همینک تیم پشتیبانی تیوال از طریق چت آنلاین و ایمیل در خدمت شماست و موقتا پاسخگویی تلفنی متوقف شده‌است. اطلاعات بیشتر
تیوال سینما | اخبار
S3 : 13:56:42
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
کمپانی بین‌المللی «صدای سکوت» با مدیریت اشکان خطیبی از ایران و بهنام فهیم‌نیا از استرالیا آغاز به کار کرد | عکس
صدای سکوت
» کمپانی بین‌المللی «صدای سکوت» با مدیریت اشکان خطیبی از ایران و بهنام فهیم‌نیا از استرالیا آغاز به کار کرد
... دیدن متن »

«صدای سکوت» شنیده می‌شود

کمپانی بین‌المللی «صدای سکوت» با مدیریت اشکان خطیبی از ایران و بهنام فهیم‌نیا از استرالیا آغاز به کار کرد.

هدف این کمپانى تولید و ارائه نمایش، موسیقى، فیلم و سایر آثار هنرى است که بر مفاهیم بنیادین انسانى و تعاملات فرهنگى تاکید و تمرکز دارد.

 کمپانی "Sound of Silence" هر ساله نمایشنامه‌های خلاقانه‌ای را در به روی صحنه می‌برد و کارگاه‌های کارگردانی و بازیگری تئاتر و سینما برگزار می‌کند.

از دیگر برنامه هاى این کمپانى برپایی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی با هدف تقویت روابط فرهنگی بین هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر در کشورهای مختلف به‌ویژه استرالیا و ایران است.

اشکان خطیبی, بازیگر و کارگردان مطرح عرصه‌ تئاتر و سینمای ایران, که حضوری جدی در عرصه‌ی موسیقی داشته و چهره‌ی شناخته‌ شده‌ای برای مخاطبانِ هنر محسوب می‌شود؛ یکی از مدیران اصلی این شرکت تولید و نشر است.

بهنام فهیم نیا، دیگر مدیرِ «صدای سکوت»، پروفسورای رفتار انسانی و علوم تصمیم‌گیری از دانشگاه سیدنی است که بازیگری، تدریس و تهیه‌ تئاتر را در کارنامه‌ خود دارد. او تولید چندین نمایشنامه‌ به زبانهاى انگلیسی و فارسی را تجربه کرده و در استرالیا و ایران رویدادها و جشنواره‌های قابل توجهی را مدیریت کرده است.  

مریم عباسی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جشنواره ملی آوای وسکه | عکس
» جشنواره ملی آوای وسکه
... دیدن متن »

موسسه وسکه با همکاری گروهی از هنرمندان در راستای بهبود فضای خانواده‌های ایرانی در مقابله با بیماری کرونا و به منظور بالا بردن روحیه هنرمندان و جوانان در زمان قرنطینه، جشنواره ملی آنلاین فرهنگی هنری را با شعار در خانه بمانیم آغاز کرد.

دبیر جشنواره ملی آنلاین فرهنگی هنری آوای وسکه افزود: این جشنواره در بخش‌های خوانندگی، گویندگی، دکلمه، نریشن، ترانه سرایی، شعر و دلنوشته برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از امروز تا پنجم فروردین‌ماه سال آینده از طریق واتس اپ به شماره ۰۹۳۳۶۶۷۴۲۹۸ ارسال‌ کنند.
میترا تقی‌نژاد افزود: داوران این جشنواره محمدرضا خردمند، حسن اسماعیل‌پور، نوید امینی، علی اکبر یاغی تبار، مهدی ایوبی، حسن علیشیری، شبنم حکیم هاشمی، علیرضا ایرانمهر، مجتبی کبیری، امیرحسین، رادوین امیری و حمید عبدلی هستند.
وی با اشاره به شرایط شرکت در این جشنواره گفت: آثار بخش صوتی (خوانندگی، دکلمه و نویسندگی) باید به صورت ویدئو از طریق گوشی موبایل با حداکثر زمان یک دقیقه در فضای خانه ضبط شده باشند.

دبیر جشنواره ملی آنلاین فرهنگی هنری آوای وسکه افزود: آثار ضبط شده در استودیو برای ارسال به بخش داوری پذیرفته نخواهند شد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی شهروندان این جشنواره می‌تواند باعث بهبود فضای خانواده‌های ایرانی برای مقابله با این بحران باشد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کرونا را جدی بگیریم | عکس
» کرونا را جدی بگیریم
... دیدن متن »

خانه سینما طی اطلاعیه ای اعلام کرد : امروز روز داوری در مورد توانائی و هوشمندی و دانش و انضباط و همدلی یک ملت زنده، در برابر هجوم مرگ و نیستی است، روز ثبت عملکرد اقشار مختلف از جمله سینماگران در صفحات مهم تاریخ این سرزمین، عبور از این بحران، بحرانی که سراسر سرزمین مان را در برگرفته و رسیدن  به بهار، میسر نیست جز هوشیاری و همدلی و همراهی تک تک مردم
خانه سینمای ایران به نمایندگی از کلیه اهالی سینما از ابتداء شروع بحران با رصد کردن وقایع و پیگیری لحظه به لحظه اوضاع سعی بر این داشت تا بتواند آنچه در توان دارد را در جهت حمایت از اعضا و اهالی سینما به کار ببندد..
راه اندازی ستاد بحران خانه سینما و رصد پروژه های در حال تولید و یا پیش از تولید؛ پس از گفتگو با مدیریت ستاد بحران کرونای کشور و شناسایی نیاز های واقعی و عاجل، هماهنگی هایی صورت گرفته که به مرور از طرف ستاد بحران خانه سینما اعلام خواهدشد.  
در اینجا بر خود لازم می دانیم سپاس و تشکر خود را از جناب آقای دکتر زالی رئیس ستاد بحران کرونا کشور در رابطه با ارسال نامه به سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد اعلام نماییم.
از بازیگران عزیز و چهره های مطرح سینما می خواهیم تا مثل همیشه نقش اجتماعی خود را فراموش نکنند، کمک به ستاد بحران کرونا کشور و پخش دستورالعمل های بهداشتی این ستاد کوچکترین کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.
برای چندمین بار از کلیه همکاران که در حال تولید پروژه های سینمایی یا تلویزیونی هستند می خواهیم که برای حفظ جان اعضا در سریع ترین شکل پروژه ها را بطور موقت تا پایان این شرایط تعطیل نمایند – بدیهی است هر گونه ضایعه ای که برای ادامه پروژه برای افراد گروه (که به خانواده هایشان  نیز منتقل خواهد شد)پیش میآید مسئولیت حقوقی آن برعهده تهیه کنندگان می باشد.
از همه اهالی سینما می خواهیم هر گونه پیشنهاد و یا ایده ای در رابطه با این شرایط بحرانی دارند با ستاد بحران خانه سینما در میان بگذارند..
قطعا آیندگان راجع به این روزهای ما قضاوت خواهند کرد، کاری کنیم که در این قضاوت تاریخی سربلند باشیم.

امیرمسعود فدائی، امیر مسعود و وحید هوبخت این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«سینما خر» فیلم افتتاحیه جشنواره جهانى بنگلور هند | عکس
» «سینما خر» فیلم افتتاحیه جشنواره جهانى بنگلور هند
... دیدن متن »

فیلم «سینما خر» در دوازدهمین جشنواره بنگلور هند به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درمی آید.
فیلم «سینما خر» به کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور در ادامه حضور جهانی خود، این بار بعد از بوسان کره جنوبى، در دوازدهمین دوره جشنواره بنگلور هند و در بخش مسابقه سینمای آسیا پذیرفته شده و قرار است به عنوان فیلم افتتاحیه هم در این رویداد جهانى به نمایش درآید. این جشنواره از ۲۶ فوریه تا ۴ مارچ (هفتم تا چهاردهم اسفند ماه) در کشور هند برگزار می‌شود و کارگردان با تهیه‌کننده فیلم، هفته آینده برای حضور در این فستیوال عازم هند خواهند شد.
«سینما خر» (مِشمِشه) پیش از این در جشنواره فیلم بوسان و در بخش «پنجره‌ای رو به آسیا» به نمایش درآمد که با استقبال چشمگیر مخاطبان کره‌ای و منتقدان روبرو شد و توانست کاندید دریافت جایزه بهترین فیلم شود. پخش‌کننده جهانی این فیلم موسسه بین‌المللى هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخى است.

امیرمسعود فدائی و مریم حسینی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«سلفی با دموکراسی» امروز در برلین روی پرده می‌رود | عکس
» «سلفی با دموکراسی» امروز در برلین روی پرده می‌رود
... دیدن متن »

فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی امروز یکشنبه ۴ اسفندماه برابر با ۲۳ فوریه ساعت ۱۳ در جشنواره فیلم برلین، روی پرده می‌رود.
به گزارش مشاور رسانه‌ای بیتافیلم، فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی فردا یکشنبه ۴ اسفندماه برابر با ۲۳ فوریه ساعت ۱۳ با حضور کارگردان در سالن Cinemaxx17 برلین برای نخستین بار اکران می‌شود.این فیلم که با حجم بالایی از جلوه‌های ویژه کامپیوتری تجربه جدیدی در خاورمیانه محسوب می‌شود، در بخش بازار جشنواره فیلم برلین حضور دارد. پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، سیما تیرانداز، امیرعباس گلاب، دنیا مدنی، نیما شاهرخ‌شاهی، مهدی صبایی، قاسم زارع و کورش تهامی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
«سلفی با دموکراسی» داستانی ماورائی دارد و روایت متفاوتی است از کسانی که در جنگ ایران و عراق حضور داشته‌اند و داستان آن تقریبا در ادامه داستان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» اتفاق می‌افتد.
عوامل فنی این پروژه عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: علی عطشانی، نویسنده: مسعود و امیرعلی احمدیان، تهیه‌کننده اجرایی: سید محمد احمدی، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، دستیار یک و برنامه‌ریز: امیر رونقی، مدیر تولید: سعید دلاوری، مشاور تهیه‌کننده: سید محمدتقی هاشمیان، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، سرپرست جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناظر فصیحی، مسئول جلوه‌های ویژه میدانی: حسن راستگو، صداگذار: سید محمود موسوی‌نژاد، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، مدیر امور بین‌الملل: امیدعلی چوگانی، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، مدیر تدارکات: علیرضا یارمحمدی، هماهنگی تولید: سامان صادقی‌مهر، مجری طرح: بیتا فیلم تهران، عکاس: مجید محبوبی‌راد، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی بیتا فیلم: مریم قربانی‌نیا، پخش جهانی: امریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز American Brightlight Film Productions 

امیرمسعود فدائی و امیر مسعود این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلم کوتاه «ساعت خواب» در فستیوال گاردن سیتی هند | عکس
» فیلم کوتاه «ساعت خواب» در فستیوال گاردن سیتی هند
... دیدن متن »

فیلم کوتاه «ساعت خواب» به‌کارگردانی مینا سادات‌حسینی در پنجمین حضور جهانی به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم GardenCity هند راه یافت.
«ساعت خواب» روایت‌گر زنی به نام رویاست. او با شرایطی مواجه می‌شود که همسر، دختر و شغلش را در حال از دست دادن می‌بیند...
جشنواره بین‌المللی فیلم GardenCity با پذیرفتن و نمایش جدیدترین طیف‌های فیلم‌های جسورانه، قدرتمند و معنادار از سراسر جهان، دنیای سینما را با هدف لمس و آموزش مخاطب، به شهر بنگلور در هند منتقل می‌کند. این جشنواره تمامی انواع و ژانرهای کمدی، وحشت، درام، علمی – تخیلی، انیمیشن و ... را در بر می‌گیرد و بیش از هرچیز به دنبال قصه‌گویی خلاقانه است.نخستین تجربه کارگردانی حسینی، پیش از این در فستیوال های Kalaburagi هند، International shorts استرالیا، First Friday Kansas city امریکا و Red dirt امریکا  پذیرفته شده است.نویسنده فیلمنامه «ساعت خواب» بهمن عبداللهی، مدیر تصویربرداری علی محرابی، صدابردار میثم حسنلو، تدوین و صداگذاری محمود نجفی، مدیر تولید احمد مرادی، طراح صحنه و لباس الهه ذکایی، تهیه کننده مینا سادات حسینی و انجمن سینمای جوانان - دفتر تهران بوده و سولماز قاسمی، آرمان عزیزی، نیک‌ناز ظفرنیا، آیدا ابراهیم‌زاده و ... بازیگران آن هستند. چهارمین دوره این جشنواره 24 فوریه 2020 آغاز به‌کار می‌کند.

امیرمسعود فدائی و امیر مسعود این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رونمایی از فیلم «پیشی میشی» برای کودکان کار | عکس
» رونمایی از فیلم «پیشی میشی» برای کودکان کار
... دیدن متن »

احمد احمدی تهیه کننده فیلم سینمایی  «پیشی میشی» تنها گزینه کودک اکران نوروز ۹۹، اعلام کرد: با توجه به فضای شاد و کمدی فیلم تصمیم گرفتیم در این روزهای تلخ دل کودکان کار را شاد کنیم و  اولین نمایش پیشی میشی برای دل این کودکان  خواهد بود.
احمدی در ادامه افزود: مواد تبلیغاتی  «پیشی میشی» آماده است اما با احترام به تصمیم و نظر شورای صنفی پس از مشخص شدن نهایی فیلم های نوروزی برای انتشار آن اقدام خواهیم کرد.«پیشی میشی» ساخته حسین قناعت یک کمدی شاد برای کودکان و نوجوانان و خانواده است که فیلمبرداری آن در تهران انجام شده است. رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، ساعد هدایتی، محمد شیری،سپهر سهرابی،مهدی حدادی و با حضور نفیسه روشن، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر،عباس محبوب از بازیگران «پیشی میشی» هستند.طاها و ماهان عابدی دو بازیگر کودک فیلم هستند.با توجه به فیلم های قبلی احمداحمدی تهیه کننده «ردکارپت» (رضا عطاران) و «لازانیا» (حسین قناعت) پیش بینی می‌شود «پیشی میشی» از فیلم های موفق امسال باشد.پخش فیلم بر عهده رسانه فیلمسازان مولود به مدیریت "حبیب اسماعیلی" است

امیرمسعود فدائی، امیر مسعود و مریم حسینی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بنیاد سینمایی فارابی زندگی‌نامه «آلفرد هیچکاک» را منتشر کرد | عکس
» بنیاد سینمایی فارابی زندگی‌نامه «آلفرد هیچکاک» را منتشر کرد
... دیدن متن »

کتاب «نیمه‌ تاریک نابغه»، زندگی‌نامه «آلفرد هیچکاک» کارگردان شهیر تاریخ سینمای جهان توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «نیمه‌ تاریک نابغه» (زندگی‌نامه‌ آلفرد هیچکاک) نوشته «دونالد اسپوتو» و ترجمه «محسن امیری» است که چاپ اول آن شامل شانزده فصل و در ۸۰۸ صفحه با قیمت ۷۵ هزارتومان توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شده است.
بر اساس این خبر، کتاب نیمه‌ تاریک نابغه (زندگی‌نامه‌ آلفرد هیچکاک) ترجمه‌ فارسی کتاب The Dark Side of Genius (The Life of Alfred Hitchcock) است که در آن با نگرشی خاص به زندگی و شخصیت آلفرد هیچکاک پرداخته شده است. این کتاب جوایز متعددی را به دست آورده است. نیویورک تایمز مطالعه‌ این کتاب را برای اهالی سینما و علاقه‌مندان به هنر هفتم، واجب دانسته و ورایتی آن را شگفت‌انگیز عنوان کرده است.

امیرمسعود فدائی، آقامیلاد طیبی و زهرا محمدی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران انتخاب شدند | عکس
» اعضای هیات مدیره انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران انتخاب شدند
... دیدن متن »

مجمع عمومی انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران روز سه‌شنبه 29 بهمن ماه 98 با حضور محمود کلاته نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل سالن سیف‌الله داد خانه سینما و با دستور جلسه زیر برگزار شد:
۱- تصویب اساسنامه
٢- انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس
در این مجمع پس از تصویب کلیات اساسنامه و اعمال تغییرات پیشنهادی برخی موارد و بندهای آن، انحلال کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران به تصویب رسید و اعلام شد و در ادامه انجمن صنفی تبلیغات سینمای ایران تاسیس و با برگزاری انتخابات، هیات مدیره، بازرس و اعضای علی‌البدل مشخص شدند.
از مجموع ۶۸ رای ریخته شده به صندوق، میثم میرزائی بیشترین رای را کسب کرد و اعضای هیات مدیره انجمن به شرح زیر انتخاب و معرفی شدند:
١- میثم میرزائی   ۶۴ رای
٢- محمد روح‌الامین  ۴۳ رای
٣- میثم معراجی  ۳۷ رای
٤- مسعود رفیع‌زاده  ۳۶ رای
٥- منصوره بسمل  ۲۹ رای
اعضای علی‌البدل هیات مدیره:
١- حسین جمشیدی گوهری ۲۶ رای
٢- علی زادمهر  ۱۵ رای
بازرس اصلی:
نیما واعظی   ۴۷ رای
بازرس علی‌البدل:
نگین موسوی  ۱۳ رای
هیات رییسه مجمع عمومی عبارت بودند از:
رییس: فرامرز روشنایی
نایب رییس: نیما واعظی
منشی: کتایون کارگشا
ناظر اول: محمدحسین هوشمندی
ناظر دوم: فرشاد شهلایی
در پایان این جلسه از مسعود نجفی رییس سابق کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران تجلیل و قدردانی شد.

امیرمسعود فدائی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آخرین شماره چاپی ماهنامه «فیلم نگار» منتشر شد | عکس
» آخرین شماره چاپی ماهنامه «فیلم نگار» منتشر شد
... دیدن متن »

شماره ۲۰۰ ماهنامه «فیلم نگار» به عنوان آخرین شماره چاپی این ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این آخرین شماره مکتوب و مجلد این ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی به شمار می‌رود.
بر اساس این خبر، ماهنامه «فیلم نگار» از شماره ۲۰۱ (نیمه اسفند ۹٨) در قالب نسخه دیجیتال و از طریق سایت www.filmnegar.ir در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.
در بخش سینمای ایران این شماره، در بخش کشمکش، فیلمنامه «قصر شیرین» به همراه دو نگاه به این فیلمنامه و نیز تحلیل‌هایی بر فیلمنامه‌ فیلم‌های «قسم»، «سرکوب»، «کار کثیف»، «دوباره زندگی»، «زهر مار» و «کارت پرواز» منتشر شده است.
همچنین در بخش ایجاز، می‌توانید نگاهی به فیلمنامه فیلم‌های کوتاه اکران، خوابگردها، بدو رستم بدو و داستان کوتاه رضایت، گفت‌وگوی جمعی درباره فیلم‌های کوتاه بهاره اکران را بخوانید.
پرونده آخرین شماره ماهنامه «فیلم نگار» که به صورت چاپی منتشر شده، به سینمای حماسی اختصاص دارد و یادداشت‌ها و تحلیل‌های ویژه‌ای در این زمینه به همراه یک گفت‌وگوی جمعی به چاپ رسیده است.
بخش سیناپس سینمای جهان در این شماره به فیلمنامه فیلم‌هایی چون «علاالدین»، «ایالت اشغال‌شده»، «ققنوس سیاه»، «داگ‌من» و... پرداخته شده است و بخش یک فیلم یک فیلمنامه‌نویس، به هونگ سانگ سو برای فیلم «علف» اختصاص دارد. در بخش کشمکش سینمای جهان این شماره نیز فیلم «داگ‌من» با محوریت تعلق و طردشدگی مورد بررسی قرار گرفته است.
گفت‌وگو با هونگ سانگ سو درباره علف و متیو کارونه درباره داگ‌من، گفت‌وگوهای بخش از زبان فیلمنامه‌نویس این شماره «فیلم نگار» را تشکیل می‌دهد.
رازهای پنهان فیلمنامه موضوع این شماره کارگاه فیلمنامه «فیلم نگار» است و در بخش بن‌مایه به اقتباس ادبی و مقایسه تطبیقی برکینگ بد و هیولا پرداخته شده است.
پرونده شماره ۲۰۰ فیلم نگار به گفت‌وگو با مدیرمسوول و سردبیران و دبیران ادوار مختلف این ماهنامه تخصصی و گزارش‌هایی درباره اثرگذاری این ماهنامه بر جریان فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران به همراه فهرست‌نویسی و نظرسنجی و ... اختصاص دارد.
در شماره ۲۰۰ فیلم نگار همچنین فیلمنامه کامل سانست‌بولوار و اصلا می‌تونی منو ببخشی؟ به همراه مطالب تحلیلی و یک گفت‌وگو چاپ شده است

امیرمسعود فدائی و رایِ باز این را خواندند
زهرا محمدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کانون کارگردانان سینمای ایران شب محمد علی نجفی را برگزار می کند | عکس
شب خالق سربداران
» کانون کارگردانان سینمای ایران شب محمد علی نجفی را برگزار می کند
... دیدن متن »

در ادامه شب های یک کارگردان، کانون کارگردانان سینمای ایران شب محمد علی نجفی را برگزار می کند. این برنامه که قرار بود در دی ماه گذشته برگزار شود، با احترام به جانباختگان هواپیمای اکراینی، به تعویق افتاده بود. این شب که به تجلیل از این کارگردان با سابقه اختصاص دارد، همراه با نمایش نسخه بازسازی شده فیلم گزارش یک قتل،  یکشنبه ۴ اسفند ماه ۹۸ ساعت ۱۷ در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی، برگزار می شود.
محمدعلی نجفی سال ۱۳۲۴ در اصفهان به دنیا آمد. وی در دارالفنون تهران دیپلم خود را اخذ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی است. او فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش سربداران در حسینیه ارشاد شروع و در  سال ۱۳۵۶ موسسه آیت فیلم را با همکاری انجمن اسلامی مهندسین تاسیس می کند. نخستین فعالیت هنری سینمایی‌ نجفی کارگردانی فیلم جنگ اطهر است. وی این فیلم را در سال ۱۳۵۸ می سازد. از دیگر آثار می توان به سریال سربداران، گزارش یک قتل، پرستار شب، زمین آسمانی، عشق طاهر، زاگرس و پرسه در شهر لاجوردی نام برد. این شب با همکاری بنیاد سینمایی فارابی و فیلمخانه ملی ایران و صندوق اعتباری هنر برگزار می شود و پوستر برنامه را بهزاد خورشیدی طراحی و اجرا نموده است.

امیرمسعود فدائی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تدوین فیلم کوتاه «طلسم» به کارگردانی بهروز نشان و تهیه‌کنندگی کتایون کیخسروی به پایان رسید. | عکس
» تدوین فیلم کوتاه «طلسم» به کارگردانی بهروز نشان و تهیه‌کنندگی کتایون کیخسروی به پایان رسید.
... دیدن متن »

تدیون فیلم کوتاه «طلسم» به نویسندگی و کارگردانی بهروز نشان و تهیه‌کنندگی کتایون کیخسروی که اواخر پاییز در آبادان فیلمبرداری شده بود، به پایان رسید
«طلسم» روایتگر داستان مردی است که با اسبش ارتباط عاطفی برقرار می‌کند.
عوامل سازنده این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: بهروز نشان، تدوین و فیلمبرداری: آرش خزایی، دستیار کارگردان و عکاس: سامان علی نژادیان، دستیار فیلمبردار: میلاد جعفری، طراح صحنه، لباس و گریم: مهرداد صیادی سامانی، مدیر تولید و پشتیبانی: یاسمین قدیری، آهنگساز: مهران رضایی، صدابردار: بهشاد مطیعی، دستیار صدابردار: شایان مصلی‌نژاد، صداگذاری: بهروز شهامت، تهیه کننده: کتایون کیخسروی، بازیگران: پیام امیرعبدالهیان و وفا رشیدی.

 

 

امیرمسعود فدائی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با همکاری موسسه هنروتجربه و سفارت ایتالیا هفته فیلم ایتالیا برگزار می‌شود | عکس
» با همکاری موسسه هنروتجربه و سفارت ایتالیا هفته فیلم ایتالیا برگزار می‌شود
... دیدن متن »

هفته فیلم ایتالیا به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت ایتالیا در ایران در شهرهای تهران، کیش و شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی هنر و تجربه، در ادامه برگزاری هفته‌های فیلم کشورهای مختلف توسط موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان، هفته فیلم ایتالیا با عنوان «دریچه‌ای به سوی سینمای ایتالیا» به همت این موسسه و سفارت ایتالیا در ایران برگزار می‌شود.
این هفته فیلم از تاریخ یکم تا هفتم اسفند ۹۸ مصادف با ۲۰ تا ۲۶ فوریه ۲۰۲۰ برگزار می‌شود و در این رویداد هفت فیلم ایتالیایی در خانه هنرمندان تهران و هم زمان در پردیس گلستان شیراز و سینما لبخند کیش به نمایش درمی‌آید. طراحی پوستر هفته فیلم ایتالیا را بهزاد خورشیدی برعهده داشته‌است.
مهمانان ویژه این رویداد فرهنگی وینچنـزو مـاررا فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده ایتالیایی و ســرجیو توفتی عضو کمیته علمــی بایگانـی تبلیغـات رادیویـی ملـی تلویزیون و  مدیر سابق موزه ملی سینما هستند.
فیلم‌های «لازاروی خـوشـحـال» به کارگردانی آلـیـس رورواچر محصول ۲۰۱۸، «جایـی که سایه‌ها فرو می‌افتند» به کارگردانی والـنـتـیـنـا پـدیـچـیـنـی محصول ۲۰۱۷، «تعادل» به کارگردانی ویـنـچـنـزو مـاررا محصول ۲۰۱۷،  «شـجـاع: یک قـهـرمـان تـنـهـا» به کارگردانی جـیـانـی آمـلـیـو محصول۲۰۱۳ ، «مارتـیـن ایـدن» به کارگردانی پـیـتـرو مـارچـلـو محصول ۲۰۱۹، «مادرم» به کارگردانی نـانـی مـورتـی محصول ۲۰۱۵ و مستند «جاده نفت» به کارگردانی بـرنـاردو بـرتـولـوچـی از جمله آثاری هستند که در هفته فیلم ایتالیا در ایران نمایش داده می‌شوند.
هفته فیلم ایتالیا با عنوان «دریچه‌ای به‌ سوی سینمای ایتالیا» پنجشنبه یکم اسفند ساعت ۱۷:۳۰ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود. در این برنامه ضمن نمایش فیلم «تعادل»، کارگاه فـیـلـم‌سـازی «تـولـیـد مـشـتـرک فـیـلـم و سـیـنـمـای هـنـری مـعـاصـر ایران و ایتالیا» برگزار می‌شود. این کارگاه به ترتیب در روزهای سه‌شنبه ششم اسفند و چهارشنبه هفتم اسفند در کیش و شیراز هم برگزار می‌شود.

امیرمسعود فدائی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش و بررسی سه‌گانه‌ی مستند
» نمایش و بررسی سه‌گانه‌ی مستند "زندگی" (QATSI) در فصل چهارم شنبه های سینما و فرهنگ
... دیدن متن »

“شنبه‌های سینما و فرهنگ” قصد دارد در ادامه‌ی مسیر خود، در فصل چهارم، با نگاهی ژرف به فیلم‌ها از دریچه‌های مختلف نظری و با بهره‌گیری از دانشِ اندیشمندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف، از هنر سینما برای ارتقاء فرهنگ جامعه بهره ببرد و همزمان با آن، تجربه‌ی ناب تماشای جمعی و تحلیل فیلم را نیز برای مخاطبانش فراهم آورد. این خواست بزرگ میسر نمی‌شود مگر با قدم نهادن در مسیر آن، با داشتن پشتوانه‌ی غنیِ همراهی و همدلی دوستداران سینما و فرهنگ.
موسسه انسان‌شناسی و فرهنگ، پس از تجربه‌ی چندین ساله‌ی برگزاری نشست‌های “یکشنبه‌های انسان‌شناسی و فرهنگ” و سه فصل پیشین “شنبه‌های سینما و فرهنگ”، فصل چهارم این جلسات را با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، سینما نوستالژیا و پلک تهران در زمستان ۱۳۹۸ با حمایت دکتر (بولد)ناصر فکوهی و به دبیری (بولد)پویا عاقلی زاده به صورت جلسات هفتگی آغاز می‌کند. مطابق روال گذشته، “شنبه‌های سینما و فرهنگ” با هدف ارتقای نظری نگاه به سینما، هر شنبه ساعت ۱۷ در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، ابتدا به پخش فیلم‌های منتخب خود می‌پردازد و پس از آن با حضور اندیشمندان و هنرمندان عرصه‌های مختلف نظری از جمله اجتماعی، تاریخی، سینمایی، نمادشناسی، زبان‌شناسی، روانشناسی و … به تحلیل فیلم پخش‌شده خواهد پرداخت تا به تجربه‌ی تماشای فیلم، اندیشه و شناخت در صورتِ اجتماعی‌اش را نیز بیفزاید. (سخنرانها همه ش بولد) دکتر ناصر فکوهی، استاد محمدرضا اصلانی، دکتر احمد الستی، استاد نادر مشایخی، مهندس محمدرضا حائری و پویا عاقلی زاده از جمله سخنرانان همراه این فصل “شنبه‌های سینما و فرهنگ” هستند.
آغاز نشست‌های فصل چهارم “شنبه‌های سینما و فرهنگ” با نمایش و بررسی سه گانه‌ی مستند (بولد)“زندگی” (QATSI) ساخته‌ی (بولد)گادفری رجیو و با موسیقی (بولد)فیلیپ گلس، ۱۰ اسفند ۹۸ ساعت ۱۷ در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران خواهد بود. علاقمندان می‌توانند از طریق وب سایت www.tiwall.com  بلیت حضور در جلسه را تهیه نمایند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم خورشید i
شریف ، آبرومند و ماندگار در سینما | عکس
نگاهی به فیلم سینمایی خورشید ساخته مجید مجیدی
» شریف ، آبرومند و ماندگار در سینما
... دیدن متن »

دهمین ساخته مجید مجیدی روایتگر داستان علی ، یک نوجوان کار است که در یک اوراقی لاستیک کار می‌کند و مادرش هم به خاطر مشکلات روانی در بیمارستان بستری شده است. او که وضع مالی چندان خوبی ندارد توسط یکی از خلافکاران مشهور محل از وجود یک گنج در زیرزمین مدرسه ای آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با دوستان خود در یک ماجراجویی تازه به سراغ این گنج برود.
مجیدی بعد از چند تجربه ناموفق در دو فیلم اخیرش ان سوی ابرها و محمد رسول الله مجددا به سراغ سوژه ای رفته که از بازگشت او به سینمای مورد علاقه اش خبر می دهد. مساله نوجوانانف کار، سختی و مرارت و تلاش برای رسیدن به هدف، سوژه ای که او در پرداخت و ساختش تبحر دارد و این را کارنامه پربارش در این زمینه می گوید. 
خرده پیرنگ و داستانک های زیادی نیز در کنار تم اصلی فیلم قرار دارند که همگی در روایت موفق بوده و به خوبی حلقه اتصالی را برای پیوستن به قصه اصلی فراهم ساخته اند و در این مسیر تا حد زیادی کمک حال تم اصلی بوده اند. ضمن اینکه هر یک از این خرد پیرنگها خود به تنهایی می توانست سوژه و دستمایه یک فیلم قرار گیرد و البته آن چه که در همه داستانها حائز اهمیت است غلبه فضای احساسات گرایانه بر فضای واقع گرایانه است و همین فضای واقع گرایانه با بی رحمی هر چه تمامتر همه تلخی های خود را به روح و روان مخاطب تحمیل می کند. ویژگی مثبت و اثر گذار دیگر داستان خورشید، بلوغ فکری و جسمی قهرمانان داستان است. این بلوغ البته می تواند همراه با پایان خوش نباشد. مثل نوجوانی که مجبور می شود برای حفظ زندگی پدرش مقاومت را کنار بگذارد و شاگرد کامیون شده تا هزینه های مواد مخدر پدرش تامین شود یا دوست افغان از گروه چهار نفره علی که با وجود معرفی برای آزمون استعدادهای درخشان ترجیح می دهد به دلیل تصمیم خانواده اش مبنی بر بازگشت به افغانستان، آنان را همراهی کند تا خود علی که در مسیر یافتن گنج بسیار مرارت و سختی می شکد و مشکلات زندگی شخصی و خانوادگی خودش را نیز دارد و در نهایت به یک بلوغ فکری و روحی می رسد و تصمیم می گیرد زندگی را با همه پستی و بلندی هایش از نو آغاز کند.ساختار خورشید نیز ساختار متفاوت تری نسبت به کارهای پیشین مجیدی است. دیگر خبری از ان نماهای لانگ شات و قاب عکسی نیست و اکثر نماها  به شکل بسته یا مدیوم به تصویر کشیده شده اند. که اتفاقا تاثیر گذاری بیشتری نسبت به جنس و حال و هوای داستان دارند. در ساختار خورشید با انواع نمادها و نشانه های مختلف مواجهیم که می تواند به فهم بهتر فیلم کمک کند. ضمن اینکه بازی های بسیار درخشانی را از بازیگران حرفه ای و نابازیگران نوجوان فیلم شاهد هستیم که یکبار دیگر بر توانایی مجیدی در خصوص قدرت بازی گرفتن از هر نوع بازیگری صحه می گذارد. 
مشکل فیلم البته در نیمه دوم آن رخ می دهد جایی که تلاش علی و دوستانش برای حفر تونل تا حدی به حاشیه می رود و داستانکها بر قصه اصلی غلبه می کنند و ریتم و ضرباهنگ مناسبی که از ابتدای قصه و فیلم وجود داشت به حاشیه می رود و تکرار و ملال و یکنواختی بر روند اثر غلبه می کند که به نظر می رسد نیمه دوم نیاز به تدوین مجدد و کاستن حداقل ده دقیقه از زمان فیلم دارد.
در مجموع اما خورشید یکی از فیلم های شریف سینمای ایران و اثری درخشان در کارنامه مجیدی است. فیلمسازی که به بلوغ و پختگی کامل رسیده و مسیری را که در ده سال اخیر پیموده بود و مسیر مناسب و دلچسبی نبود اصلاح کرده و به جاده اصلی فیلمسازی مطلوب خویش بازگشته است. و از الان باید امیدوار بود که فیلم بعدیش نیز در همین حال و هوا باشد و این کارگردان خوب سینمای ایران دیگر به فکر فیلم هندی ساختن! و رفتن به مسیر پست پروداکشن! نیفتد. 
علی دهباشی

امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را خواندند
امیر مسعود و مهدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم سینما شهر قصه i
ادای دین مطلوب به سینمای ایران | عکس
نگاهی به فیلم سینمایی سینما شهر قصه ساخته کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری
» ادای دین مطلوب به سینمای ایران
... دیدن متن »

سینما شهر قصه پنجمین ساخته کیوان علیمحمدی است که اینبار علی اکبر حیدری را جایگزین همکار دیرینش امید بنکدار کرده است.  سینما شهر قصه روایتش را چند سال قبل از انقلاب شروع می‌کند. زمانی که سر در سینماها را به آتش می‌کشیدند و شعار مرگ بر سینما سر می‌دادند. زمانی که سینما، هنری قبیح و مترادف  با فساد در نظر گرفته می‌شد. در این میان، داوود که تکنسین آپارت سینما و  عاشق سینما است دلباخته الهه دختر حاج ابراهیم می شود. و البته حاج ابراهیم هم جزو متدینینی است که مخالف سرسخت سینماست و آن را حرام می داند. قصه عاشقانه داود و الهه با عشق به سینما، تفاوتهای فرهنگی خانواده ها  و تغییر روزگار در یک دوره تقریبا سی ساله به پیش می رود.
سینما پارادیزوی ایرانی شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان ان را برای فیلم سینما شهر قصه به کار برد. با این تفاوت که در سینما پارادیزوی تورناتوره عشق یک کودک به سینما روایت می شد اما در سینما شهر قصه دو روایت موازی را شاهد هستیم. یکی مرور تاریخ سینمای ایران از گذشته تا حال با همه فراز و فرودهایی که داشت و دارد و دیگری مرور بخشی از مهمترین ادوار تاریخ معاصر سیاسی ایران از اواخر دهه پنجاه تا پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و غیره.
در هر دو داستان موازی نویسندگان فیلمنامه تاکید احترام آمیزی بر نقش تاثیر گذار سینمای ایران در ادوار مختلف زندگی ایرانیان داشته اند و قصه خود را با مایه های کمرنگ و البته جذاب طنز در هم آمیخته اند. در واقع بنظر می رسد هدف نویسندگان فیلمنامه سینما شهر قصه تاثیر سینمای ایران در ادوار مختلف بر ارکان زندگی یکایک ما ایرانیان و حتی تاثیر مثبت بر رخدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. تاثیری که با مرور و سیر تحول جامعه و شخصیتهای داستان همراه است . گویی سینما به شکلی عضو جدایی ناپذیر زندگی است و به شدت با تار و پور زندگی همه در آمیخته شده است و البته در کنار همه این مسائل ادای دین نویسندگان فیلمنامه به فیلمهای تاثیر گذار و فیلمسازان موثر همه ادوار سینمای ایران را نیز شاهد هستیم طیف متنوعی از فیلمهای عامه پسند تا جشنواره ای تا فرهنگی و مخاطب خاص و غیره و این ادای دین و آمیختگی سینما در زندگی را تا جایی پیش برده اند که در نهایت از یک پدر آپارتچی و تکنسین آپارات به پسری فیلمساز می رسیم و همینجاست که تاکید می کنم سینما شهر قصه یک سینما پاردیزوی ایرانی است.
ساختار نیز جالب توجه و قابل تامل است و صحنه های جذاب در فیلم کم ندارد که با بازی خوب و سنجیده بازیگران از حامد کمیلی تا آناهیتا درگاهی و از علی اوجی تا فرخ نعمتی به ویژه بابک کریمی به طیف متنوعی از بازی ها می رسیم که همگی در جهت پیشبرد داستان و دلپذیر بوده اند. در این میان نباید از طراحی صحنه و لباس هوشمندانه و حتی دیالوگهایی منطبق با سیر تاریخی زمانه غافل شد که به بهتر شدن فیلم کمک کرده اند. همچنین اشاراتی به جنگ تحمیلی و تلاش برای تعمیر آپارات یک سینمای نیمه ویران در نزدیکی خط مقدم برای پخش فیلم جهت روحیه دادن به رزمندگان تا مراسم ختم پدر داود که در طبقه بالای منزل جمعی به عزاداری برای مرحوم مشغولند و در زیرزمین همان منزل و در همان زمان جمع دیگری به تماشای یک فیلم هندی محبوب پدر مرحوم داود نشسته اند تا مواجه داود با اعضای کمیته و رفتنش به جبهه و تلاشش برای نزدیک شدن به قهرمانان فیلمفارسی در زندگی همه و همه از بخشهای جذاب و دیدنی سینما شهر قصه اند که در این بین کولاژ صحیحی از نمایش فیلمهای سینمایی ادوار مختلف سینمای ایران همسو با داستان اصلی آن را دیدنی تر ساخته است.
در مجموع معتقدم سینما شهر قصه فیلمی از چند عاشق سینماست که به عشق فیلمهای سینمای ایران تقدیم و برای آنها ساخته شده است همه آنهایی که سینما در زندگیشان رسوخ کرده و با همه پستی و بلندی و فراز و نشیب و خوبی و بدی های سینمای ایران همچنان دوستش دارند و عاشقانه در کنارش هستند.
مجتبی محمودی شرق

امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را خواندند
مهدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم پوست i
ناتوان در تعریف یک افسانه عامیانه | عکس
نگاهی به فیلم سینمایی پوست ساخته بهمن و بهرام ارک
» ناتوان در تعریف یک افسانه عامیانه
... دیدن متن »

فیلم ترکیبی از چند ژانر است: وحشت، عاشقانه، آیینی و اسطوره ای و اتفاقا در سینمای ایران کمتر فیلمی در ژانر وحشت و آیینی و اسطوره ای ساخته شده است واین خود مایه تاسف عمیق است که با همه افسانه های محلی و باورهای قومی، در سینما به جز چند مورد انگشت شمار فیلمی در این مایه ها دیده نشده است و البته این بزرگترین اشکال فیلم است: عدم توانایی در برقراری ارتباط میان موضوعات مختلف و ساخت یک مولتی ژانر.
موضوع فیلم حول محورهای عشق، جادو و خرافه پرستی می گردد و برگرفته از افسانه های قدیمی آذربایجان است. برادران ارک برای باورپذیرتر کردن ماجراها و القای حس عاشقانه فیلم به مخاطب، زبان محلی و فضاهای محلی را برگزیده اند و برای ساخت بخش وحشت و جادویی ماجرا هم از جلوه های ویژه سنگین و هالیوودی استفاده نکرده اند و این شاید تنها نقطه قوت فیلمنامه است چرا که در پرداخت و ساخت سکانس های وحشتناک فیلم، با عدم بهره گیری از موسیقی و حرکات خاص دوربین و قاب بندی های نادرست از یکسو و نشان دادن اجنه و فضاهای وهم آور قبرستان در حالی که طراحی صحنه و لباس درخشانی ندارند، در نهایت تاثیری که مد نظر سازندگان است روی بیننده گذاشته نمی شود و آنطور که باید و شاید درگیر این فضاهای خوفناک نمی شود. توجه به این نکته ضروری است که ساخت فیلم در این ژانر بخصوص با امکانات کم هم میسر است، مثال قابل قبول برای بیننده ایرانی تماشای فیلم دیگران بر پرده سینما است که با بهره گیری از فضاسازی و طراحی صحنه و لباس و گریم و فیلمنامه چفت و بست دار درست، تا لحظات آخر و قبل از رازگشایی نهایی، بیننده کاملا درگیر فضا است و مشتاقانه فیلم را دنبال می کند و این اتفاقی است که در پوست نیفتاده چرا که فیلمنامه گره گشایی و نقاط عطف قوی ندارد و شاید بهتر بود که این فیلم هم در قالب فیلم کوتاه داستانی ساخته می شد تا تاثیر نهایی خود را روی بیننده بگذارد.
از دیگر سو ساخت فیلم به گونه ایست که انگار تماشاگر فیلمی مستند داستانی هستیم و همانطور که در سطور پیشین اشاره کردم، ناتوانی داستان و الکن بودن آن در دو بخش افسانه ای و باورهای عامیانه از یکسو و تم عاشقانه فیلم از سوی دیگر و عدم ارتباط این  دو موضوع کلی و آن پایان هپی اند که انگار به فیلم سنجاق شده است همه و همه باعث می شوند که با فیلمی کشدار و حوصله سربر مواجه باشیم.
البته نمی توان از این موضوع غافل شد که جسارت کارگردانان در ساخت چنین اثری -آنهم در سینمایی که به جز فیلم های اجتماعی و پرداخت های اغراق شده از مشکلات و معضلات جامعه امروز ایران فیلم قابل توجه دیگری حداقل در این دوره از جشنواره شاهد نبودیم- قابل تقدیر است چه بدعت و نوآوری در ژانر، استفاده از افسانه ها و داستان های فولکلور ایرانی، استفاده از جغرافیایی غیر از تهران خاکستری در فیلم و به کارگیری زبانی پرکاربرد یعنی آذری در فیلم از یکسو و ورود به مسائل ماورایی که در دین هم به آنها اشارات فراوان شده و اثرات ورود عوام الناس به حوزه علوم غریبه و مشکلات پیش آمده از این ورود افراد ناآگاه و استفاده نکردن از چهره های مطرح و مشهور سینمایی، همگی در سینمای ایران تازه و نو هستند و برای تماشاگر دلزده و خسته از دیدن مشکلات ریز و درشت که از فرط تکرار در فیلم ها به ماجرایی ملال آور تبدیل شده اند، دیدن این فیلم در این فضا می تواند تازگی داشته باشد، به شرطی که همه اینها در یک قالب درست ساخته شده و در نهایت اثری روی پرده سینما برود که مناسب مدیوم فیلم بلند سینمایی باشد تا سازندگان اثر، به هدفی که داشته اند برسند و متاسفانه این فیلم علیرغم استفاده از سوژه ای نو و کمتر پرداخت شده و بازی نسبتا خوب نابازیگران فیلم نمی تواند تماشاگر را تا لحظات آخر به دنبال خود بکشاند.
ندا الماسیان طهرانی

امیرمسعود فدائی، امیر مسعود و جعفر میراحمدی این را خواندند
مهدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم دشمنان i
بسیار مناسب برای خوابیدن در سینما | عکس
نگاهی به فیلم سینمایی دشمنان ساخته علی درخشنده
» بسیار مناسب برای خوابیدن در سینما
... دیدن متن »

زهره در فیلم دشمنان زنی پا به سن گذاشته‌است که با مادر پیر و فرتوت خود در آپارتمانی واقع در شهرک اکباتان زندگی می‌کند. همسر زهره او را ترک گفته و راهی دیار شمال شده و پسر زهره با نام شهاب نیز چند روزی است که گم شده و یگانه دختر زهره با نام شیوا پیش مادر و مادربزرگش زندگی می‌کند. شیوا چند روزی است که دنبال شهاب می‌گردد و برای پیدا کردن برادرش دست به دامن هرکسی می‌شود. از آنسو با ارسال نامه‌های تهدید آمیزی به درب منزل زهره و دیگر ساکنین بلوک، اوضاع ناجور می‌شود. هیچ‌کس نمی‌داند این نامه‌ها از طرف چه کسی نوشته می‌شود اما محتوای آنها طوری است که می‌خواهد زندگی زهره را در پیش دیگران خدشه‌دار کند و او را گناهکار نشان دهد.
فیلم قرار است نگاهی روانشناختانه داشته باشد به موضوع تنهایی برای افراد میانسال و مشکلات و معضلات این قشر خاص، موضوعی که هم می تواند خاص باشد و هم جذاب اما به نظر می رسد که نظر نهایی سازندگان ساخت فیلمی باشد برای قشری خاص و فروشی معمولی که هزینه های اندک فیلم را بازگرداند و مشخص است که وقتی چنین دیدگاهی از اول ساخت فیلم برسرتاسر فیلم حاکم باشد نتیجه چه خواهد شد: فیلمی ملال آور و کشدار و یکنواخت و خشک بدون کوچکترین تحقیق و پژوهشی که لازمه ساخت چنین فیلم هایی در ژانر سایکو است و در نهایت احتمالا اصلا به بیننده ارتباطی ندارد که دلیل کنش ها و واکنش های شخصیت اصلی داستان چیست و چرا او عذاب وجدان گرفته و احتمالا در دادگاهی درونی خود را مقصر دانسته و مستحق مجازات و حالا خودش به دست خودش دست به ویرانگری خویشتن زده است. 
فیلم در مجتمع اکباتان می گذرد، مجتمعی آشنا برای بینندگان سینمای ایران و دلیل انتخابش هم حتما این بوده که خیلی شبیه جامعه امروزی ایران است و از هر قشری با هر میزان درآمد با جایگاه های متفاوت فرهنگی و اجتماعی در این دهکده ساکنند. داستان قرار است روایتگر تنهایی شاید خودخواسته یک زن باشد اما افت و خیزهای داستان و ماجراهای پیش برنده به شدت تکراری و پرداخت نشده اند و تا آخر بیننده در کشف ماجراها دخیل نمی شود. توجه کنید که علت طرد پسر معتاد همان دلیل همیشگی است و بعد هم مرگ او که تکراری تر است و دفن مخفیانه اش توسط مادرش که کمی برای بیننده تازه تر است به دلیل عدم شخصیت پردازی درست قهرمانان داستان ابتر و عقیم می ماند و گره گشایی های داستان که خیلی زود در فیلم گنجانده شده فقط به ملال آورتر کردن فیلم کمک کرده است و دیگر هیچ.
نوشتن نامه ها توسط فردی ناشناس هم در فیلم جا نیفتاده و حتی در دقایق آخر که همه ماجرا رازگشایی می شود هم فقط یک سوال را در ذهن ایجاد می کند: چرا؟؟ چرایی که جوابی برای آن در نظر گرفته نشده و در طول فیلم هم پرداخت خاصی صورت نگرفته که تماشاگر بتواند فیلم را هضم کند.
بازی بازیگران به شدت معمولی است و گریم نسبتا خوب و طراحی صحنه و لباس مناسب نیز نتوانسته به کمک فیلم بیاید و البته نباید این موضوع را فراموش کرد که سوژه غیرتکراری در صورتی می تواند تبدیل به فیلمی مناسب و فیلمنامه ای خوب شود که ماجراهایش؛ گنجایش یک فیلم بلند را داشته باشد و از سوی دیگر عدم تحقیقات همه جانبه روانشناختی در فیلمی که پیرنگ اصلی اش حول و حوش مشکلات روانی آدم ها می چرخد، نتیجه ای جز یک فیلم اور لانگ و کشدار ندارد. 
نساء نیکو

امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را خواندند
زهره مقدم و مهدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم خون شد i
اصرار بر تفکری که کهنه شده است | عکس
نگاهی به فیلم سینمایی خون شد ساخته مسعود کیمیایی
» اصرار بر تفکری که کهنه شده است
... دیدن متن »

فضلی که سالها از خانواده دور بوده، به خانه پدری بر می گردد و به نامادری قول می دهد تا خواهران و برادری را که هر یک به سوی رفته اند و سرنوشت بدی پیدا کرده اند به خانه بازگرداند تا دوباره چراغ های خانه روشن شود.
سی امین ساخته مسعود کیمیایی به لحاظ محتوا چیزی فراتر از آثار پیشین او ندارد. کافی است فقط اسامی را عوض کنید و و مقداری نیز خرده پیرنگها تغیییر کنند. وگرنه تم و خط اصلی داستان همان است که بود: قهرمان تنهای خسته عاصی در اجتماعی که او را نمی فهمد و درک نمی کند و او نیز تلاش می کند تا به شیوه خودش اجتماع را بفهمد و به شیوه خودش مسائل را روبراه کند. و البته در این بین رفاقتهای قدیمی و ماندگار و عرق خوری و عشق ماندگار از دست رفته و چاقوی دسته زنجان نیز هست که کارکرد خودش را دارد.
واقعیت این است که احساس می شود اصرار مداوم کیمیایی بر طرح یک موضوع تکراری و نخ نما شده و تاریخ گذشته در زمانه کنونی دیگر خریداری ندارد. اگر در زمانه ای رضا موتوری و قیصر  نماد اعتراض و عصیان بودند این روزها نمی توان چنین آدمهایی را با چنان جامعه ای پیدا و طرح قصه کرد. چرا که جامعه در طول همه این سالها دچار تغییرات بنیادینی شده که دیگر ظرفیت پذیرش چنین فضا و چنین آدمهایی را ندارد. ضمن اینکه کیمیایی برای طرح موضوعات ذهنی خود و بسط و گسترش آن به رخدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی جامعه مجبور است تا فضایی را در داستان فیلمهایش ترسیم کند تا  عصیان و تنهایی قهرمانش بیشتر، خود را عیان سازد و از قضا این فضای ترسیم شده کیمیایی صد و هشتاد درجه به واقعیتهای روز جامعه کنونی تضاد و تفاوتهای آشکار دارد. از همین رو قصه به گونه ای برای مخاطب روایت می شود که اصلا باور پذیر نیست و نتیجه اش می شود تصویر کاریکاتور گونه ای که مخاطب را بجای همدلی و همراهی، بیشتر به خنده و تمسخر وا میدارد (مشخصا در فیلم خون شد نگاه کنید به سکانس ماقبل پایانی و ورود فضلی و مرتضی به پاساژی که قرار است سند ملک پدری را از دست آدم بدهای قصه بگیرند و برخی سکانس های دیگر رد بخش های مختلف فیلم)
از این رو بر خلاف ساخته های دهه 40 و 50 کیمیایی، مخاطب نه تنها با قهرمان داستان احساس نزدیکی و همذات پنداری نمی کند بلکه فضا و قصه و شخصیت قهرمان فیلم را فرسنگها دورتر از مسائل و دغدغه های روزمره خود می بینید و این مساله متاسفانه آسیبی است که حداقل در دو دهه گذشته کیمیایی و آثارش را درگیر کرده  ولی فیلمساز ما همچنان اصرار بی دلیلی بر ادامه و استمرار همین مسیر دارد.
ساختار نیز مثل سایر فیلمهای کیمیایی به محله ای قدیمی و رفاقتهای قدیمی و ارتباطات قدیمی و خلاصه همه چیز قدیمی محدود می شود. سعید آقاخانی اگرچه بسیار تلاش کرده تا تصویری امروزی از بهروز وثوقی در قیصر ارائه دهد و فضلی را به گونه ای بعنوان قیصر جدید معرفی کند و در این راه البته از نگاه کردن، ایستادن، راه رفتن، حرف زدن، آکسان گذاری بر روی برخی کلمات و..بهروز وثوقی در قیصر نیز وام گرفته اما باید پذیرفت که اساسا نوع و جنس بازی و فیزیک آقاخانی برای چنین نقشی جور نیست و اصلی ترین شاخصه فیلمهای کیمیایی نیز نمی تواند به دل تماشاچی بنشیند. سایر شخصیتها نیز همینطورند از سیامک صفری گرفته تا نسرین مقانلو و هومن برق نورد و دیگران که هیچیک نمی توانند شمایلی از قهرمان و ضد قهرمان و بدمن آثار کیمیایی را به تماشاگر منتقل کنند.
داستان کشدار و خسته کننده و تکراری که بیننده می داند در پایان چه سرنوشتی در انتظار آدم تنهای خسته کیمیایی است، موسیقی ای که بسیار به موسیقی منفردزاده در قیصر نزدیک شده و اصلا ربطی به این داستان و این آدمها و این فضا ندارد، تصویربرداری تکراری زرین دست که از ثبت قابها و زوایای تکراری دست بر نمی دارد. تدوین نامناسب، طراحی صحنه نچسب، همگی در کنار هم سبب می شوند تا یک اثر ملا آور و فاقد خلاقیت و جذابیت و حرف تازه ای را از مسعود کیمیایی به تماشا بنشینیم و به حال فیلمسازی که که روزگاری در سینمای ایران پیشرو بود و فیلمهایش از صدر تا ذیل سینمای مملکت را تکان می داد قصه بخوریم که چرا به چنین حال و روزی افتاده و چرا بر یک لجبازی کودکان پافشاری می کند؟
نساء نیکو

وحید هوبخت، امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را خواندند
زهره مقدم این را دوست دارد
این نقد بد و کینه ورزانه
کمتر از توهین شوااف حسینی به استاد کیمیایی نیستش
متاسفم برای بیزینسمنی چون عمرآبادی و سایت تیوال
که محل چاپ پول شده تا ترویج هنر
و مثال مجله های زرد
هر دری وری رو به اشتراک میگذاره
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
کیمیایی خیلی وقته تموم شده!! این چیز جدید و غریبی نیست!!
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره فیلم من می‌ترسم i
افت و خیزهای فراوان برای فیلمسازی که گیشه ای نیست | عکس
نگاهی به فیلم من می ترسم ساخته بهنام بهزادی
» افت و خیزهای فراوان برای فیلمسازی که گیشه ای نیست
... دیدن متن »

من میترسم روایت مردی به نام بهمن است که قبلاً و به دلایل سیاسی، به زندان افتاده است. بهمن حالا احساس می‌کند کسی دائم او را تعقیب می‌کند و این سایه ناپیدا، او را تا مغز استخوان ترسانده است. کار و زندگی بهمن طبق روال پیش نمی‌رود و سنگ است پشت سنگ که جلوی پای او سبز می‌شود. در این میان مهاجرت نسیم، دوست بهمن، هم مزید بر علت است تا او را در موقعیتی بحرانی و سخت قرار دهد.
نام چهارمین ساخته بهنام بهزادی، گویای فضایی است که در سرتاسر فیلم شاهد آن هستیم: ترس و هراس های پارانویا گونه ای که دقایق فراوان ذهن بیننده را به خود مشغول می کند و درگیر ذهن فردی می شود که ابتدا به نظر می رسد او هم پارانویا دارد اما بعد مشخص می شود که ترس او کاملا واقعی است و این به نظرم مهمترین نکته مثبت فیلم است: ترس های موهومی که می توانند لباس واقعیت بر تن کنند. 
از دیگر سو استفاده متعدد از نماهای هلی شات در خدمت پیام فیلم است که همه انسانها یک شیطان درون دارند که خودشان آن را می پرورانند و خیلی از افرادی که بیرون گود نشسته اند و از بالا قضایای جامعه را نگاه می کنند و  ادعا دارند پاک هستند و این دیو درون را کشته اند، اگر از همان بالا به درون وقایع پرتاب شوند چه بسا دیوصفت تر از کسانی هستند که در مذمت آنها سخنرانی می کنند، اتفاقی که برای بهمن شاعر اول فیلم و بهمن شرور و بی رحم و قسی القلب آخر فیلم می افتد و اتفاقا همه این آدم ها به دست همان دیوی که بزرگ شده است از بین می روند درست اتفاقی که برای مهندس ابرقدرت اول فیلم می افتد. آدم های فیلم درست مثل آدم های جامعه امروزی از دیگری که نه از خودشان می ترسند. البته در این میان نباید از کنایه های ریز و درشت کارگردان به جامعه امروز ایران نباید غافل شد درست مثل باور خیلی از مردم که شاعری کار نیست و نان و آب ندارد و به همین دلیل هم بهمن که قدرت چاپ شعرهایش را ندارد کار دیگری برای امرار معاش روزانه برگزیده است. 
این محتوای تکراری در فیلم بیان تکراری و نخ نمایی ندارد و کارگردانی قابل قبول  و میزانسن های نسبتا درست هم نمایانگر آن است که کارگردان پشت دوربین سینما را می شناسد و دیدگاهی تازه به ساخت فیلم اجتماعی دارد و  بلد است فیلمی بسازد که با قواعد کارگردانی جور باشد. اما این همه داستان ساخت یک فیلم اجتماعی نیست. شخصیت پردازی در این فیلم قوی نیست و اتفاقاتی که رخ می دهد تا یک جوان شاعر لطیف را به فردی تبدیل کند که از جایگاه یک فرشته به ته خط شیطان بودن برسد خیلی پرداخت شده نیست و نقاط تاریک فراوان دارد و توجه به این نکته ضروری است که همه بار شخصیت پردازی در داستان را دیالوگ های شنیدنی نمی تواند پر کند. اینکه ابزار قدرت امروزه در دست شبکه های مجازی است و همین قدرت می تواند هیولاها را هیولاتر کند و به قشر متوسط ضعیفی که کاری به کار کسی ندارد آسیب های جدی بزند، معضل اجتماعی بزرگی است که جای پرداخت بیشتری دارد و مسلما نشان دادن استفاده نادرست و ابزاری همین فضاهای مجازی باید بگونه ای باشد که بیننده بپذیرد باید از هرچیزی درست استفاده کند نه اینکه این باور را در ذهن او بکاریم که این کلا بد است و خطرناک است و فناوری چیزی نیست جز ابزار نمود شر. البته بخشی از نمود این هیولاها را هم میتوان در بخشی از داستان که مربوط به مهندس و رفیعی و دیگران است که از طریق رانتخواری و فساد و پولشویی و غیره زندگی می گذرانند تعمیم داد که اژدها گونه هر چیزی را که سر راهشان باشد می بلعند و از بین می برند. فیلم بیشتر عجله دارد تا داستانش را تعریف کند و انگار می ترسد به شخصیت هایش نزدیک شود و کاملا آنها را برای بیننده قابل پذیر سازد.
شبنم محمودی شرق

جعفر میراحمدی، امیرمسعود فدائی و امیر مسعود این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید