال ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ شمسی)، نمایش «بلبل سرگشته» را به عنوان یک نمایش ایرانی در دنیا معرفی می‌کند و موفق می‌شود آن را در فستیوال بین‌المللی تئاتر ملل در تئاتر «سارا برنار» اجرا کند. این گروه در سال ۱۹۶۵ میلادی هم نمایش‌های «غروب در دیاری غریب»، «قصه ماه پنهان» (هر دو نوشته بهرام بیضایی) و «آلونک» (نوشته کوروس سلحشور) که هر سه را استاد جوانمرد کارگردانی کرده، برای بار دوم در همان فستیوال و در همان سالن اجرا می‌کند و فرنگی‌ها را بیش از پیش با شکلی دیگر از نمایش‌های ایرانی آشنا می‌کند. این دستاورد بزرگی برای تئاتر ایران است که به نام گروه هنر ملی در تاریخ ثبت شده است.»
کارگردان نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم؟» ادامه داد: «تازه بعد از این در نیمه دوم دهه ۴۰ است که گروه‌هایی مثل کارگاه نمایش، به کارگردانی آربی اوانسیان به فستیوال‌های مختلف دعوت می‌شوند.»
بعد از کودتا جریان‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به رکود و سکون و انجماد رسیده بودند و  گروه هنر ملی اولین جرقه تئاتر غیردولتی و غیرحکومتی پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را برای احیای تئاتر در ایران زد.
او یادآور شد: «در این پژوهش، اولین جرقه تئاتر غیردولتی و غیرحکومتی پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، راجع به احیای تئاتر در ایران، مورد کنکاش قرار گرفته است. از پس این جرقه، بارقه‌های امیدآور دیگری در آپارتمان شاهین سرکیسیان، بانی اصلی گروه (که پس از سه سال نام «گروه هنر ملی» را در سال ۱۳۳۵ برای خود انتخاب کرد) ظهور کرد. بعد از کودتا، جریان‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی به رکود و سکون و انجماد رسیده بودند. عده‌ای که جستجوگر و پرسشگر بودند، متوجه می‌شوند فردی به نام شاهین سرکیسیان در ایران است و او را پیدا می‌کنند و به آپارتمانش می‌روند و سه سال در همان آپارتمان، روی متون ترجمه‌شده فرنگی، کار و مطالعه می‌کنند. آن‌ها بعد از سه سال در بزنگاهی تصمیم می‌گیرند که رأی‌گیری کنند تا نمایش‌ ایرانی کار کنند یا نمایش فرنگی؟ در نهایت، افراد حاضر در آن آپارتمان، رأی به کار روی متون و نمایش‌های ایرانی می‌دهند و از آن‌جا پایه اولیه گروه هنر ملی شکل می‌گیرد.»
جعفری درباره یکی دیگر از ابعادی که در این پژوهش به آن پرداخته است، گفت: «سرآغاز شکل‌گیری اندیشه نمایش ملی ایران با نگارش نمایش تک‌پرده‌ای «محلل» به‌وسیله عباس جوانمرد و به کارگردانی خود او در باشگاه دانشگاه تهران بوده که از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
او آن‌چه در بررسی این پژوهش در نظر گرفته است را چنین شرح داد: «این پژوهش شامل چگونگی روند رو به رشد حرکت گروه هنر ملی در عرصه هنر نمایش است که بسیاری از جریان‌های هنری را آغاز کرده و فرصت به‌کارگیری آن را برای دیگر فعالان هنرهای نمایشی فراهم کرده است. این گروه، اولین‌بار بعد از کودتا، با اجرای سه نمایش تک‌پرده‌ای «محلل»، «مرده‌خورها» و «افعی طلایی» در سال ۱۳۳۶ با همکاری اداره‌ کل هنرهای زیبا و شرکت نفت، عازم مناطق نفت‌خیز می‌شود و باعث آشنایی مردم شهرستانی با هنر نمایش ایرانی می‌شود؛ این اتفاق مبارکی برای تئاتر ایران است، چراکه بعد از کودتا که چراغ هنر نمایش ایران رو به خاموشی و افول رفته بود، در سال ۱۳۳۶ به‌وسیله این گروه، یک‌بار دیگر روشن شده و جانی تازه به خود می‌گیرد.»
کارگردان نمایش «تماشاچی محکوم به اعدام» خاطرنشان کرد: «گروه هنر ملی در سال ۱۳۴۲ با اجرای نمایش «پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی استاد جوانمرد، با توفیقی که در جذب تماشاگران مشتاق به دیدن آثار نمایش ملی، در جشنواره نمایش‌های ایرانی که به مناسبت افتتاح تالار دولتی ۲۵ شهریور، راه‌اندازی شده بود، به دست ‌آورد، توانست اولین گروهی باشد که بعد از جشنواره به اجرای عمومی این برنامه بپردازد. اهمیت اجرای خلاقانه این نمایش، در موضوع آن و نگاه نقادانه‌ای است که نسبت به شرایط حاکمیت وقت دارد و کارگردانی آن نیز  مثال‌زدنی بوده است.»
عباس جوانمرد اولین نمایش تلویزیونی را با نام «شهر آفتاب، مهتاب» نوشته علی حاتمی ضبط می‌کند و این اولین تله تئاتری است که از تلویزیون ملی ایران پخش شده و موجب آشنایی مردم با هنر نما‌یش می‌شود.
جعفری، درباره تعداد دیگری از دستاوردهای گروه هنر ملی که برای اولین‌بار، به وسیله این گروه برای تئاتر ایران به ارمغان آمده است، گفت: «هم‌زمان با افتتاح تلویزیون ملی ایران در سال ۱۳۴۶، عباس جوانمرد اولین نمایش تلویزیونی را با نام «شهر آفتاب مهتاب» نوشته علی حاتمی ضبط می‌کند و این اولین تله‌‌تئاتری است که از تلویزیون ملی ایران پخش شده است و موجب آشنایی بیشتر مردم با هنر نمایش می‌شود. همچنین گروه هنر ملی برای گسترش دامنه کارهایش، ازجمله کارهای تجربی‌اش در سال۱۳۴۹، محل تمرین خود را در اداره برنامه‌های نمایش، تبدیل به سالنی به نام خانه نمایش گروه هنر ملی می‌کند که بعد از انقلاب، عبارت «هنر ملی» از آن حذف می‌شود. این اتفاقی بسیار مهم بوده که گروهی برای تجربه خود و یا ایجاد زمینه برای تجربه دیگر همکاران، محل تمرین خود را تبدیل به سالن نمایش می‌کند.»
او با بیان این‌که به‌وسیله گروه هنر ملی است که بها دادن به نمایش ایرانی هویت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: «نمایشنامه‌نویس ایرانی در آن زمان محدود بود، اما در سال ۱۳۳۹ با راه‌اندازی اجرای زنده نمایش‌های تلویزیونی در تلویزیون ایران که به همت و پشتکار استاد عباس جوانمرد، این مهم به وقوع پیوست و تا سال ۱۳۴۵، هم ادامه پیدا کرد، این جریان توانست نویسندگان علاقه‌مند به نوشتن آثار دراماتیک را شناسایی و پرورش دهد و از این طریق، نمایشنامه‌نویسان زبردستی به عرصه هنرهای نمایشیِ ایران معرفی شدند، ازجمله بهرام بیضایی، نصرت پرتوی، کوروس سلحشور، ناصر شاهین‌پر، اکبر رادی، بیژن مفید، پرویز صیاد، علی نصیریان و... تک‌ تک این نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان تاثیرگذار دهه‌های بعد شدند که هنوز تعدادی از آن‌ها با جدیّت کار خود را دنبال می‌کنند و این دستاورد بزرگی است که با ایجاد یک جریان و بسترسازی مناسب برای کشف و ظهور استعدادها، هم نویسنده و کارگردان و هم فعال نمایشی و هم مردم را به جریان نمایش، علاقه‌مند کرد. لذا برای اولین بار مردم از قاب تلویزیون با نمایش‌های ایرانی و ترجمه‌شده، آشنا ‌شدند.»
نویسنده کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۱۳۳۵-۱۳۵۷» گفت: «سال ۱۳۵۲ گروه هنر ملی برای اولین‌بار به عنوان تنها نماینده ایران در فستیوال تئاتر جهان سوم که در شهر شیراز و در جنب هشتمین جشن هنر شیراز برگزار شد، با نمایش‌های «غروب در دیار غریب» و «قصه ماه پنهان» شرکت می‌کند و بخشی دیگر از جریان نمایش ایران را به مخاطبان کشورهای آسیایی و اروپایی معرفی می‌کند.»
جعفری با ذکر برخی از فعالیت‌ها و اقدامات مفیدی که گروه هنر ملی در تاریخ تئاتر معاصر ایران از خود به یادگار گذاشته، اظهار داشت: «اما در این سال‌ها، متأسفانه خدمات وزین هنری و شایسته گروه هنر ملی به جریان تئاتر ایران، مورد غفلت قرار گرفته و به بوته فراموشی سپرده شده و این پژوهش می‌کوشد با معرفی و تجزیه و تحلیل تمامی فعالیت‌ها و اقدامات و خدماتی که این گروه داشته، آن دیده‌ نشدن را که طی این سال‌ها به طور عمد و غیرعمد بوده، جبران کند و در این صورت است که می‌توان از دستاوردهای گروه هنر ملی برای پیشرفت هنر نمایش ایران استفاده کرد.»
در گروه هنر ملی علاوه بر این‌که کار فرهنگی و هنری انجام می‌شد، انتقال نگاه سالم و منزّه و عقلانی و همچنین انتقاد از خود را نیز سرلوحه کار خود قرار می‌داد. در واقع، گروه از خود شروع می‌کند و با معنا بخشیدن به این که یک خانواده واحد است، گام آغازین را در این راه برمی‌دارد تا بتواند این نگاه را به جامعه هم منتقل کند. به عنوان مثال، بهزاد فراهانی و فهمیه رحیم‌نیا در همین گروه با همدیگر ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند.
این منتقد و پژوهشگر، در معرفی یکی دیگر از ابعاد این پژوهش، علاوه بر شناسایی و کشف و ثبت جریان‌های تأثیرگذار گروه هنر ملی بر هنر نمایش ایران، گفت: «علاوه بر آن‌چه که ذکر آن رفت، باید اضافه کرد که چطور یک گروه می‌تواند طی سه دهه فعالیت، با خلاقیت، پشتکار، قدرت و صلابت به کار خود ادامه دهد. در حفظ و ادامه این راه، نگاه منزّه و به دور از آلودگی استاد جوانمرد، به عنوان سرپرست و کارگردان گروه و دیگر اعضا و همکاران آن نسبت به پدیده هنر و کشف چیستی و چرایی آن و اینکه نقش هنر نمایش در روشنگری افکار عمومی جامعه چیست، بسیار مهم است که از لابه‌لای گفت‌وگوها و مطالب جمع‌آوری شده، می‌توان به تصویر درستی از این سؤال رسید. در گروه هنر ملی علاوه بر این‌که کار فرهنگی و هنری انجام می‌شد، انتقال نگاه سالم و منزّه و عقلانی و همچنین انتقاد از خود را نیز سرلوحه کار خود قرار می‌داد. در واقع، گروه از خود شروع می‌کند و با معنا بخشیدن به این که یک خانواده واحد است، گام آغازین را در این راه برمی‌دارد تا بتواند این نگاه را به جامعه هم منتقل کند. به عنوان مثال، بهزاد فراهانی و فهمیه رحیم‌نیا در همین گروه با همدیگر ازدواج می‌کنند و تشکیل خانواده می‌دهند. این مدل و نگاهی که استاد عباس جوانمرد در گروه دنبال می‌کند، نگاهی پاک و به دور از آلودگی به هنر است که می‌توان به عنوان یک الگو برای حفظ کردن یک گروه از آن استفاده کرد.»
جعفری با اشاره به خط‌مشی‌ اصلی گروه هنر ملی که منسجم نگه داشتن و ایجاد انگیزه برای کار و تولید کالای فرهنگی بین اعضای آن و در قالب هویت دادن به گروه است، گفت: «امروز تئاتر ما با این آسیب روبرو است که گروه‌ها فقط به معنای یک اسم و یک لوگو هویت دارند و نه بیشتر، و در طول ماه و سال نمی‌بینید که اعضای آن گروه کنار هم باشند؛ پس در بهترین شرایط، فقط اثری روی صحنه می‌آورند، اما از صلابت و صمیمیت برخوردار نیستند و این مسئله را مخاطب می‌فهمد. اما گروه هنر ملی با تبیین این خط‌مشی و اجرایی کردن آن که افراد باید در گروه فعالیت و کار کنند و در غم و شادی یکدیگر شریک باشند، نمایش‌هایی را روی صحنه آورد که با صلابت و قدرتی شعف‌برانگیز با مخاطب ارتباط برقرار می‌کرد و این رابطه دوطرفه بسیار منسجم و تنگاتنگ بود. به همین علت، بعد از گذشت چند دهه از اجرای این نمایش‌ها، خاطره درخشان تأثیر این آثار در ذهن مخاطبان آن، همچنان ثبت مانده است.»
کارگردان نمایش «اسب‌های پشت پنجره» با اشاره به لزوم بررسی و تجزیه و تحلیل فعالیت همه گروه‌ها و جریان‌های تئاتری ایران در دهه‌های گذشته، به نتایج مثبت این کار اشاره کرد و گفت: «اولاً با برداشتن این گام بزرگ به دایرة‌المعارفی برای شناسایی و استفاده کردن از تجربه‌های مفید و سازنده که به رشد جریان هنر نمایش در ایران می‌انجامد، دست پیدا خواهیم کرد و از سوی دیگر، با ثبت تاریخ تئاتر معاصر، جلوگیری از موازی‌کاری در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود و سوم این‌که دیگر شیفته‌وار مدعی این نخواهیم بود که آغازگر همه جریان‌هایی که از ذهن‌مان خطور می‌کند، ما هستیم. امیدوارم با ثبت و پژوهش این تجربه‌های نظری و عملی اساتید، هنرمندان و دست‌اندرکاران هنر نمایش، بتوانیم گام‌های بعدی و محکم‌تر را برای توسعه همه‌جانبه هنر نمایش در ایران برداریم.»
پژوهشی که ۱۲ سال زمان برد و بیش از ۲۵۰ ساعت برایش مصاحبه انجام شد.
جعفری درباره زمانی که برای انجام این پژوهش و نگارش آن صرف شده، گفت: «برای انجام این پژوهش، بیش از ۱۲ سال زمان گذاشتم و این یعنی بعد از آن که در سال ۱۳۸۶، توانستم در رشته کارگردانی نمایش، با نمره ۲۰ در مقطع کارشناسی ارشد از پایان‌نامه‌ام دفاع کنم و فارغ‌التحصیل شوم، همچنان کارم روی این پژوهش را تا سال ۹۵ ادامه دادم. در واقع، موضوع نظری پایان‌نامه کارشناسی ارشد من، همین پژوهش مذکور بود که بعد به طور گسترده‌تری آن را ادامه دادم.» 
نویسنده کتاب «گروه هنر ملی از آغاز تا پایان ۱۳۳۵-۱۳۵۷» با اشاره به برخی از موانع و مشکلاتی که در این پژوهش، پیش رو داشته است، ادامه داد: «یکی از موانع این بود که این پژوهش به صورت فردی انجام شد و باید برای به دست آوردن تک‌تک مصاحبه‌ها و یا پیدا کردن نقدها و یا عکس‌ها و بروشورها و... باید چراغ به دست می‌گرفتم و در تاریکی و در فضایی که پُر از هیچ بود، حرکت می‌کردم. بنابراین، رسیدن به نتیجه مطلوب که از جنس واقعی و نه تصنعی و ساختگی باشد و همچنین پیدا کردن این حجم از اطلاعات و اسناد، زمان‌بر بود که با پشتکار توانستم این کار را به نتیجه برسانم. اما اگر چنین پژوهش‌هایی به صورت گروهی دنبال شود و مرکز و پژوهشگاهی داشته باشیم که متمرکز روی تاریخ شفاهی تئاتر معاصر ایران و تحلیل همه‌جانبه آن کار کنند، می‌توان مدیریت زمان را در دستور کار قرار داد و در زمان کمتر، به خروجی قابل قبولی دست یافت. هزینه این پژوهش تماماً به عهده خود من بود و در این راه، هیچ نهاد و یا سازمان دولتی و خصوصی، کوچکترین حمایتی از آن نکرد.»
جعفری با اشاره به ثبت و ضبط بیش از ۲۵۰ ساعت مصاحبه گفت: «برای آگاه شدن از صحت و سقم مباحث و موارد گفته شده برای یک موضوع، با چند نفر از اعضای گروه و یا همکارانی که در آن برنامه حضور داشتند، صحبت کردم. یکی از آسیب‌‌هایی که پژوهشگر در این جنس از پژوهش با آن روبه‌رو است، این است که شیفته‌وار به سراغ آن موضوع می‌رود و برای دوری از این شیفتگی باید یک موضوع را از زوایای مختلف و با افراد مختلفی که در آن موضوع به طور مستقیم در ارتباط بوده‌اند،  آن را طرح کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.»
باید از آرشیو صداوسیما استفاده می‌کردم که فقط سه جلسه و به صورت بسیار محدود این اتفاق افتاد. ضرورت کار پژوهشی در سازمان عریض و طویل صداوسیما تعریف نشده است.
نویسنده کتاب «فرهنگ، تئاتر و فراغت» یادآور شد: «در این بیش از ۱۲ سال، چند نفر از اعضا و همکاران گروه هنر ملی فوت کردند و از میان ما رفتند. جای خالی عزیزان ازدست‌رفته (محمود استادمحمد، کوروس سلحشور، اسماعیل داورفر، خسرو شکیبایی، رضا کرم‌رضایی، حسین کسبیان، محمدرضا کلاه‌دوزان، جمشید لایق، محمد هدایت نوری، رکن‌الدین خسروی، جعفر والی، داود رشیدی، عزیزالله هنرآموز) را نمی‌توان به آسانی در عالم هنر نمایش پُر کرد، اما در این پژوهش، خوشبختانه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات و تجربه‌های عملی آن‌ها درباره برخی از وقایع طرح شده و مرتبط با گروه هنر ملی، عیناً انعکاس یافته، چراکه حضور مستقیم در آن واقعه داشته‌اند.»
جعفری ادامه داد: «تا هر چه زود، دیر نشده باید قدر هنرمندان و افراد نخبه‌ای که در میان ما هستند را دانست و از آن‌ها دلجویی کرد و آن‌ها را مورد تکریم قرار داد. باید شرایط مناسبی را برای آن‌ها فراهم کرد که تا زمانی که در قید حیات هستند، تجربه‌های نظری و عملی آن‌ها ثبت و ضبط شود. با انجام این کار مهم می‌توان به تولید اندیشه پویا در جامعه کمک کرد. این عزیزان، سرمایه‌های معنوی یک جامعه به حساب می‌آیند که برای ارزش و تأثیری که از خود بر جامعه می‌گذارند، قیمت مادی نمی‌توان تعیین کرد و متصور شد.»
این پژوهشگر و محقق یادآور شد: «برای کامل‌تر شدن این پژوهش باید از آرشیو صداوسیما استفاده می‌کردم که فقط سه جلسه و به صورت بسیار محدود این اتفاق افتاد. به دلیل این‌که متأسفانه ضرورت کار پژوهشی در سازمان عریض و طویل صداوسیما تعریف نشده، این همکاری با من صورت نگرفت. صداوسیما باید به عنوان سازمانی که متکی بر خواسته و اراده مردم است، بها دادن به امر پژوهش را در دستور کارش قرار بدهد که این اتفاق تا به حال کمتر افتاده است.»
جعفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به مشکلات جمع‌آوری اطلاعات برای انجام چنین پژوهشی گفت: «چون اطلاعات به صورت دیجیتال در اکثر حوزه‌ها، به خصوص در بخش پیایندها ثبت نشده است، محقق یا پژوهشگر باید به صورت سنتی برود و منابع را بگیرد و شروع کند به ورق زدن تک‌تک برگ‌های آن که این مسئله هم انرژی و زمان زیادی را هدر می‌دهد و هم اصل منبع و یا منابع را با تهدید مستهلک شدن روبه‌رو می‌کند. به عنوان یک آسیب این نقیصه باید هرچه زودتر برطرف شود و بسیار به جا و نیکو است که سرمایه‌گذاری لازم در این قسمت صورت بگیرد و این اسناد و مدارک و منابع به صورت دیجیتالی بایگانی و ثبت شوند و در اختیار محققان و پژوهشگران گذاشته شود. باید هرچه سریع‌تر و تا دیر نشده است به فکر احیا و احصای این گنجینه‌ها و آرشیوهای مختلفی که در اختیارمان است، باشیم، چون آرشیو در همه زمینه‌ها به مثابه گنجینه، حافظه‌ و شناسنامه یک ملت است که چراغ راه پژوهشگران و محققان برای روشن کردن زوایای پنهان و آشکار تاریخ در آینده و برای رسیدن به فردایی روشن است.»
نویسنده کتاب «پژوهشی در ترویج فرهنگ تئاتر» درباره نقش و تأثیر و بها دادن به امر پژوهش در جامعه گفت: «با پژوهش کردن، حال جامعه خوب می‌شود؛ چراکه بسیاری از گره‌های کور، بازمی‌شود و دُمل‌های چرکینی که مُلتهب شده‌اند، درمان پیدا می‌کنند و این به معنای قدر دانستن و ارزش دادن به جایگاه و حفظ کرامت انسان‌ها است که در تمامی جوامع پیشرفته، به این مهم بها داده می‌شود.»

سارا صادقیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» بیانیه اداره کل هنرهای نمایشی در رابطه با اتفاقات چهارشنبه هفدهم خرداد
... دیدن متن »

ایمان‌داریم که بذر خشم و خشونت در خاک سرزمین غیرت و شرف، فرجامی جز ناکامی کینه ورزان و همدلی مردم سربلند نخواهد داشت. ملتی که چهار دهه در امواج خونین انقلاب و جنگ، از جان خویش خاکریز  ساخته است و از ساحل صلح و دوستی یک قدم عقب ننشسته است، تسلیم شرارت آفرینی و کینه‌ی مغضوبین نخواهد شد. اکنون به تکلیف انسانی خویش، با دعوت اصحاب فرهنگ و هنر، هم مرهم مصائب مردم مظلوم و هم به غنیمت قامت بلند هنر، پرچم دار نفی خشونت و ترویج تروریسم خواهیم شد. در تاریخ درخشان این سرزمین، هرگز دیو و دد و اهریمن، مجال ظهور و ثبوت نداشته است و در این زمانه نیز جز نام و نشان مردم مسلمانی که در راه صلح، سالیان سال به قیمت خون و خانمان پایداری کرده‌اند باقی نخواهد ماند.
با آرزوی نزول رحمت الهی بر روح و روان شهدای این واقعه‌ی تلخ و صبر بازماندگان از جان افشانی و تدبیر بهنگام نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی قدردانی می‌نماییم


آرم تیوال با ترکیبی از پرچم سه رنگمان، بسیار زیباتر شده*
۱۸ خرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی پرسش برگزار می‌کند:
» کارگاه نمایش نامه نویسی دکتر نغمه ثمینی
... دیدن متن »

موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" در راستای برنامه‌های بلندمدت خود در جهت بهبود فضای هنر و نقد هنری در ایران در نظر دارد اقدام به برگزاری دوره‌ی نمایشنامه‌نویسی با حضور دکتر نغمه ثمینی کند. این دوره از جهت فرم و محتوا با دوره‌های برگزارشده دیگر در ایران متفاوت است. این کارگاه  در طی ۱۲ جلسه  و در قالب ۳ دوره ۴ جلسه‌ای برگزار می‌گردد. مخاطبین این کارگاه، کسانی هستند که دارای تجربه نویسندگی و کار در حیطه نمایشنامه‌نویسی و تاتر هستند. این مخاطبین به‌عنوان دانشجویان این دوره موظف به ارائه کار با متد موردنظر مدرس و در زمان مشخص‌شده می‌باشند. در این کارگاه دانشجویان طی ۴ جلسه با بنیان‌ها و اصول نظری و تکنیکی نمایشنامه‌نویسی آشنا خواهند شد و مدرس مؤلفه های موردنظر در راستای نگارش نمایشنامه‌ای استاندارد را به آنها آموزش خواهد داد. سپس در ۴ جلسه دوم که به‌صورت غیرحضوری خواهد بود متن‌های نوشته‌شده مخاطبین توسط مدرس مورد ارزیابی واقع‌شده و مشکلات احتمالی و نظرات او توسط مخاطبین درروند کار اعمال خواهد گردید. درنهایت و در دوره سوم دانشجویان اقدام به ارائه کارهای خود در کلاس خواهند نمود و نمایشنامه‌های به نگارش درآمده در طول دوره مورد ارزیابی نهایی واقع می‌گردند. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره باید تا تاریخ ۲۰ خردادماه ۱۳۹۶ رزومه کاری خود را برای بررسی به آدرس ایمیل موسسه "پرسش" porsesh.institute@gmail.com ارسال نمایند. موسسه پرسش با همکاری دکتر نغمه ثمینی از میان رزومه‌های ارسال‌شده اقدام به انتخاب تعداد محدودی دانشجو برای شرکت در این کارگاه خواهد نمود و نتیجه را تا تاریخ 1 تیرماه  ۱۳۹۶ به صورت عمومی اعلام می‌نماید. لازم به ذکر است که برخی از متقاضیانی که  به دلیل رزومه‌ی خود امکان شرکت در این کارگاه را به‌صورت هنرجو نمی‌یابند، می‌توانند به‌عنوان ناظر در جلسات شرکت کنند. ناظرین امکان انجام کار عملی و شرکت در برنامه‌های کارگاهی را ندارند ولی می‌توانند در تمام مدت کارگاه حضورداشته باشند و در جریان چگونگی پیشرفت دوره قرار گیرند.

نیلوفر ثانی ، محسن قربانی و مجتبی حیدری این را خواندند
پری سا این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید