تیوال شعر و ادبیات | اخبار
T1:15:26:01
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گقت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی محصولات و برنامه‌های جالب هر زمینه به هم‌دیگر و پیش نهادن دیدگاه و آثار خود برای دیگران. برای نوشتن و فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
کتاب سال شعر
» معرفی نامزدهای جایزه‌ی کتاب سال شعر
... دیدن متن »

نامزدهای جایزه‌ی کتاب سال شعر، منتخب «خبرنگاران»، معرفی شدند.
دبیرخانه‌ی یازدهمین دوره‌ی جایزه‌ی کتاب سال شعر، منتخب «خبرنگاران»، نامزدهای بخش کتاب سال این جایزه را به‌ترتیب حروف الفباء، به این شرح اعلام کرد:
احمدرضا احمدی (با کتاب‌های «روبان قرمز» و «زنی در کنار ویترین‌ها» / نشر چشمه)، روزبه سوهانی («از نامت چند حرف کبود به دهانمان پس دادند» / مروارید)، محمدصابر شریفی («جزا» / فصل پنجم)، علیرضا طالبی‌پور («زندگی خانه‌ای اجاره‌ایست» / بوتیمار)، عطیه عطارزاده («اسب را در نیمه‌ی دیگرت برمان» / چشمه)، آیدا عمیدی («لشگر شکست‌خورده‌ی کلمات» / مروارید)، فرزانه قوامی («کاترینا توفان مورد علاقه‌ی من است» / چشمه)، عبدالصابر کاکایی («جزیره ۶۳ متری» / نیماژ) و جواد مجابی («در این اتاق‌ها» / چشمه).
توضیح: در این رقابت، طبق آیین‌نامه‌ی جایزه، کتاب‌های «اقیانوس آرام» (علیرضا بهرامی / مروارید) و «عشق و جنگ» (افشین شاهرودی / بامداد نو) با وجود انتشار در سال ۱۳۹۴، به‌دلیل حضور شاعران آن‌ها در کسوت داوری و دبیری جایزه، از چرخه‌ی داوری کنار گذاشته شدند.
جایزه‌ی شعر خبرنگاران هر ساله در روزهای پایانی سال، برگزیدگان خود را در سه سطح: «کتاب سال»، «ویژه‌» (شاعران بدون کتاب) و «تجلیل از یک عمر فعالیت شعری»، اعطاء می‌کند. بنا بر اعلام دبیرخانه‌ی جایزه، نامزدهای بخش ویژه (مختص شاعران فارسی‌زبان سراسر دنیا که تاکنون در ایران کتاب مجموعه شعر منتشر نکرده‌اند اما به‌اندازه‌ی یک مجموعه، شعر دارند)، متعاقبا در روزهای آتی معرفی خواهند شد.

۶ روز پیش، دوشنبه
مارال عظیمی و وحید عمرانی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
» نشست تخصصی نهمین جشنواره طنز سوره روز یکشنبه ۳ بهمن، ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می شود
... دیدن متن »

در حاشیه برگزاری نهمین جشنواره طنزسوره، نشست تخصصی بررسی طنز در رشته های شعر، داستان، کاریکاتور، انیمیشن و ... با حضور طنزپردازان حرفه ای کشور برگزار می شود.
این نشست روز یکشنبه، ۳ بهمن از ساعت ۱۸ در سالن سوره حوزه هنری برگزار می شود که در آن ناصر فیض در خصوص "ده نگرانی شعر طنز امروز "، اسماعیل امینی در خصوص "طنز امروز باید ها و نباید ها"،" سید علی میر فتاح با موضوع "چگونه آموختم نگران نباشم و طنز بنویسم"،  امید مهدی نژاد و عباس حسین نژاد در خصوص " استعداد، پشتکار، تجربه های کاربردی" ، احمد عربانی در خصوص "ده نکته ضروری در کارتون و کاریکاتور"برای مخاطبان صحبت می کنند.
حضور محمد ابوالحسنی ، علی درخشی و محمد رضا علیمردانی از عوامل پویا نمایی طنز دیرین دیرین در این  نشست هم از دیگر برنامه های آن است.
گفتنی است؛ در این جلسه قسمتهای دیده نشده ای از انیمیشن "دیرین دیرین" رونمایی می شود و همچنین  دو کتاب طنز « فستیوال خنجر » اثر سید حسن حسینی و «طنز ۶ »  درباره منوچهر احترامی به حاضران هدیه می شود.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر مطرح کرد
» به صورت صد در صد از برگزیدگان جشنوار های حوزه هنری حمایت می کنیم
... دیدن متن »

رهنما در نشست خبری جشنواره طنز سوره گفت: در بیشترجشنواره ها شرکت کنندگان بعد از برگزاری جشنواره فراموش می شوند و ما سعی داریم تا بعد از برگزاری جشنواره از آنها نهایت استفاده را ببریم.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، نشست خبری نهمین جشنواره طنز سوره ظهر امروز در تالار امیر حسین فردی حوزه هنری با حضور حامد هنما مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر و ابوالفضل زوریی نصر آباد دبیر هنری این جشنواره برگزار شد.
حامد رهنما در آغاز  این نشست ضمن اعلام اینکه مرکز و محافل و جشنواره های حوزه هنری که وظیفه برگزاری جشنواره و محافل را بر عهده داشت از این بعد با نام موسسه فرهنگی و هن سپهر سوره هنر فعالیت خود را با شدت هر چه تمامتر آغاز می کند.
وی در خصوص این جشنواره که نهمین دوره برگزار ی آن را امسال برگزاری می کنیم، این طور گفت: برگزاری این جشنواره در ابتدا با نام جشنواره طنز مکتوب بود که در ادامه بخش های مختلفی به آن اضافه شد و الان در 7 بخش نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) برگزار می شود.
وی ادامه داد: این جشنواره ها به نوعی وجود خود را مدیون جناب زرویی نصراباد است که در سال 79 با ایجاد دفتر طنزحوزه هنری و و راه اندازی برنامه های از قبیل جشنواره های ادبی و راه اندازی جشنواره طنز دانشجویان سعی کرد تا ادای دین خود را با جوانان با استعداد این حوزه ادا کند.
رهنما ضمن  بیان اینکه مجموعه مدیریتی بنده سعی دارد رویکرد جدیدتری را در برگزاری  جشنواره ها در ایران ایجاد کند،گفت: در بیشترجشنواره ها شرکت کنندگان بعد از برگزاری جشنواره فراموش می شوند و ما سعی داریم تا بعد از برگزاری جشنواره از آنها نهایت استفاده را ببریم.
وی ادامه داد: در نظر داریم تا با مجموعه های رسانه های تبلیغی از جمله شهرداری و شبکه های رادیویی و سیما گفت و گوهایی را انجام دهیم تا خروجی آثار را به نحو احسن در میان مخاطبان شاهد باشیم.
وی در خصوص فعالیت های دیگر خود هم بیان داشت: در نظر داریم تا در این جشنواره در قالب برگزاری کارگاه های آموزشی که توسط اساتید برگزار می شود وظیفه آموزشی بچه ها را برعهده بگیریم تا به همین راحتی رها نشوند.
وی در خصوص آما رسیده به  دبیرخانه نهمین جشنواره طنز سوره هم این طور گفت: این جشنواره که در تاریخ 29 اردیبهشت فراخوان خود را منتشر کرد در مجموع 2067 اثر از استان های مختلف به دبیرخانه ارسال شد که در بخش آزاد 1840 ودر بخش ویژه 227 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
رهنما در خصوص برگزاری جشنواره هم این طور گفت: قرار است که در تاریخ 25 و 26 دی ماه این جشنواره در تالار سوره حوزه هنری برگزار شود که در حاشیه آن در نظر داریم عوامل تولید دیرین دیرین و برنامه های مختلفی چون کارگاه های آنلاین آموزشی را داشته باشیم.
رهنما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بخش استندآپ کمدی که در این جشنواره حاضر است به تقلید از کشورهای خارجی است هم این طور بیان داشت: در ایران هم از نظر بحث بیان و اجرا و متون خوب توانا هستیم و همچنین در نظر داریم تا از اساتیدی برای بالا بردن سواد آموزشی شرکت کنندگان استفاده کنیم.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره
» ارتباط طنزپردازان جوان را با اساتید در این جشنواره ایجاد کردیم
... دیدن متن »

به گزارش خبرنگار روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر، نشست خبری نهمین جشنواره طنز سوره ظهر امروز در تالار امیر حسین فردی حوزه هنری با حضور حامد رهنما مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر و ابوالفضل زرویی نصر آباد دبیر هنری این جشنواره برگزار شد.
ابوالفضل زرویی نصر آباد طنز را در جامعه برای نشاط مردم لازم بر شمارد و گفت: مردم در جامعه  نیازمند نشاط هستند و در این خصوص طنزمیتواند به تلطیف کردن محیط کمک کند.
وی ادامه داد: طنز تمام تلاش خود را برای نشاط بوجود می آورند از نثر ، نظم تا شکل های مختلف آن در کشور تنها مسائلی که هست انسان ها آزرده خاطر هستند و باید نشریات رسمی جرأت بیان آن را داشته باشند که طنز پرداز میتواند با قلم خود آن را بیان کند.
وی کار صابری فومنی را که در دروان جنگ با فعالیت رسانه ای خود ادبیات جدیدی را در حوزه طنز ایجاد کرد، ستود و در این زمینه گفت: دراین دروان خفقان اجتماعی، سیاسی برجامعه حکمفرما بود  و در این شرایط طنزپردازان خیلی به سراغ نقد کردن مسئولان نمی رفتند  و وقتی جناب صابری در نشریات طنزی چون دو کلمه حرف حساب به این قبیل موضوعات پرداختند و تابو شکنی کرد ند راه برای ادامه کار فعالیت سایر طنزپردازان دیگر باز شد.
زرویی نصرآباد در خصوص شکل گیری این جشنواره این طور گفت: این جشنواره ابتدا با نام جشنواره طنز دانشجویان و در سال ۸۲ افتتاح شد و بعد از رفتن من به جشنواره طنز مکتوب تبدیل شد و از ابتدا هم هدف ما بر این بود که کشف استعدادهای طنز را در این جشنواره داشته باشیم که در این زمینه موفقیت های بسیاری را هم داشتیم.
وی ادامه داد: آموزش این افراد و معرفی آن ها به رسانه ها کاری بود که در حوزه هنری بر انجام آن مصر بودیم و شرایط را به گونه ای فراهم کردیم تا استعدادی که نمی تواند با اساتید در ارتباط باشد در این جشنواره آثار خود را با آن ها به اشتراک بگذارد.|
دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره در این خصوص اظهار داشت: در دورانی که بنده در مدیریت دفتر طز حوزه هنری بودم گروهی از جوان ها را به رادیو معرفی کردیم که تمام اجراهای رادیویی که در آن برهه انجام می شد همه استعدادهایی بودند که توسط حوزه هنری کشف شده بودند که کم کم بعد از این زمان این افراد بیشتر در رسانه ها امکان رشد و نمو را پیدا کردند.
زرویی نصر آباد در خصوص استفاده از برگزیدگان جشنواره ها بعد از اختتامیه و انتشار آثار آن ها در ابعاد وسیعتر هم این طور بیان داشت: مدیران جشنواره ها باید شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا کسانی که حائز رتبه شده اند بعد از جشنواره ها از حضور آن ها در فضاهای مختلف استفاده شود .
وی ادامه داد: اگر توسط مدیران مسئول نشریات توجه جدی به طنز شود فرصت بسیار زیادی برای طنزپردازن فراهم است و حتی باید گفت که با کمبود طنزپرداز روبرو هستیم.
مدیر سایق دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینکه تغییر ادبیات طنز در رسانه ها از طرف طنزپردازان کاراشتباهی نیست این طور بیان داشت: زمانی سعی کردیم تا در رسانه ها با تغییر ادبیات خشک و رسمی حاکم بر کشور ادبیاتی جدید را در حوزه طنز بوجود آوریم که در این زمینه هم توانستیم موفق شویم و یک جریان جامع را شکل دهیم.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سومین دوره جایزه فرشته
» رونمایی از پوستر سومین دوره جایزه فرشته
... دیدن متن »

 پوستر سومین دوره جایزه فرشته با موضوع «عصر جمعه» رونمایی شد.
به گزارش روابط‌عمومی جایزه فرشته، پوستر سومین دوره جایزه فرشته که توسط مجید عباسی طراحی شده است، رونمایی شد. شهرکتاب فرشته، سومین دوره‌ی جایزه فرشته را با موضوع «عصر جمعه» در دو بخش فیلم کوتاه و داستان کوتاه و با  هدف ترویج داستان‌نویسی و فرهنگ کتاب‌خوانی و فیلم‌سازی برگزار می‌کند.
کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری و هوشنگ گلمکانی داوران بخش فیلم کوتاه و احمد پوری، لیلی گلستان و فریبا وفی داوران بخش داستان کوتاه هستند. مجید عباسی طراح این پوستر درباره‌ی این طرح گفت: درونمایه اصلى سومین دوره‌ی جایزه‌ى فرشته «دلتنگى» است. در پوستر و هویت بصرى دوره‌ی سوم این رویداد، فضایى که توسط لایه‌ى ملانکولیا از تصاویر آشنا ایجاد شده، واریاسیون‌هایى از این درونمایه را ارائه می‌دهد. «عصر جمعه» یکى از دلتنگى‌های مشترک و آشنایی‌ست که اوقات خوش و ناخوش گذشته را با برداشت‌هاى شخصى به هر یک از مخاطبان یادآورى مى‌کند.
مراسم اختتامیه این جایزه با معرفی برندگان، خرداد ۱۳۹۶ طی مراسمی در شهرکتاب فرشته برگزار خواهد شد.

bidar moradi این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تیوال استانها؛
» ترجمه «زولی» توسط مترجم تئاتر مشهد آغاز شد
... دیدن متن »

ترجمه رمان «زولی» توسط مترجم تئاتر مشهد آغاز شد.
به گزارش «تیوال»؛ معین محب علیان چند وقتی است ترجمه این رمان را آغاز کرده وعلیرضا فتحی نجفی فیلم ساز، مدرس سینما و ویراستار، ویراستاری این کتاب را بر عهده دارد. این رمان به زودی وارد مذاکرات با ناشر برای چاپ می شود.
بنا بر این گزارش، رمان “زولی” نوشته کالم مکن ، زندگی مارینکا نوتنا ، زنی رومانیایی اسلوواک را که ملقب به زولی است از زمان کودکی اش در ۱۹۳۰ تا زمان تبعیدش در ۱۹۵۰ و اواخر دوران زندگی اش به تصویر می کشد. زولی قهرمان زن کالم مکن، زن قد بلند نه چندان زیبایی است که از شش سالگی شاهد شکنجه های روحی وجسمانی والدینش در جنگ بوده است. او که تن به زندگی کولی وار داده و دست بر قضا به شعر پناه برده است. راوی دردهای بشر واعمال قدرت فاشیسم بر چکسلاواکی در طی آن سال ها می باشد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به گزارش روابط عمومی
» شعر و ادبیات فارسی در جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» مورد بررسی قرار گرفت
... دیدن متن »

در نشستی تخصصی «شعر و ادبیات فارسی» در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق مورد بررسی قرار گفت.
در نشستی تخصصی؛ «شعر و ادبیات فارسی» ایران در بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی، از جمله، دکتر «فرزان سجودی» استاد دانشگاه و زبان شناس، «مشیت علایی» منتقد ادبی، «اصغر نوری» مترجم، «سارا سالار» داستان نویس و «قاسم کشکولی» رمان نویس، دیروز سه‌شنبه ۲ آذرماه جاری در سالن توار در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق مورد بررسی قرار گفت؛ در این نشست که مدیریت آن را «مریوان حلبچه‌ای» مترجم و نویسنده کُرد برعهده داشت هر کدام از شاعران ایرانی «سابیر هاکا»، «بیتا ملکوتی» و «شوکا حسینی» نیز، چند قطعه از سروده‌های خود را قرائت کردند که مورد استقبال حاضران قرارگفت. 
در این پنل تخصصی؛ دکتر «فرزان سجودی» در مورد نقش ترجمه در روابط بین فرهنگی و «مشیت علایی» در مورد ارتباط نقد با نظریه به ایراد سخنرانی پرداختند و همچنین «اصغر نوری» مطلبی تحت عنوان «ترجمه نوعی اجراست»، «سارا سالار» مطلبی تحت عنوان «وقتی از نگاه فراجنسی حرف می‌زنیم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟» و «قاسم کشکولی» نیز مطلبی تحت عنوان «چرا ادبیات خطرناک است؟» را به خوبی ارائه دادند که مورد استقبال ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف قرار گرفت و پس از آن، حاضران در سالن توار سلیمانیه سؤالات خود را با این ادیبان ایرانی در میان گذاشتند و به مدت یک ساعت دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند.
جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی اقلیم کردستان و منطقه به شمار می‌رود که مدت ۲۰ سال است با همت و تلاش مسئولان فرهنگی و ادبیان شرکت کننده، جایگاه ویژه‌ای را در میان فعالیت‌های فرهنگی منطقه به خود اختصاص داده است؛ که همیشه و به طور مداوم، این جشنواره زمینه‌ای آزاد و مناسب را برای ارائه مطالب، دیدگاهها و خلاقیت نویسندگان فراهم کرده است. کشف چندین استعداد جدید در این رویداد مهم ادبی، گواهی این ادعا است که از این طریق و از این فرصت مناسب، توانسته‌اند آثار خود را در اختیار نویسندگان باتجربه قرار دهند؛ که این خود، باعث نزدیک شدن دیدگها و نظرات مختلف به یکدیگر می‌شود. امسال نیز از کشورهای مختلف جهان، ۱۸۴ مطلب اعم از؛ داستان، شعر و تحقیق به دبیرخانه این جشنواره ادبی ارسال شد.    
بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با شعار «عقل، آزاد، نسلی روشنگر» با دبیری «ملا بختیار» و دبیر اجرایی «سامی هادی» و با حضور تعدادی از شخصیتهای فرهنگی از کشورهای ایران، ارمنستان، لبنان، عراق، سوریه، ترکیه و اقلیم کردستان در روزهای ۲۰ تا ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶ در سالن توار در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار می‌شود.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«والدن» اثر هنری دیوید ثورو
» «والدن» اثر هنری دیوید ثورو منتشر شد
... دیدن متن »

کتاب «والدن» نوشته هنری دیوید ثورو با ترجمه سیدعلیرضا بهشتی‌شیرازی توسط انتشارات روزنه منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انتشارات روزنه؛ کتاب «والدن» به قلم هنری دیوید ثورو در ۴۸۲ صفحه، با قیمت ۲۹.۵۰۰ تومان و با ترجمه سید علیرضا بهشتی توسط انتشارات روزنه منتشر شده است. 
درباره این کتاب آمده است: والدن، اثر هنری دیوید ثورو، یکی از پنج یا هفت شاهکار به یاد مانده از ادبیات آمریکاست واین در حالی است که اغلب خوانندگان و تحسین‌کنندگان آن در طول ۱۶۰ سال گذشته، لااقل در عمل با اندیشه‌های  ثورو همدلی نداشتند. این نکته‌ای است که عظمت ادبی والدن را دو چندان می‌کند، زیرا ما انسان‌ها معمولا به لطافت و زیبایی کلماتی که ملایم طبعمان هستند و سخنگوی اندیشه‌هایمان هستند راحت‌تر راه می‌بریم و درک ارزش‌های ادبی آنچه با محتوایشان همدلی نداریم به ذوقی کاملا آزموده نیاز دارد. اما در آثار ثورو چه چیز هست که  تحسین‌کنندگان از پیروی آن ابا می‌کنند؟ او مواهب زندگی مدرن را به جا نمی‌آورد و بیشتر وبال می‌بیند. مثلا می‌گوید تمامی اقوام بدوی پیش از آنکه با تمدن غربی مواجه شوند احساس ثروت می‌کردند . اما بلافاصله از تماس گرفتن با تمدن جدید احساس فقر می‌کنند. آیا این نشانه‌ای از نکبت این تمدن نیست؟ یا می‌گوید انسان و گاو قراردادی با یکدیگر دارند که اولی از دومی نگه‌داری کند و دومی برایش زمین شخم بزند یا شیر بیاورد. اما درست که می‌نگرید  می‌بینید که در این معامله گاو سود بیشتری می‌برد، کما اینکه این  طویله اوست که بزرگتر از خانه کشاورز بر روی آن سایه می‌اندازد. و خوب که دقت می‌کنید سمورها از انسان‌ سعادتمندتر زندگی می‌کنند. البته در رمانتیسم قرون ۱۸ و ۱۹ این رویگردانی از دست‌آوردها و عواقب زندگی مدرن یکی از مایه‌های اصلی است. آنچه در کار ثورو تفاوت دارد ایمان او به این سخنان است، به صورتی که به مدت دو سال زندگی شهری را ترک می‌کند تا در کنار دریاچه والدن این آموزه‌ها را بزید. والدن گزارش آن زندگی است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رونمایی شد
» آغاز به کار بخش ویدیوی تیوال
... دیدن متن »

در ادامه گسترش همه‌جانبه امکانات تیوال در دوره برپایی گام به گام نسخه دوم آن، بخش ویژه ویدیوی تیوال بهره‌برداری شد.

هر ویدیو همزمان در برگه برنامه مربوط به خود و دیوار زمینه هنری مربوطه نمایان می‌شود. با این الگو همزمان با مطالعه روزانه دیوار تیوال، تازه‌ترین تیزرها و ویدیوهای مورد علاقه خود را نیز از دست نخواهید داد.

همچنین بخش رادیو اینترنتی آوای تیوال نیز به این سیستم تازه مجهز شد تا تیوال در عمل هر چهار بازوی رسانه‌ای در چشم انداز خود (خبر، عکس، صوت و ویدیو) را یکپارچه در اختیار کاربران گذارد.

این بخش را در نشانی tiwall.com/videos خواهید یافت. امیدواریم لذت ببرید!

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران
» رونمایی از کتاب "آیینه‌های مکدر"در نیاوران
... دیدن متن »

آیین رونمایی از کتاب "آیینه های مکدر" مروری بر تاریخ مرثیه سرایی درشعرفارسی اثر سید ضیاءالدین شفیعی با همکاری بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ،روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه درسالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران آیین رونمایی از  این کتاب با حضور محمد رضا ترکی (استاد دانشگاه )،بیوک ملکی (شاعر)،احمد نادمی (نویسنده )،علی آبان ( محقق )، همراه با  جمعی ازشاعران و هنرمندان برگزار خواهد شد.
این کتاب در۱۲۸ صفحه ، اشعارو مرثیه هایی که ازآغاز دوره کسایی مروزی (دوره ساسانیان)ثبت شده تا پایان دهه ۶۰ شمسی ،اشعار ۵۰ شاعر مرثیه سرا را بررسی می نماید.
نویسنده با دسته بندی، تحلیل مضمون و پیام سروده هارا به چهاردوره تقسیم کرده است.دوره اول وصفی و توصیفی بوده و فقط شرح ماجرای سوگ وصف و روایت شده است.دردوره دوم ، شعرها سوگ وار و اندوهگین است وتنها ویژگی این اشعار مرثیه و روزه آن است و مخاطب را متأثر می نماید.دوره سوم مربوط به اشعارعاشورایی به سبک خراسانی و عراقی است و شاعر بطور کنایه و اشاره به موضوع وقایع می پردازد مانند اشعار مولانا (شهیدان خدایی) که اشاره به شهدای کربلا می باشد .و دراین دوره نیز می توان ازشاعرانی چون حافظ نیز نام برد.دوره چهارم مربوط به دسته شعرهایی است که درآنها دوباره نگری ،زنهار،هشدار و برانگیخته گی درآن وجود دارد،شاعر مخاطب را دعوت به حسینی بودن درزمان حال می نماید.اشعار این دورکم است ولی اثر گذاری آنها زیاد می باشد .این اشعار به سبک هندی بوده و قصد شاعر بیدار کردن مخاطب می باشد. اشعار محتشم کاشانی دراین گروه قرارمی گیرد و ازشاعران معاصر نیز می توان به علی دامغانی اشاره نمود .
دراین آیین کلیپ آهوی زخمی ساخته زنده یاد علیرضا زهادی پخش خواهد شد و بخشی نیز به تک نوازی نی اختصاص دارد .این مراسم درساعت ۱۶ در سالن گوشه برگزارمی شود و شرکت عموم علاقمندان در این برنامه آزاد است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نشست "سه شنبه های شعر نیاوران"، شعر عاشورایی
» نشست "سه شنبه های شعر نیاوران" ۱۳مهرماه با عنوان "در آن غروب غمگین"در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
... دیدن متن »
نشست "سه شنبه های شعر نیاوران"  ۱۳مهرماه  با عنوان "در آن غروب غمگین" به مناسبت فرارسیدن دهه اول ماه محرم با حضور شاعران طراز اول کشور از ساعت ۱۶ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، کانون ادبی نیاوران این هفته به مناسبت ایام عزاداری ماه محرم در جلسه هفتگی خود میزبان شاعران پیشکسوت و جوان شعرآئینی چون استاد محمد علی بهمنی،محمد سلمانی،حمید شکارسری،سید ضیاءالدین شفیعی،اکبر میر جعفری،علیرضا قزوه خواهد بود.
شاعران و ترانه سرایان در این نشست اشعار خود پیرامون ایام سوگواری سالار شهیدان و شهدای کربلا را قرائت خواهند کرد.
گفتنی است نشست کانون ادبی نیاوران با مدیریت محمد سلمانی سه شنبه های هر هفته ساعت۱۷ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود و حضور عموم علاقه مندان به حوزه شعر و ادبیات در این برنامه آزاد می باشد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عصمت
» روایت زندگی شهیده ۱۹ ساله دفاع مقدس در "عصمت"
... دیدن متن »
همزمان با هفته دفاع مقدس، زندگی نامه بانوی ۱۹ ساله شهید عصمت پورانوری با عنوان "عصمت"  منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تخصصی معاونت فرهنگی سازمان بسیج، همزمان با هفته دفاع مقدس، کتاب "عصمت" به روایت مادر شهیدان پورانوری  و به قلم سیده رقیه آذرنگ از سوی انتشارات صدید روانه بازار نشر شد.

بنا بر این گزارش، این کتاب به روایت زندگی عصمت پورانوری از  دوران نوجوانی و تحصیل در رژیم طاغوت از ایستادگی بر حفظ حجاب در زمانی که داشتن حجاب در مدارس ممنوع بود تا مبارزه و روشنگری  در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس میپردازد.

در بخشی از کتاب آمده است: "عصمت خطاب به خانم ها و دخترانی که آنجا بودند گفت اگر به خانه هاتون برگشتید شب ها با حجاب کامل بخوابید، شهر ناامنه امکان داره توپ و موشک به خانه ها اصابت کند و سقف و دیوار ها رو سرمون آوار بشه! به نظرتون دیگه مجالی هست که به فکر پوشش خودمون باشیم؟ اونوقت فقط به جسم بی جون از ما باقی می مونه و ....! به نحوه ای که ما را از زیر آوار بیرون میکشن فکر کنین. هواپیماهای عراقی هر شب و روز توی آسمون می چرخند و روی شهر بمب و موشک می ریزن، چاره ای نیست. ما هم به اندازه وسع خودمون تلاش می کنیم به وظایفمان عمل کنیم."

گفتنی است، کتاب "عصمت" در ۲۱۶ صفحه به همت سپاه استان خوزستان و با همکاری اداره کتاب بسیج از سوی انتشارات صدید منتشر شده است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نشست نقد و بررسی کتاب «لم یزرع»
» نقد و بررسی «لم یزرع» یکشنبه ۴ مهر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد
... دیدن متن »
در نشست نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» عنوان شد؛  «لم یزرع» پیوند میان دو ملت ایران و عراق است
 نشست نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی با حضور این نویسنده و حبیب‌ احمدزاده و شهریار عباسی یکشنبه ۴ مهر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، حبیب‌ احمدزاده در این نشست با اشاره به موضوع انسان در آثار بایرامی گفت: بایرامی همواره در تمام آثارش «انسان» را درگیر ماجرا می‌کند و نشان می‌دهد که او چه برخوردی در مواجهه با مسایل پیرامونش دارد. روند انسانی کتاب حفظ شده است اما شاید مخاطب به او حق ندهد. کتاب سعی نمی‌کند انسان ایرانی را تعریف کند و تا آنجا که توانسته است انسان ایرانی را از داستان حذف کرده است.  وی افزود: البته این انتخاب نویسنده است. در این رمان «سگی» وارد ماجرای داستان شده است و بهتر بود شخصیت این سگ برای مخاطب از سگ‌های دیگری که می‌شناسیم متمایز می‌شد. همچنین بحث شیعه و سنی و اختلافات میان آن‌ها در کتاب مطرح شده است. معمولا اختلاف‌ها ناشی از شناخت است. اما در این کتاب دو گروه شناختی از هم ندارند و این مسأله اختلاف شیعه و سنی را برای مخاطب غیرقابل باور کرده است.  احمدزاده با بیان این که اعراب  سب‌شناسی دارند، گفت: این امر باید ابهام‌زدایی می‌شد به راستی چرا دو گروه از هم شناختی حاصل نمی‌کنند و اختلافات پایه و اساس منطقی ندارند؟ علاوه بر این، با توجه به اینکه داستان در یک جغرافیای روستایی رخ می‌دهد جملات شخصیت‌ها تا اندازه‌ای فلسفی به نظر می‌رسد و با آنکه فرهنگ اعراب را بازگو می‌کند، برخی از جملات زیادی «ایرانی» هستند.
نویسنده «شطرنج با ماشین قیامت» یادآور شد: برخی شخصیت‌ها در این داستان به ناگاه حذف می‌شود اما چرایی این حذف مشخص نیست. ما با داستانی طرف هستیم که ماجرای زندگی انسان‌هایی را بیان می‌کند که هیچ وقت دوست نداشتیم آنها را ببینیم (عراقی‌ها). ما در لم‌یزرع با ضرب‌المثل‌ عربی برخورد می‌کنیم که معنای آن برای مخاطب روشن نیست و باید نویسنده با مخاطب این قرار را می‌گذاشت که برگردان برخی لغات و ضرب‌المثل‌ها را در کتاب می‌آورد.  احمدزاده به بایرامی توصیه کرد که این کتاب را برای ترجمه به زبان عربی آماده کند و گفت: لم‌یزرع در ترجمه اثری موفق خواهد بود زیرا درد و دل گروهی از ماجرای جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند که بازگو نشده بود این کتاب پیوند میان دو ملت ایران و عراق است. با این حال من این کتاب را برای مطالعه به مخاطبان توصیه می‌کنم اثری راحت‌خوان است و با آنکه من در میان اعراب زندگی کرده‌ام داستان آن را باور می‌کنم. 
شهریار عباسی نیز با اشاره به موضوع این کتاب گفت: با آن که کتاب «لم‌ یزرع» را اثری در حوزه جنگ و دفاع مقدس می‌نامند من آن را متعلق به این حوزه نمی‌دانم گرچه بایرامی زیرکانه به موضوع جنگ پرداخته است اما این کار در آن حوزه نیست. زیرا اگر آنچه درباره جنگ است را از رمان حذف کنیم باز هم خدشه‌ای به داستان بایرامی وارد نمی‌شود.  وی این پرسش را مطرح کرد که اثر بایرامی در چه حوزه‌ای نوشته شده است و گفت: به نظر من لم‌یزرع در مکتب ادبیات روس نوشته شده است که از مکاتب برجسته ادبیات دنیاست.
عباسی با برشمردن ویژگی‌های ادبیات روس اضافه کرد: سه ویژگی جغرافیا، برجستگی دیالوگ و عریان‌بودن احساس در کتاب «لم‌ یزرع» نیز به چشم می‌خورد. من دوست داشتم داستان این کتاب از جای دیگری آغاز می‌شد مثلاً از جایی که سعدون در پی عشقش است. خیلی از جاهای این کتاب درباره انسان یا خودشان دیالوگ‌های تندی به کار رفته است تیزی خاصی در این دیالوگ‌ها وجود دارد و بایرامی در آثار دیگرش نیز این لحن را به کار برده است و در این کتاب نیز به خوبی از پس تند و تیزی احساس برآمده است.  وی یادآور شد: رمان چیزی بیشتر از جنگ است و این کتاب نیز درباره صدام و جنگ نیست کار ما در رمان شناساندن صدام و پرداختن به آن نیست کار رمان‌نویس پرداختن به انسان است و در واقع «جنگ» آزمایشگاهی است برای یک داستان‌نویس تا در آن انسان را در موقعیت خاصی قرار دهد تا عملکرد او را مورد آزمایش قرار دهد.  عباسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان حبیب احمدزاده درباره «سگ» این کتاب گفت: به نظرم به اندازه کافی به شخصیت این سگ پرداخته شده است و در واقع بایرامی خواسته است همراهی عنصری از طبیعت را با انسان به نمایش بگذارد که خوب به تصویر کشیده شده است.  وی با بیان اینکه دنیای بیرون با جهان داستان متفاوت است، افزود: دنیای داستان دنیای تاریخ نیست و مهم قراردادی است که نویسنده در ابتدای داستان خود با مخاطب می‌بندد. بزرگانی چون شاملو و سروش حبیبی که از مترجم‌های قوی ادبیات هستند گاهی چنان ترجمه کرده‌اند که گویی اثر را خودشان تالیف کرده‌اند.  این داستان‌نویس در ادامه به شباهت داستان «لم یزرع» با داستان «رستم و سهراب» در شاهنامه پرداخت و گفت: در این داستان پسر به دست پدر کشته می‌شود و ماجرای حیله و فریب در آن مطرح است اما تفاوت بزرگ دنیای اسطوره و تاریخ جنایت ناآگاهانه و جنایت آگاهانه است. ما امروزه درگیر جنایت آگاهانه هستیم که در این کتاب نیز همین امر رخ می‌دهد. 
بایرامی نویسنده «لم‌ یزرع» نیز در سخنانی گفت: سعی کردم جنبه‌های تخیلی را در آثارم تجربه کنم و در تجربیاتم بیشتر به فرم توجه داشته‌ام و در «لم‌یزرع» کوشیدم بیشتر قصه‌گو باشم که در هیچ یک از کارهای قبلی چنین نبوده است. من در آثارم معمولاً یک چندضلعی را رعایت می‌کنم. «طنز و تراژدی» و «تقدیر و تصادف» وجهی از این چندضلعی هستند. نوشتن این کتاب تجربه سختی بود و می‌ترسیدم داستانم برای مخاطب باورپذیر نباشد.
نازنین هاشمی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
لم یزرع
» نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» در خانه هنرمندان ایران
... دیدن متن »
جلسه نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» به نویسندگی محمدرضا بایرامی در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، رمان «لم یزرع» به نویسندگی محمدرضا بایرامی یکشنبه 4 مهر طی نشستی در خانه هنرمندان ایران با همکاری انتشارات نیستان مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در این نشست با حضور نویسنده کتاب، حبیب احمدزاده و شهریار عباسی به نقد و بررسی این رمان می پردازند.

«لم یزرع» به گفته نویسنده آن، سیری در وحشت است؛ به بیانی دیگر یعنی مهم‌‌ترین ویژگی دوران دیکتاتوری صدام حسین در عراق. خشونتی که نه تنها عشق که حتی عاطفه خانوادگی را هم می‌کشد، در کنار تعصبات کور فرقه‌ای و ترس از واکنش تندروهای دایمی و...

نشست نقد و بررسی کتاب «لم یزرع» یکشنبه ۴ مهر ساعت ۱۸ در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

ورود برای عموم آزاد است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران
» نقد و بررسی کتاب «با گروتفسکی، تئاتر یک فرم است» در خانه هنرمندان ایران
... دیدن متن »
 شست نقد و بررسی کتاب «با گروتفسکی، تئاتر یک فرم است» نوشته‌ی پیتر بروک در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی کتاب‌های تخصصی هنر به نقد و بررسی کتاب «با گروتفسکی، تئاتر یک فرم است» نوشته‌ی پیتر بروک و ترجمه‌ی محمد رضا علی اکبری اختصاص دارد.
در این نشست که یکشنبه ۱۴ شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود، علی‌اکبر علیزاد، رضا سرور و محمدرضا علی اکبری به بحث و گفت‌وگو درباره کتاب «با گروتفسکی، تئاتر یک فرم است» می‌پردازند.
در معرفی این کتاب آمده است:«گروتفسکی از همان ابتدا به ماهیت دوگانه‌ی فرم‌ها و قالب‌ها پی برد. قالب‌ها با آنکه پنهان کننده هستند اما در عین حال از زندگی‌ای که درونشان در جریان است، خفاظت می‌کنند. به همین خاطر برای پوشاندن و مراقبت از کاری که با همکارانش که خود را وقف او کرده بودند در فضایی حفاظت شده انجام می‌داد، حصارهایی را ایجاد کرد. زمانی که او تماشاگر را از تئاترش کنار گذاشت و به نویسندگان اجازه‌ی توصیف و ارزیابی دستاوردهایش را نداد، می‌خواست از جایگزین شدن توصیف‌های محض به جای حیات زنده‌ی کنش‌ها‌، جلوگیری کند.  و با این حال گروتفسکی، آن کتاب خوان بزرگ و جامع الاطراف به خوبی می‌دانست که برای فهم و ادراک، عبور از برخی چیزها و تبدیل شدن به زنجیره‌ای از گذارها چقدر در زندگی انسان ضروری‌ست...»
علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند یکشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۷ به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.



برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حمید سبزواری عنوان شد
» شعر حمید سبزواری مردمی بود و بر مردم تاثیر می‌گذاشت
... دیدن متن »
ساعد باقری: شعر حمید سبزواری مردمی بود و بر مردم تاثیر می‌گذاشت
مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حمید سبزواری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حمید سبزواری با همکاری انجمن شاعران ایران و خانه هنرمندان ایران دوشنبه 25 مرداد با حضور مجید رجبی معمار، دکتر فاطمه راکعی، ساعد باقری، عبدالجبار کاکایی، غزل تاجبخش، سهیل محمودی، حسین اسرافیلی، خانواده مرحوم حمید سبزواری و جمعی از شاعران و دوستداران حمید سبزواری در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سهیل محمودی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، با اشاره به اهمیت شعر حمید سبزواری و تاثیر آن بر نسل پس از خود گفت: حمید سبزواری از شاعران بزرگی بود که شعر او سرشار از صدق، اعتقاد، آزادی، آزادگی و دین بود، منش و صداقتی که در بیان اعتقادات خود داشت او را تبدیل به شاعری کرد که تاثیر بسیار زیادی بر شاعران پس خود برجا گذاشت.

در ادامه این مراسم دکتر فاطمه راکعی با بیان صفات برجسته استاد سبزواری گفت: حمید سبزواری مهمترین تصنیف سرایی است که مردم با آثار او زندگی کردند. صداقت، شجاعت و مردمی بودن از ویژگی‌هایی است که استاد سبزواری را با آن می‌شناسیم.

وی افزود: خانواده استاد سبزواری از جمله مادر این خانواده، پسر این استاد و دخترانش کمک کردند تا استاد سبزواری درباره انقلاب به سرودن بپردازد، متاسفانه مسئله سیاست سبب می‌شود هنر و علم افراد را جدی نگیرند. عده‌ای بودند که از بزرگان شعر انقلاب به عنوان شاعر دولتی نام بردند، این بی‌انصافی است. باید پژوهش شود تا بدانیم دلیل ماندگاری آثار کسانی چون حمید سبزواری چه بود.

در بخش دیگری از این مراسم «ساعد باقری» در مورد ویژگی اشعار حمید سبزواری گفت: امروز که شعرهای مرحوم سبزواری را مرور می‌کردم، دیدم اشعار از اخلاص و هنر خاصی برخوردار است، این اشعار من را به سال‌ها پیش برد و بین اشعار آن زمان و اشعار اکنون فاصله‌ای بزرگ دیدم. در گذشته اشعار آیینه بشریت و انسانیت بود و اکنون گویا فراموش کرده‌ایم که زمانی در اوج شعرهای ارزشی بوده‌ایم.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگداشت‌های ما این است که بدون ذکر دلیل به توصیف اشخاص می‌پردازیم. بسیاری از سروده‌های مرحوم سبزواری دارای ملودی و آهنگی خاص است و اشعارش با نغمه شروع می‌شود و نوای شعر به شکلی است که آهنگ را هم همراه می‌کند و اکثراً خود مرحوم سبزواری پیشنهاد آهنگ‌ها را مطرح می‌کرد و این صفت او با گذشت زمان بهتر و بهتر می‌شد.

باقری با اشاره به تثیرگذاری اشعار حمید سبزواری گفت: شعرهای او مردمی بود و با توجه به حال و هوای آن دوران بر جان مردم اثر می‌گذاشت. در همین سروده «این بانگ آزادی است» آرایه‌هایی استفاده شده است که زیبایی اثر را چندین برابر کرده. در شعرهای مرحوم سبزواری مکث‌ها و نقطه‌ها دقیقاً سر جای خود هستند و اثر را تأثیرگذار کرده‌اند. چنین چیزی را حتی در اشعار بزرگان امروز کمتر می‌توان پیدا کرد.

وی در مورد جان‌مایه اشعار مرحوم سبزواری افزود: کلام او فقط واژه نبود و التهاب داشت. در چند کار او دقت کردم و متوجه شدم کارهای او از هوشمندی خاصی برخوردار بوده است. اشعار دفاع مقدسی او بیشتر شبیه به فتح‌نامه‌های غرورانگیز است که در فضای آن دوران بسیار حماسی و انگیزه دهنده بوده؛ اگرچه امروز اگر کسی این گونه اشعار را بشنود و متوجه منظور آن نشود، گمان به شعار بودن آن‌ها می‌برد، اما این اشعار واقعاً در آن روزگار بر دل مردم می‌نشست و برای جوانان انگیزه ایجاد می‌کرد.

در ادامه «حسین اسرافیلی» نیز در خصوص آثار حمید سبزواری گفت: اگر آثار تمام شاعران انقلاب را جمع کنیم، شاید مجموعه شعر استاد سبزواری در بیاید. ایمان، صدق و صداقت همه شاعران را می توان در آثار سبزواری دید.

در این مراسم هم چنین جمعی از شاعران پیشکسوت و جوان به خواندن شعر پرداختند.
نیما تابان این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران
» بزرگداشت زنده یاد استاد حمید سبزواری در خانه هنرمندان ایران
... دیدن متن »
بزرگداشت استاد حمید سبزواری در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشت زنده یاد استاد حمید سبزواری با همکاری انجمن شاعران ایران و خانه هنرمندان ایران دوشنبه ۲۵ مرداد در محل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
در این مراسم که اجرای آن برعهده سهیل محمودی است، ساعد باقری سخنرانی خواهد کرد.
شعرخوانی شاعران پیشکسوتی هم چون حسین اسرافیلی، عبدالجبار کاکایی، افشین علاء و اسماعیل امینی از دیگر بخش‌های این مراسم است.
شعر استاد سبزواری را شناسنامه زمانمند انقلاب نامیده‌اند زیرا کمتر حادثه یا رویدادی بعد از انقلاب روی داده است که انعکاس آن در شعر او نیامده باشد. حمید سبزواری ۲۲ خرداد سال جاری در سن ۹۱ سالگی درگذشت.
علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۷ به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه فرمایند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به گزارش روابط عمومی شهرکتاب فرشته
» «قصه‌های دهه شصت» رونمایی شد
... دیدن متن »
مجموعه داستان های برگزیده دوره نخست جایزه فرشته با عنوان «قصه های دهه شصت»؛ شنبه بیست سوم مرداد ماه با حضور اهالی فرهنگ وهنر در محل شهرکتاب فرشته رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی شهرکتاب فرشته؛ مجموع آثار برگزیدگان دوره نخست جایزه فرشته با عنوان «قصه های دهه شصت» با مقدمه ای از ابراهیم حقیقی و ویرایش لیلی گلستان رونمایی شد. در این مراسم با حضور چهره هایی چون:  لیلی گلستان، ابراهیم حقیقی، بهمن فرمان آرا، فاطمه معتمدآریا، مهتاب کرامتی، بهرام دهقان، مسعود فروتن و غزل شاکری برگزار شد.
سید صالح بهشتی؛ مدیر عامل مجموعه شهر کتاب فرشته با اشاره به فعالیت های همیشگی شهرکتاب فرشته در زمینه فرهنگ و هنر کشور و برگزاری اتفاقات گوناگون هنری ـ فرهنگی در این مجموعه بیان داشت: «ما همیشه آرزو داشتیم این مجموعه در سپهر فرهنگی ـ هنری کشور نقشی تاثیرگذار داشته باشد و امروز، اینجا به بهانه اولین ثمره این اتفاق دور هم جمع شده ایم، تا به صورت عینی نتیجه این آرزو را شاهد باشیم.»
کار بسیار بزرگی است؛ اگر بتوانیم هر سال دو نویسنده خوب تحویل دهیم
لیلی گلستان؛ از داوران جایزه فرشته این اقدام مجموعه شهرکتاب فرشته را اتفاق خوبی دانست که سبب تشویق جوانان علاقمند به این حوزه شده است: «به نظر من کاری که شهر کتاب فرشته در این زمینه انجام داد فوق العاده بود و چرا که باعث شد جوانان با استعداد جرأت کرده و نوشته های خود را ارائه کنند. روندی که در این زمیه شکل گرفته است به اعتقاد من روند منطقی و درستی است. من سال ها پیش  نظیر این کار را در گالری گلستان و در حوزه هنرهای تجسمی آغاز کردم؛ یعنی حمایت از استعدادهای جوان و امروز بعد از بیست و هفت، هشت سال دست کم شاهد سی و اندی نقاش درجه یک و جوان هستیم. در رقابت جایزه فرشته نیز بر اساس تجربه ای که در زمینه هنرهای تجسمی دارم، فکر میکنم از میان ده نفری که داستان هایشان در این کتاب به چاپ رسیده دو نفر از آنها، از نویسندگان خوب مملکت مان در آینده خواهند بود؛ و این به نوبه خود اتفاق مهمی است. در واقع اگر بتوانیم هر سال دو نویسنده خوب تحویل ادبیات دهیم کار بسیار بزرگی است.»
کسی که نوشتن را دوست دارد سعی می کند در هر شرایطی بنویسد
بهرام دهقان؛ از پیشکسوتان و اساتید تدوین سینمای ایران نیز از چهره های حاضر در مراسم بود. وی در خصوص این اتفاق فرهنگی بیان داشت: «به فرض اینکه چنین جایزه و رقابتی وجود نداشته باشد، طبعا کسی که نوشتن را دوست دارد سعی میکند در هر شرایطی بنویسد و راه خود را پیدا کند. در واقع وارد شدنِ جوانان به یک فضای رقابتی سبب بهتر شدن و یا ضعیف شدنِ قدرت نویسندگی او نمی شود بلکه بستری را برای ورود او به بازار کتاب ایجاد می کند. به اعتقاد من این اتفاق مسیر درست و طبیعی خود را به مرور زمان پیدا می کند. تمامی مسابقات و جشنواره های هنری در سر تاسر جهان نیز به مرور زمان به شرایط ایده آل خود دست یافته اند.»
این جایزه در آینده کمی دورتر جایزه بسیار پرشأنی برای نویسندگان جوان خواهد بود
مهتاب کرامتی از هنرمندانی است که همواره در رویدادهای فرهنگی ـ هنری حضور داشته و بیست و سوم مرداد نیز از مهمانان رونمایی از «قصه های دهه شصت» بود. او درباره این رویداد فرهنگی گفت: «این اتفاقی است که در عرصه کاری خود من در سینما، با برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه اتفاق می افتد، و اگر به کارنامه هنری فیلمسازان جوانی که با فیلم های کوتاه خود در اینگونه جشنواره ها معرفی می شوند نگاه کنیم، یک روند رو به رشد را می بینیم که در نهایت منجر به ساخت فیلم های حرفه ای و بلند توسط آنها شده است. بنابراین برگزاری اینگونه جشنواره ها که سبب معرفی آنها می شود، زمینه ای برای ورود آنها به فضای حرفه ای ایجاد می کند. در واقع امکان وارد شدن به گردونه حرفه ای سینما برای آنها ایجاد می شود.
شهر کتاب فرشته چنین اتفاقی را در عرصه داستان نویسی و ادبیات ایجاد کرده است. این مجموعه همواره مراسم فرهنگی ـ هنری خوبی را برگزار می کند اما در این مورد به خصوص نتیجه، کوتاه مدت و لحظه ای نیست بلکه ثمرات آن را در آینده شاهد خواهیم بود. به اعتقاد من این جایزه در آینده کمی دورتر جایزه بسیار پرشأنی برای نویسندگانی که در آغاز راه هستند، خواهد شد.»
یک اتفاق زمانی ثمربخش است که تداوم داشته باشد
ابراهیم حقیقی؛ دیگر داور جایزه فرشته، با ابراز امیدواری در خصوص اثرگذار بودن این اتفاق گفت: «یک اتفاق زمانی ثمربخش است که تداوم داشته باشد؛ خوشبختانه این مسابقه دومین دوره خود را تجربه کرد و از یک سو تعداد شرکت کنندگان بیشتر شد و از سوی دیگر کیفیت آثار نیز بالاتر رفت. اگر این موجود به زندگی اش ادامه دهد آن وقت می توان گفت که نتیجه داشته است یا خیر. وجود چنین فضای رقابتی و در نظر گرفتن جایزه و ... در دوران قدیم بسیار مهم و اثرگذار بود چرا که آن زمان نه تعداد جوانان و نوجوانان فعال در این زمینه به این عظمت بود و نه انقدر همگان علاقمند به حضور در عزصه های فرهنگی ـ هنری بودند، اما امروز که جوانان در فضاهای مجازی می نویسند و کامنت و لایک می گیرند، نمی دانم چنین جایزه ای تا چه حد برایشان انگیزه ایجاد خواهد کرد. به هر حال باید دید در آینده چه خواهد شد.»
رسالت اینگونه اتفاقات صرفا کشف استعداد نیست
پوریا عالمی؛ نویسنده و روزنامه نگار از دیگر مهمانان این مراسم بود که در زمینه رسالت چنین اتفاقات و جریانات فرهنگی ـ ادبی گفت: «به نظر من کسی که کاری را درست و به خوب انجام می دهد طبعا احساس نیاز می کند تا کار خود را به بهترین نحو معرفی کند. اگر نگاهی به نویسندگان مشهور ادبیات کشورمان داشته باشیم می بینیم که عملا کسی آنها را کشف نکرده بلکه آنها نیز به نوبه خود درونشان این احساس نیاز ایجاد شده و تلاش کرده اند تا اثر خود را معرفی کنند. به نظر من رسالت اینگونه اتفاقات صرفا کشف استعداد نیست، بلکه ایجاد بستری است تا تمام کسانی که این علاقه و توانایی را در خود احساس می کنند از آن بهره گیرند.»
مهدی.. این را خواند
زهره عمران این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قصه‌های دهه شصت
» کتاب «قصه‌های دهه شصت» رونمایی می‌شود
... دیدن متن »
مجموعه داستان های برگزیده دوره نخست جایزه فرشته با عنوان «قصه‌های دهه شصت»؛ شنبه بیست و سوم مردادماه  با حضور هنرمندان در شهرکتاب فرشته رونمایی می‌شود.
به گزارش روابط عمومی شهرکتاب فرشته؛ مجموع آثار برگزیدگان دوره اول جایزه فرشته با عنوان «قصه های دهه شصت» که با مقدمه و طراحی جلد ابراهیم حقیقی منتشر شده و لیلی گلستان ویراستاری آن را بر عهده داشته ، روز شنبه بیست و سوم مردادماه ساعت ۱۸:۳۰ در شهرکتاب فرشته رونمایی می‌شود.
این برنامه با حضور هنرمندانی چون: حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا، لیلی گلستان، مهتاب کرامتی، احمد پوری، کامبوزیا پرتوی، فرهاد توحیدی، پوریا عالمی، مهدی کرم‌پور و... برگزار خواهد شد.
کتاب «قصه های دهه شصت» در شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۸ هزار تومان توسط انتشارات هرمس منتشر شده است و عناوین داستان‌های آن عبارتند از: داستان «سفر به ماه» نوشته محمدرضا امامی رتبه نخست را در این رقابت از آنِ خود کرد و داستان های «لبِ جیحون» / مصطفی انصافی، «شرح متن» / ساسان شیبانی نژاد، «به اندازه یک گردوی مظلوم» / مجتبی فدایی، «تابوت خالی» / فاطمه مهدوی پور، «لبخند بزن» / الهام نظری، «محله کمونیست ها» / امیررضا جلائیان، «کولی های خیابان ستارخان» / فرشاد موسی زاده، «مرگ گنجشک ها در سه اپیزود» / محسن کاکاوند و «گوجه ربی» / مرتضی برزگر به ترتیب رتبه های دوم تا دهم را کسب کرده و آثار به چاپ رسیده در این مجموعه داستان هستند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیزدهمین جلسات « صائب شناسی» و « شهریار شناسی
» سیزدهمین جلسات « صائب شناسی» و « شهریار شناسی» برگزار می شود
... دیدن متن »
حوزه هنری آذربایجان شرقی
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷-۱۳۹۵/۵/۱۲

مسئول واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: جلسه بررسی اشعار صائب تبریزی با عنوان « صائب شناسی» و جلسه بررسی اشعار استاد محمد حسین بهجت تبریزی با عنوان « شهریار شناسی» در محل حوزه هنری استان برگزار می شود. به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان آذربایجان شرقی، وحید آقاکرمی با اعلام این خبر گفت: جلسات صائب و شهریار شناسی و بررسی اشعار این دو شاعر تبریزی در سال ۹۵ یکی از برنامه های اساسی واحد آفرینش های ادبی حوزه هنری استان می باشد. وی با بیان اینکه تا کنون ۱۳ جلسه از سلسله جلسات صائب شناسی و شهریار شناسی به طور جداگانه در سال جاری برگزار شده است، افزود: مدیریت جلسات فوق بر عهده استاد دکتر جمشید علیزاده می باشد.
آقاکرمی اضافه نمود: جلسات بررسی اشعار صائب تبریزی سه شنبه های هر هفته از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۶  برگزار می گردد. وی همچنین اضافه نمود: جلسات بررسی اشعار استاد شهریار نیز سه شنبه های هر هفته از ساعت ۱۹ تا ۱۷:۳۰ عصر برگزار می گردد و حضور برای علاقمندان در هر دو جلسه آزاد است.
نیما تابان این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید